Gissa (o)ljudet Alfa 75 3,0

Published by Per Sällström on

Forum Teknik Gissa (o)ljudet Alfa 75 3,0

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23648
    Per Sällström
    Deltagare

      Hej!

       

      Följetong men snabb bakgrund!

      Bil avställd för “motorras” för 16 år sedan. Försök till livräddning inlett i december och motorn går nu men efter uppvärmning framkommer ett otäckt bi-ljud som kan vara anledningen till avställningen. Det låter ju mycket om en sådan motor men försök bortse från ventilljud och fokusera på det orytmiska knacket i bakgrunden. Den har oljetryck på startmotor och inget av missljudet hörs på varv eller med kall motor. Oljetrycket följer varvet men är inte, enligt mätaren, något att vara jätteglad åt, dock litar jag inte blint på vad den visar och lampan slocknar direkt och förblir släckt till dess att man slår av. Jag har fått en massa tips men tänkte att det är omöjligt utan att ha hört den så med reservation för Iphonens inspelningsförmåga kommer här en länk till ett klick, gissnar mottages tacksam, i synnerhet om de är positiva 🙂 bilen står på bockar utan bromsar så allt är testat obelastat.

      http://www.youtube.com/watch?v=YYhm…e=youtu.be

      //Med vänlig hälsning Per

      #23649
      Sune Karlsson
      Deltagare

        En liten, liten Italienare som sitter fast under kamkåpan och vill ut

        Allvarligt talat, och nu spekulerar jag vilt.  Det känns inte som ett så lågfrekvent och oregelbundet ljud skulle vara motorrelaterat. Går det att få någon uppfattning om varifrån det låter? Trasig Hardy med en gummibit som kommer åt något ibland?

        Går det så går det...

        #23650
        Per Sällström
        Deltagare

          Hej Sune!

           

          Det var det bästa jag hört på länge :-), jag tycker inte heller det låter som lagerljud men har svårt att hitta källan. Hardy, eller annat roterande som tar i emellanåt, låter rimligt men varför då bara när det blir varmt?? iofs har jag bara varmkört den två gånger så erfarenheten så långt är starkt begränsad… fundera på att skaffa mig ett stetoskop, svårt att komma till med skruvmejsel överallt,.,.

           

          //Med vänlig hälsning Per

          #23651

          Jag röstar också för att börja kolla i andra änden av motorn. Jag kan bara spekulera men sådant är ju kul ibland också

          Vad sägs om möjligheten att det är kardan eller gummiknut som tar i avgassystemet emellanåt? Har bilen blivit varm har också avgassystemet blivit det och det är inte ovanligt att ett avgas vid slutpipan kan bli många cm längre. Det skulle inte förvåna mig om frigången mellan någonting under bilen är så tajt att det inte duger när avgassystemet har blivit varmt och expanderat lite lite grann.
          Nu har alfetta GTV lite annan avgassystemdragning än 75 har jag för mig men för min del kan jag få knackande metalliskt ljud sådär när avgaset blivit varmt och hamnar närmare DeDionen och skakar till på ojämn väg. Och i golvet. Och i växellådsbalken. Och i reservhjulsbaljan.
          Nämnde jag att jag behöver fixa mitt avgas hehe?

          Jag har haft ett fruktansvärt oljud på min bil när skruvarna i svänghjulet började lossna och allt började att sitta halvlöst – men det lät betydligt grisigare än ditt lilla knack-knack-vem-där ljud

          Märk upp samt plocka av kardanen och testa igen – blev det bättre? (så mycket jobb är det ju inte om du har bilen på pallbockar)

          Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

          #23652
          Björn Hedberg
          Deltagare

            Hej per ,ljudet låter precis som den Alfa 75 2,5 som hade hack i avgas lyftarna (liknande knappnåls huvud i storlek)som gjorde att kammen studsade i sidled och det faktum att du har en defekt kamaxel så sätter jag min peng där.Hälsningar Björn.

            #23653
            Henrik Magnusson
            Deltagare

              Ljudet påminner om min gamla TS när växellådsfästena var helt slut. Det hängde lite på trekvart därbak och när det blev varmt och saker började expandera gick nån av knutarna i något. Minns tyvärr inte närmare… Dock var det rätt tydligt att ljudet kom bakifrån. Har du provat om det blir nån skillnad med växel i? Hissa upp bakhjulen och testa.

              #23654
              Per Sällström
              Deltagare

                Björn ! Jag provade tricket med att trycka på kammarna men de känns stumma, dock är det kanske inte ett säkert tecken att de går att flytta?

                Med vänlig hälsning, per

                #23655

                Lagret till spännaren eller vattenpump eller nåt sånt? Stetoskop är nog bra…

                #23656
                Henrik Lindgren
                Deltagare

                  Fan det ljudet känner jag igen, men aldrig kommit fram till var det kom ifrån.  Jag misstänker nån upphängning i drivlinan.

                  #23657
                  Per Sällström
                  Deltagare

                    Henrik!

                     

                    Vad hände då? körde/kör du med det eller försvann det ???

                     

                     

                    //Med vänlig hälsning Per

                    #23658
                    Henrik Lindgren
                    Deltagare

                      Jag körde

                      #23659
                      Per Sällström
                      Deltagare

                        Lite söndagsfunderingar börjar dyka upp i huvudet???

                        Har varmkört ordentligt idag och krupit omkring med stetoskopet för att spåra ljudet och det verkar komma från motorn tyvärr! Med tanke på att kammarna är slitna och således även lyftare/tryckare så år jag tveksam till om en renovering är ekonomiskt försvarbar så då återstår ju att hitta en ersättningsmaskin. Några tankar och/eller tips i ämnet???? Standard, trimmad, strokad…….. 24 v????

                        Med vänlig hälsning, Per

                        #23660
                        Björn Hedberg
                        Deltagare

                          Man behöver kanske inte renovera ,man kan ju reparera ,byte beg kammar med lyftare o juster brickor och om det ej stoppar där så vänder man upp o ner på maskinen och mäter upp lager spelet med plastiguage vilket är en baggis att använda och där efter köper man lämpliga lager i rätt färgkod d.v.s. Klassning ,inga stora pengar men en del jobb .Variant 2 är köp en mögig rostad Alfa 164 v6 12v o snyt motorn ur den (du har då möjligheten att lyssna efter ljud och kolla läckage )du får flytta över allt som inte är mitten av motorn från din gamla p.g.a tvär ställt till längs montage = mer jobb o förmodligen lite mera pengar .Alt 3 du köper en maskin från en 75a vilket inte är så lätt att hitta som en 164 motor .Hälsningar Björn.

                          #23661
                          Per Sällström
                          Deltagare

                            Hej!

                            Ja Björn, ditt första alternativ låter ju logiskt och bra men jag har aldrig gjort den typen av ingrepp även om jag förstår hur plasti-gauge fungerar. Skall försöka få hit någon med tränat öra och sedan möjligen ge mig på kammarna, motor ur har jag inte plats med i mitt garage så det får vänta i så fall tyvärr.

                            Har du lyftare och tryckare till dina kammar?
                            Med vänlig hälsning, Per

                            #23662
                            Robin Nyquist
                            Moderator

                              GTA spis for the win! 

                            Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.