Giuietta, lyftpunkter?

Published by Kjell Helgesson on

Forum Teknik Giuietta, lyftpunkter?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24332
    Kjell Helgesson
    Deltagare

    Tänkte lyfta upp Giuliettan på en tvåpelarlyft och kolla litet efter vinterns härjningar . Men vart sätter man lyftarmarna utan att skada något. domkraften placeras ju över tröskelskarven men det verkar ju inte så klokt med lyften……finns  ett par rejäla balkar både fram och bak, kan man nyttja dessa? Finns kanske något verkstadsfolk här som kan berätta om vart dom placerar lyftarmarna? Instruktionsboken säger ju bara att man ska kontakta auktoriserad verkstad när man behöver lyfta bilen…..men det bör rimligen finnas någon rekommendation om detta??.

    alfapojken

    #24333
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Med en tvåpelarlyft ska du nog lyfta på den nedåtriktade skarven i tröskeln. Betydligt värre med en garagedomkraft då dom tenderar att vika sig.

    Går det så går det...

    #24334
    Kjell Helgesson
    Deltagare

    Känns litet läskigt att lyfta på den nedåtriktade plåten under tröskellådan, då tar den ju hela tyngden. Om man får punktering och använder sig av den enkla original domkraften så går den ju runt plåtskarven och trycker uppåt på sidorna så hela kraften verkar inte belasta skarven. Kollar man fram vid pilen där man ska sätta domkraften i tröskeln så finns det ju en ganska kraftig balk en bit innanför, finns även en liknande bak och jag tycker  det vore lämpligare att lyfta på dessa plana, och som jag uppfattar, kraftiga balkar som borde tåla tyngden. Bilden från handboken visar ju inte vart man lyfter, bara ett par pilar att det ska ske fram/bak enligt skissen…..

    alfapojken

    #24335
    Peter Braun
    Deltagare

    Använd skidpads eller vad de nu heter. Skyddar och fördelar ut tyngden.

    #24336
    Magnus Berg
    Deltagare

    Som du redan själv konstaterat så lyft inte direkt i plåtskarven. Den är för klen och kan böja sig. Sätt en träkloss eller köp gummipuck så att du kan komma åt att lyfta på samma punkt som du gör med den medföljande domkraften. Här kan du läsa lite om andra som fått böjda plåtslarvar samt några som löst problemet på ett bra sätt. http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-giulietta/309077-jacking-points.html

    Synd att dom inte gjort lika klockrena lyftpunkter som på 159/Brera.

    #24337
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Inlägg av Magnus Berg på 2014-03-07 18:52

    Som du redan själv konstaterat så lyft inte direkt i plåtskarven. Den är för klen och kan böja sig. Sätt en träkloss eller köp gummipuck så att du kan komma åt att lyfta på samma punkt som du gör med den medföljande domkraften. Här kan du läsa lite om andra som fått böjda plåtslarvar samt några som löst problemet på ett bra sätt. http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-giulietta/309077-jacking-points.html

    Synd att dom inte gjort lika klockrena lyftpunkter som på 159/Brera.

    Ser man på, där har vi ju min lösning med gummiblocket från Biltema. Höll dock bara i två år. Måste göra en stadigare grej tills det är dags att byta till sommardäck. Nåt sånt behövs om man ska använda en garagedomkraft. Med en tvåpelarlyft tror jag fortfarande att det går bra att lyfta på plåtskarven. Mindre belastning än när man bara lyfter i en punkt och framförallt ingen sned belastning.

    Går det så går det...

    #24338
    Rickard Bergh
    Deltagare

    man ska lyfta på kanten till tröskellådan och golvet. lyfter man med en två pelar lyft är det inga problem att göra detta. 

    men med en vanlig garage domkraft kan man som ni skriver knäcka kanten. 
    har ringat in där dom satt en arm från 2pelaren på bilden jag hittade i alfa infon vi har på jobb.  pilarna visar även vart kanten till tröskeln är och det är den man lyfter i på en två pelar lyft.  bry er inte om siffrorna i rutorna det är annan info till bilden.. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.