Gissa (o)ljudet Alfa 75 3,0
Published by Per Sällström on
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 4 februari, 2014 kl. 19:30 av Björn Hedberg.
-
FörfattareInlägg
-
27 januari, 2014 kl. 14:45 #23648
Hej!
Följetong men snabb bakgrund!
Bil avställd för “motorras” för 16 år sedan. Försök till livräddning inlett i december och motorn går nu men efter uppvärmning framkommer ett otäckt bi-ljud som kan vara anledningen till avställningen. Det låter ju mycket om en sådan motor men försök bortse från ventilljud och fokusera på det orytmiska knacket i bakgrunden. Den har oljetryck på startmotor och inget av missljudet hörs på varv eller med kall motor. Oljetrycket följer varvet men är inte, enligt mätaren, något att vara jätteglad åt, dock litar jag inte blint på vad den visar och lampan slocknar direkt och förblir släckt till dess att man slår av. Jag har fått en massa tips men tänkte att det är omöjligt utan att ha hört den så med reservation för Iphonens inspelningsförmåga kommer här en länk till ett klick, gissnar mottages tacksam, i synnerhet om de är positiva 🙂 bilen står på bockar utan bromsar så allt är testat obelastat.
http://www.youtube.com/watch?v=YYhm…e=youtu.be
//Med vänlig hälsning Per
27 januari, 2014 kl. 15:26 #23649En liten, liten Italienare som sitter fast under kamkåpan och vill ut
Allvarligt talat, och nu spekulerar jag vilt. Det känns inte som ett så lågfrekvent och oregelbundet ljud skulle vara motorrelaterat. Går det att få någon uppfattning om varifrån det låter? Trasig Hardy med en gummibit som kommer åt något ibland?
Går det så går det...
27 januari, 2014 kl. 15:30 #23650Hej Sune!
Det var det bästa jag hört på länge :-), jag tycker inte heller det låter som lagerljud men har svårt att hitta källan. Hardy, eller annat roterande som tar i emellanåt, låter rimligt men varför då bara när det blir varmt?? iofs har jag bara varmkört den två gånger så erfarenheten så långt är starkt begränsad… fundera på att skaffa mig ett stetoskop, svårt att komma till med skruvmejsel överallt,.,.
27 januari, 2014 kl. 15:46 #23651Jag röstar också för att börja kolla i andra änden av motorn. Jag kan bara spekulera men sådant är ju kul ibland också
Vad sägs om möjligheten att det är kardan eller gummiknut som tar i avgassystemet emellanåt? Har bilen blivit varm har också avgassystemet blivit det och det är inte ovanligt att ett avgas vid slutpipan kan bli många cm längre. Det skulle inte förvåna mig om frigången mellan någonting under bilen är så tajt att det inte duger när avgassystemet har blivit varmt och expanderat lite lite grann.
Nu har alfetta GTV lite annan avgassystemdragning än 75 har jag för mig men för min del kan jag få knackande metalliskt ljud sådär när avgaset blivit varmt och hamnar närmare DeDionen och skakar till på ojämn väg. Och i golvet. Och i växellådsbalken. Och i reservhjulsbaljan.
Nämnde jag att jag behöver fixa mitt avgas hehe?Jag har haft ett fruktansvärt oljud på min bil när skruvarna i svänghjulet började lossna och allt började att sitta halvlöst – men det lät betydligt grisigare än ditt lilla knack-knack-vem-där ljud
Märk upp samt plocka av kardanen och testa igen – blev det bättre? (så mycket jobb är det ju inte om du har bilen på pallbockar)
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
27 januari, 2014 kl. 19:40 #23652Hej per ,ljudet låter precis som den Alfa 75 2,5 som hade hack i avgas lyftarna (liknande knappnåls huvud i storlek)som gjorde att kammen studsade i sidled och det faktum att du har en defekt kamaxel så sätter jag min peng där.Hälsningar Björn.
27 januari, 2014 kl. 20:13 #23653Ljudet påminner om min gamla TS när växellådsfästena var helt slut. Det hängde lite på trekvart därbak och när det blev varmt och saker började expandera gick nån av knutarna i något. Minns tyvärr inte närmare… Dock var det rätt tydligt att ljudet kom bakifrån. Har du provat om det blir nån skillnad med växel i? Hissa upp bakhjulen och testa.
27 januari, 2014 kl. 21:29 #23654Björn ! Jag provade tricket med att trycka på kammarna men de känns stumma, dock är det kanske inte ett säkert tecken att de går att flytta?
Med vänlig hälsning, per
28 januari, 2014 kl. 09:44 #23655Lagret till spännaren eller vattenpump eller nåt sånt? Stetoskop är nog bra…
28 januari, 2014 kl. 10:35 #23656Fan det ljudet känner jag igen, men aldrig kommit fram till var det kom ifrån. Jag misstänker nån upphängning i drivlinan.
28 januari, 2014 kl. 11:06 #23657Henrik!
Vad hände då? körde/kör du med det eller försvann det ???
28 januari, 2014 kl. 16:29 #23658Jag körde
2 februari, 2014 kl. 20:37 #23659Lite söndagsfunderingar börjar dyka upp i huvudet???
Har varmkört ordentligt idag och krupit omkring med stetoskopet för att spåra ljudet och det verkar komma från motorn tyvärr! Med tanke på att kammarna är slitna och således även lyftare/tryckare så år jag tveksam till om en renovering är ekonomiskt försvarbar så då återstår ju att hitta en ersättningsmaskin. Några tankar och/eller tips i ämnet???? Standard, trimmad, strokad…….. 24 v????
Med vänlig hälsning, Per
3 februari, 2014 kl. 19:40 #23660Man behöver kanske inte renovera ,man kan ju reparera ,byte beg kammar med lyftare o juster brickor och om det ej stoppar där så vänder man upp o ner på maskinen och mäter upp lager spelet med plastiguage vilket är en baggis att använda och där efter köper man lämpliga lager i rätt färgkod d.v.s. Klassning ,inga stora pengar men en del jobb .Variant 2 är köp en mögig rostad Alfa 164 v6 12v o snyt motorn ur den (du har då möjligheten att lyssna efter ljud och kolla läckage )du får flytta över allt som inte är mitten av motorn från din gamla p.g.a tvär ställt till längs montage = mer jobb o förmodligen lite mera pengar .Alt 3 du köper en maskin från en 75a vilket inte är så lätt att hitta som en 164 motor .Hälsningar Björn.
3 februari, 2014 kl. 20:21 #23661Hej!
Ja Björn, ditt första alternativ låter ju logiskt och bra men jag har aldrig gjort den typen av ingrepp även om jag förstår hur plasti-gauge fungerar. Skall försöka få hit någon med tränat öra och sedan möjligen ge mig på kammarna, motor ur har jag inte plats med i mitt garage så det får vänta i så fall tyvärr.
Har du lyftare och tryckare till dina kammar?
Med vänlig hälsning, Per3 februari, 2014 kl. 21:24 #23662GTA spis for the win!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.