Generator?
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 3 februari, 2014 kl. 18:01 av
Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2014 kl. 19:14 #23730
Äger en 159 2,0 JTDm -11. Har haft strul nu när det varit kallt med att den inte startar eller är svårstartad. Har laddat batteriet ett flertal gånger och då har det klarat sig bra i ett par veckor. Bilen har endast gått 3500 mil. Mätte upp spänningen och det visade sig att det bara gav 12v när rekommendationerna väl säger minst 14v? Är det batteriet som är dåligt? Kan det vara generatorregulatorn? Läste nånstans att det finns en sorts regulator som ej klarar “nordiskt klimat”. Eller kan det rent av vara generatorn som knasar?
Tacksam för alla tankar och svar!
Johannes
2 februari, 2014 kl. 19:55 #23731Det låter som att generatorn inte vill vara med längre. Regulatorn sitter nog bak på generatorn, vet ej hur lättåtkomligt. Borde vara den som lagt av då kolen knappast är slut efter 3 500 mil. Ja nån diod kan ju ha havererat.
Du har inte kvar garanti på bilen? Jag har samma årsmod. 3000 mil men osäker på när min går ut. Borde väl vara 3 år?Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
2 februari, 2014 kl. 20:05 #23732Inlägg av Johannes Forsberg på 2014-02-02 19:14
Äger en 159 2,0 JTDm -11. Har haft strul nu när det varit kallt med att den inte startar eller är svårstartad. Har laddat batteriet ett flertal gånger och då har det klarat sig bra i ett par veckor. Bilen har endast gått 3500 mil. Mätte upp spänningen och det visade sig att det bara gav 12v när rekommendationerna väl säger minst 14v? Är det batteriet som är dåligt? Kan det vara generatorregulatorn? Läste nånstans att det finns en sorts regulator som ej klarar “nordiskt klimat”. Eller kan det rent av vara generatorn som knasar?
Tacksam för alla tankar och svar!
Johannes
Hur har du mätt spänningen?
Generatorn ska ge runt 14V vid c:a 1000 rpm.
3 år, skulle gissa att batteriet har gett upp. Det finns inga speciella generatorer på norden. Den är kapaciteten på generatorn som är avgörande.
Däremot så är batterierna av en klenare sort.
2 februari, 2014 kl. 20:08 #23733Om den visar 12V när bilen går på tomgång så är det generatorn. Har som du också en 159 2,0 JTDm 2011 så då borde du ha garanti kvar då den är på 3år.
2 februari, 2014 kl. 20:50 #23734Inlägg av Peter Braun på 2014-02-02 20:08
Om den visar 12V när bilen går på tomgång så är det generatorn. Har som du också en 159 2,0 JTDm 2011 så då borde du ha garanti kvar då den är på 3år.
OK, då får jag byta min, för den har aldrig gett mer än 12,5V på tomgång! Däremot så ger den fins 14,2V på 1200 rpm!
Däremot så bytade jag mitt batteri när den var c:a 3 år.2 februari, 2014 kl. 22:07 #23735batteriets kondition har inget med vilken spänning du mäter upp när motor går. Allting pekar det är fel på laddningsregulatorn. Den sitter baktill på generatorn.
Värt att veta däremot är att generatorn behöver en varvning för att “komma iggn” för att lämna full spänning.
Starta motorn utan röra gaspedal motor går nu på ca 800 varv och visar nu kring 12volt.
Gasa till 2000 och låt motorn återgå till tomgång på ca 800 varv och visar nu ca 14volt.Vet inte riktigt varför men gissar det har med tändspäning i zenerdioderna i laddningsbryggan att göra.
3 februari, 2014 kl. 08:08 #23736Om bilen bara gått 3500 mil på 4 år så verkar det vara mycket småkörningar. Räkna med att det finns ganska många system i bilen som behöver ström även när bilen är avstängd och det laddar ju ur batteriet succesivt.
Sedan tar det ju dubbelt till 3 gånger så lång tid att få i ström i batteriet när det är -20 som omgivningstemperatur.
3 februari, 2014 kl. 08:10 #23737Här är ett karaktärsdiagram över en generator
.
3 februari, 2014 kl. 08:15 #23738Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-03 08:08
Om bilen bara gått 3500 mil på 4 år så verkar det vara mycket småkörningar. Räkna med att det finns ganska många system i bilen som behöver ström även när bilen är avstängd och det laddar ju ur batteriet succesivt.
Sedan tar det ju dubbelt till 3 gånger så lång tid att få i ström i batteriet när det är -20 som omgivningstemperatur.
Det är därför som jag regelbundet laddar min med en CTEK laddare, fast att min står i varmegarage. Många korta körningar med många starter och mycket påkopplad energikrävande utrustning sänker till sist batteriet.
3 februari, 2014 kl. 18:01 #23739Ett plus i “ditt fall”… Har du bilen i varmgarage så blir den inte lika känslig för kortkörning. Den startar direkt + att batteriet är inte -20 grader. Ett kallt batteri avger mindre ström & har betydligt svårare att ta åt sig laddström. Så en sådan kortkörning borde inte förkorta livslängden tycker jag.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.