Giulia 1600 GT junior -75
Published by Roger Forsberg on
- Detta ämne har 91 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 22 juni, 2015 kl. 23:44 av Roger Forsberg.
-
FörfattareInlägg
-
27 juli, 2014 kl. 07:41 #46940
Tack Igino.
GTV 916 3.0 24V -97
2 augusti, 2014 kl. 17:52 #46941Fick tag på en gammal bur till bilen. Känns dock som att använda hela buren blir lite trångt om fötterna och då tänkte jag bara ha en halvbur, bilen ska gå på gatan och lite trackdays, ska inte tävla.
Räcker de rören som är för bakdelen/halvburen eller ska man svetsa på något mer rör? Eller är det så att en halvbur inte gör någon direkt nytta?GTV 916 3.0 24V -97
3 augusti, 2014 kl. 19:23 #46942Hej på dig!
Börjar bli riktigt intressant det här ju 🙂
Vad som räcker vet man ju tyvärr inte förrän det är kört men med förstärkningar i alla infästningar så gör den absolut nytta. Man vill inte att den skall vika sig vid en rullning och det blir ju naturligtvis mindre sannolikt med helbur. Sedan är ju en modern bur en helt annan sak än denna gamla modell men de dög till rally på 80-talet :-). Fundera på var du vill fästa ett fyrpunktsbälte, det kan finnas möjlighet till ett extra tvärstag mellan de bakre strävorna om det hamnar rätt i höjd.
En annan aspekt är ju att hela bilen blir betydligt styvare men en rätt installerad bur vilket även påverkar väghållningen.
mvh Per
3 augusti, 2014 kl. 21:57 #46943Inlägg av Per Sällström på 2014-08-03 19:23
Hej på dig!
Börjar bli riktigt intressant det här ju 🙂
Vad som räcker vet man ju tyvärr inte förrän det är kört men med förstärkningar i alla infästningar så gör den absolut nytta. Man vill inte att den skall vika sig vid en rullning och det blir ju naturligtvis mindre sannolikt med helbur. Sedan är ju en modern bur en helt annan sak än denna gamla modell men de dög till rally på 80-talet :-). Fundera på var du vill fästa ett fyrpunktsbälte, det kan finnas möjlighet till ett extra tvärstag mellan de bakre strävorna om det hamnar rätt i höjd.
En annan aspekt är ju att hela bilen blir betydligt styvare men en rätt installerad bur vilket även påverkar väghållningen.
mvh Per
Buren kommer hamna i ett hörn på verkstan så länge, det lär dröja ett tag innan den ska monteras in då det finns så mycket annat som jag ska fixa först
GTV 916 3.0 24V -97
3 augusti, 2014 kl. 22:39 #46944Det är säkert väldigt bra med en bur i en gammal och relativt osäker bil om det skulle smälla ordentligt. Dock är det kanske ett skit att ha den sittande där och mest vara i vägen hela tiden (utom när det smäller).
Svår avvägning vad som är “rätt”. Jag tycker bilen är svår nog att komma i och ur utan bur – men du är ju mycket yngre än mig Roger – så jag får nog åka utan ett tag till.
4 augusti, 2014 kl. 20:10 #46945Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-08-03 22:39
Det är säkert väldigt bra med en bur i en gammal och relativt osäker bil om det skulle smälla ordentligt. Dock är det kanske ett skit att ha den sittande där och mest vara i vägen hela tiden (utom när det smäller).
Svår avvägning vad som är “rätt”. Jag tycker bilen är svår nog att komma i och ur utan bur – men du är ju mycket yngre än mig Roger – så jag får nog åka utan ett tag till.
Är jag så mycket yngre?
Jag mätte lite och den främre delen är lite kort, den hamnar inte tillräckligt långt fram vilket gör att det blir rör ivägen när man ska in i bilen. Så om jag ska använda allt så måste det modifieras/förlängas och kapa ur i-brädan, vilket låter som för mycket jobb nu. En halvbur får det bli, i framtiden.
GTV 916 3.0 24V -97
11 augusti, 2014 kl. 15:40 #46946Oavsett om du ska använda hela eller halva så skulle jag komplettera med ett “SIPS” rör på huvudbågen. Det gör ju en väsentlig skillnad vid en sidokrock samtidigt som buren blir vridstyvare.
elCrillo Kalmar
11 augusti, 2014 kl. 19:48 #46947Inlägg av Crister Borg på 2014-08-11 15:40
Oavsett om du ska använda hela eller halva så skulle jag komplettera med ett “SIPS” rör på huvudbågen. Det gör ju en väsentlig skillnad vid en sidokrock samtidigt som buren blir vridstyvare.
“SIPS”? Mellan stolparna mot kardantunnel? Att sätta en snedstötta till så det blir ett kryss där bak, är det att rekomendera eller blir det bara mer rör i vägen för bakåtsikt?
GTV 916 3.0 24V -97
11 augusti, 2014 kl. 20:07 #46948Precis, mellan stolparna och en skruvad platta på tunneln. (Nedre röda…) Jag hade nog “bara” satt ett extra stag (övre röda…) för att fästa räserbältet i, som Per S tyckte också. Kryss är överkurs och väger, men skyddar ju en passagerare bättre om bilen rullar åt det hållet…
elCrillo Kalmar
12 augusti, 2014 kl. 19:47 #46949Inlägg av Crister Borg på 2014-08-11 20:07
Precis, mellan stolparna och en skruvad platta på tunneln. (Nedre röda…) Jag hade nog “bara” satt ett extra stag (övre röda…) för att fästa räserbältet i, som Per S tyckte också. Kryss är överkurs och väger, men skyddar ju en passagerare bättre om bilen rullar åt det hållet…
Gott, blir till att skriva up på “To do” listan.
GTV 916 3.0 24V -97
12 augusti, 2014 kl. 19:51 #46950Det är ju lille lördag i dag men det blev också lilla julafton
Muggar och nya framlampor plus lite smådetaljer.
GTV 916 3.0 24V -97
12 augusti, 2014 kl. 20:31 #46951Grattis!
18 februari, 2015 kl. 19:56 #46952Söker vevmekanismen i förardörren, min saknar några tänder
Någon som kan tänkas ha en sådan i gömmorna?GTV 916 3.0 24V -97
10 mars, 2015 kl. 21:41 #46953lite mejande har det blivit i nya garaget. Rensat dörrarna för att fixa rosten som fanns.
Fixat med stolarna.
Före:
Efter:
Ska bara fixa lite plattjärn för ny infästning.
GTV 916 3.0 24V -97
10 mars, 2015 kl. 21:47 #46954Just det ja, motorn är på plats.
GTV 916 3.0 24V -97
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.