Giulia 1600 GT junior -75
Published by Roger Forsberg on
- Detta ämne har 91 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 22 juni, 2015 kl. 23:44 av Roger Forsberg.
-
FörfattareInlägg
-
14 februari, 2014 kl. 14:26 #46880
Lägger in mitt lilla projekt här också, finns att läsa i sin helhet på min blogg, http://www.bertone.nu
Köpte mig en bil som hade hål i motorn av en trevlig herre vid namn Kenneth en sen höstdag 2013. Fick med en “ny” 2000 motor från en Alfetta som skulle fixas till och monteras i bilen lite snabbt, så blev det inte riktigt. Nu är hela motorn inlämnad hos Roger på IA-Motor i Lidköping för lite massage och jag har rensat ut det fula motorrummet för att lacka om det. Styrlådan ska bytas till en bättre beg, och täta om den, få se hur bra det går. Lite rost på dörrarna som måste fixas, till hösten kanske, resten får bli en rullande renovering. Lär ställa en massa dumma frågor om hur man ska göra eller inte göra.GTV 916 3.0 24V -97
15 februari, 2014 kl. 10:34 #46881Styrboxen mår inte så bra, men har en extra som ska packas om, bara hoppas att den funkar bra efter det. Det blev visst lite stökigt inne i bilen när styrningen skulle bort. Motorn ska få nya cylindrar och kolvar, omslipade kamaxlar, lättat svänghjul och lite portad topp, borde blir ett bra recept.
Funderar fortfarande på om man ska kosta på motorn en 123Ignition och vad för typ av grenrör man kan hitta.
GTV 916 3.0 24V -97
16 februari, 2014 kl. 11:02 #46882Finns det något uttag i motorn där man kan sätta en givare för en elfläkt eller måste man sätta en adapter i nedre kylarslang?
GTV 916 3.0 24V -97
16 februari, 2014 kl. 12:46 #46883Den kontakten sitter i kylaren på 116-bilarna. Gissar att det gäller för alla nordmotorer…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
16 februari, 2014 kl. 13:51 #46884Hmm, jag får nog ta en titt på kylaren först känns det som
GTV 916 3.0 24V -97
16 februari, 2014 kl. 19:04 #46885Elfläkt….Men Roger, du vet ju att allt elektriskt bara ställer till det!
16 februari, 2014 kl. 20:15 #46886En liten fläkt och kanske en elektrisk bensinpump är max vad som ska i bilen i elväg.
GTV 916 3.0 24V -97
19 februari, 2014 kl. 21:18 #46887Det där blir najs Roger! Jag blir lite sugen att fixa mina fuggar med….!
20 februari, 2014 kl. 08:05 #46888Inlägg av Björn Ek på 2014-02-16 12:46
Den kontakten sitter i kylaren på 116-bilarna. Gissar att det gäller för alla nordmotorer…
Ingen kontakt i kylaren, får väl köpa en adapter med givare på Biltema som man sätter i kylarslangen plus en av deras fläktar. Har kollat på eBay men det är dyrare att handla där än på Biltema.
GTV 916 3.0 24V -97
20 februari, 2014 kl. 08:10 #46889Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-19 21:18
Det där blir najs Roger! Jag blir lite sugen att fixa mina fuggar med….!
Tandborste, tops, polerduk och Autosol och en del tid och tålamod så blir det bra. Det går nog att få mina blankare om man gör om det en gång till, men det blir lite overkill
GTV 916 3.0 24V -97
20 februari, 2014 kl. 10:04 #46890Bilderna är väl lite i oordning, men bättre det än inga bilder alls. Insuget såg ju inte så roligt ut först, blev bättre efteråt. Blocket spolades av precis innan frosten kom, gick över den med lite puts, likaså ventilkåpan. Så sedan får man försöka att behålla glansen någorlunda när man väl kommer ut med bilen, borde ju vara lättare om man har en grundputs på den.
En bild på hur motorn såg ut först.
Kanske inte de bästa grejerna eller sättet att väga ihop kolv och vevstake men bättre än att inte göra det alls skulle jag tro, det skiljde 7 gram som mest om man hade parat ihop fel.
GTV 916 3.0 24V -97
20 februari, 2014 kl. 19:54 #46891sätt i en givare i toppen i dom så kallade frostpluggarna en vanlig givare till kylarn har samma gänga som i toppen
20 februari, 2014 kl. 21:49 #46892Inlägg av Sune Svensson på 2014-02-20 19:54
sätt i en givare i toppen i dom så kallade frostpluggarna en vanlig givare till kylarn har samma gänga som i toppenMenar du givaren från en 116 bil?
GTV 916 3.0 24V -97
20 februari, 2014 kl. 21:57 #46893Nu när man fixar och donar i motorrummet, bla med kylningen så såg jag att mitt kylarlock var väldigt fult. Så jag kollade upp vad ett nytt skulle kosta och hittade två olika varianter, ett om man har expansionskärl och ett om man inte har det. Problemet nu är att jag har inget kärl till min bil men enligt bilderna på lock så är mitt ett sådant att man ska ha ett kärl. Eller misstar jag mig för att de ser lika ut och utseendet inte har något med det hela att göra?
GTV 916 3.0 24V -97
20 februari, 2014 kl. 21:59 #46894Kylaren ser ut på detta vis.Man borde nog fräscha upp den lite också.
GTV 916 3.0 24V -97
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.