Giulia 1600 GT junior -75
Published by Roger Forsberg on
- Detta ämne har 91 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 22 juni, 2015 kl. 23:44 av Roger Forsberg.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2014 kl. 19:28 #46895
givarna till fläkten har standardgänga som råkar passa med frostpluggarnas gänga så enkelt är de
21 februari, 2014 kl. 22:59 #46896Tack Sune.
GTV 916 3.0 24V -97
27 februari, 2014 kl. 10:25 #46897Fick hem ett litet paket med gott och blandat.
Nu väntar jag bara på svar när jag kan lämna in de sista delarna till motorbyggaren så han kan färdigställa.
Om jag har tur så får jag hem färg till motorrummet på fredag, då är helgen räddad.Har inte lyckats att kura ut om jag har fel kylarlock på bilen, ingen annan som har en ide?
GTV 916 3.0 24V -97
27 februari, 2014 kl. 11:53 #46898Inlägg av Roger Forsberg på 2014-02-27 10:25
Har inte lyckats att kura ut om jag har fel kylarlock på bilen, ingen annan som har en ide?
Nu är alla mina reservdelskataloger nerpackade, men om jag inte är helt ute och cyklar så ska din årsmodell ha ett fyrkantigt lock. Expansionskärl eller inte har med motorstorleken att göra, medan lockets utseende beror på årsmodell. Jag har haft fyrkantigt lock på alla mina 105:or.
27 februari, 2014 kl. 12:31 #46899Inlägg av Lars Tersmeden på 2014-02-27 11:53
Inlägg av Roger Forsberg på 2014-02-27 10:25
Har inte lyckats att kura ut om jag har fel kylarlock på bilen, ingen annan som har en ide?
Nu är alla mina reservdelskataloger nerpackade, men om jag inte är helt ute och cyklar så ska din årsmodell ha ett fyrkantigt lock. Expansionskärl eller inte har med motorstorleken att göra, medan lockets utseende beror på årsmodell. Jag har haft fyrkantigt lock på alla mina 105:or.
Ok, så motorstorlek ska tas med i ekvationen. Vet du vilka motorer som ska ha det fyrkantiga? Motorn är ju bytt till en 2000, men en del delar i motorrummet är till äldre varianter av 105 bilarna, känns lite som ett ihopplock. Tittar man i mekhandboken står det att senare modeller ska ha expansionskärl, vilken min inte har, och det ser ut på bilden som att det är ett fyrkantigt lock.
GTV 916 3.0 24V -97
27 februari, 2014 kl. 15:23 #46900Jag tror svaret på frågan ligger i siffrorna som står på locken. Det borde vara trycket som locken håller. 0,7 på det gamla och 0,5 eller 1,0 på de nya. Förmodligen bar eller atm. Men nu var det ju inget som stämmer exakt så det kanske inte hjälper så mycket.
Går det så går det...
27 februari, 2014 kl. 19:34 #46901Inlägg av Roger Forsberg på 2014-02-27 12:31
Ok, så motorstorlek ska tas med i ekvationen. Vet du vilka motorer som ska ha det fyrkantiga? Motorn är ju bytt till en 2000, men en del delar i motorrummet är till äldre varianter av 105 bilarna, känns lite som ett ihopplock. Tittar man i mekhandboken står det att senare modeller ska ha expansionskärl, vilken min inte har, och det ser ut på bilden som att det är ett fyrkantigt lock.
Oavsett motor ska din från 1975 ha ett fyrkantigt lock. Det är bara 60-talare som har det runda. Jag vet inte var du hittat locken du lagt upp, det verkar inte vara hos nån av firmorna jag handlar av.
En 2000 GTV har normalt expansionskärl, men jag tror inte att din 1600 har haft det från fabrik.
Ska se om jag kan hitta min Catalogo Rapido i källaren, den är suverän på att besvara frågorna om vad som suttit på vilken modell.28 februari, 2014 kl. 09:11 #46902Inlägg av Lars Tersmeden på 2014-02-27 19:34
Oavsett motor ska din från 1975 ha ett fyrkantigt lock. Det är bara 60-talare som har det runda. Jag vet inte var du hittat locken du lagt upp, det verkar inte vara hos nån av firmorna jag handlar av.
En 2000 GTV har normalt expansionskärl, men jag tror inte att din 1600 har haft det från fabrik.
Ska se om jag kan hitta min Catalogo Rapido i källaren, den är suverän på att besvara frågorna om vad som suttit på vilken modell.Jag har sökt vidare och du har nog rätt, 1750 och 2000 modellerna ska ha kärl men inte en 1600. Känns som att jag ska skaffa mig ett kärl, borde finnas en orsak att de större motorerna har kärl men inte de mindre. Bilderna på de två olika locken kommer från eBay.
GTV 916 3.0 24V -97
1 mars, 2014 kl. 14:15 #46903Den här tråden ska jag hålla ögonen på, Roger.
Jag har ju lite planer/tankar för min egen 1600 GTJ. Samma årsmodell som din för övrigt. Planerna börjar med en 2-litersmotor…
Men min ska inte bli en renodlad räser.
Stockholm
1 mars, 2014 kl. 14:19 #46904Kylarlocksfrågan har väl besvarats redan. Men som stöd för påståendet att en 1600 GTJ från -75 har ett fyrkantigt lock i original kan jag säga att min bil har det.
På mitt lock är “kromet” bitvis bortnött, så gulmetallen syns på en del ställen. Därför hade jag tänkt köpa ett nytt från Highwood Alfa. Men med planer på en 2-litersmotor kanske kylarfrågan måste adresseras på ett högre plan. 😉
Stockholm
1 mars, 2014 kl. 20:22 #46905Robert: Tror jag har ett flång kylarlock som numer är övertaligt i garaget!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
1 mars, 2014 kl. 22:29 #46906Ja det känns som att det kan vara bra med ett litet kärl till kylaren när man sätter i större motor, letar febrilt efter ett nu
GTV 916 3.0 24V -97
5 mars, 2014 kl. 11:37 #46907Då var det lite ny färg på bilen. Inget mästerjobb men så mycket bättre än vad det var innan, jag får låsa motorhuven för billackeraren den dagen bilen ska lackas om, så han slipper se mina missar Tyvärr glömde jag att det fanns en huv som behövde lite kärlek också, bara att fortsätta med slipandet och handla mer färg.
GTV 916 3.0 24V -97
5 mars, 2014 kl. 13:04 #46908Snyggt!
Går det så går det...
9 mars, 2014 kl. 10:35 #46909Tada, huven är färdig, inget rinn men en del dammkorn
GTV 916 3.0 24V -97
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.