Giulia 1600 GT junior -75

Published by Roger Forsberg on

Forum Projekt Giulia 1600 GT junior -75

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 92 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #46955
    Björn Ek
    Deltagare

      Ja jäklar! Snyggt motorrum, och jag har krav ska du veta! 

      I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

      #46956
      Roger Forsberg
      Deltagare

        Inlägg av Björn Ek på 2015-03-10 21:49

        Ja jäklar! Snyggt motorrum, och jag har krav ska du veta! 

        Tackar, synd bara att resten inte har samma finish.  Blir nog bra i slutändan.

        GTV 916 3.0 24V -97

        #46957
        Mattias Rehn
        Deltagare

          Snyggt

          #46958
          Benny Steen
          Deltagare

            En gatbil  kör man ju inte med hjälm hela tiden. Så med fullbur eller med burrör som går bredvid förarens tinningar är riktigt garanterat sätt att knäcka skallen vid en sidokollision.

            Å andra sidan : En älgpåkörning med en bertonecupé är nog också en säker död med tanke på A-stolpens dimension 🙂 
            så en bur som går hela vägen fram är kanske en bra idé ändå.

            Jag har själv kört på en fullstor älg med min 1600 Gtj,  den gången slutade det bara med trasig grill + strålkastare. Men älgen var STOR när man sitter nere på marken i bertonen.

            Annars är det bara tummar upp , bra inspiration för att färdigställa min egen 105:a

            #46959
            Roger Forsberg
            Deltagare

              Tack Mattias och Benny. Angående buren så vet jag inte riktigt om jag ska montera in den längre, bilen kommer vara mer åt gatbil än åt racebil. Dessutom har jag bara halvburen kvar, främre del var skadad på två ställen.

              GTV 916 3.0 24V -97

              #46960
              Roger Forsberg
              Deltagare

                Fått hjälp med ny plåt.

                Färgen har inte den bästa matchningen men det får duga tillsvidare.

                Specialbeställde gröna glas till sidorutorna. pulverlackat lite lister.

                GTV 916 3.0 24V -97

                #46961
                Roger Forsberg
                Deltagare

                  Fixat med inredningen, hatthylla och dörrsidor. Spryalimmet tog slut så hatthyllan var det ända som blev färdigt.

                   

                  GTV 916 3.0 24V -97

                  #46962
                  Robert Hultman
                  Deltagare

                    Motorrummet var en fröjd att se. Otroligt snyggt.

                    Färgmatchningen på dörren var som du konstaterade inte den bästa men det ser ändå väldigt snyggt ut på det hela taget.

                    Hatthyllan blev också väldigt lyckad.

                    Stockholm

                    #46963
                    Roger Forsberg
                    Deltagare

                      Inredningen i stort sätt klar, inte monterat mittkonsol ännu.
                      Ersättningen för baksätet.Före jag fixade dörrsidan Klar Mittkonsol under renovering.Efter att alla sprickor och lösa plastdetaljer limmats på plats så var det dags för ny utsida.

                      GTV 916 3.0 24V -97

                      #46964
                      Roger Forsberg
                      Deltagare

                        Fick kemtvättat stolarna innan montering.Gjorde en snabblösning på dom bakre sidopanelerna, limmade på nytt skinn över det gamla. Allt bättre än en massa hål.Och fick på dom nya fälgarna.

                        GTV 916 3.0 24V -97

                        #46965
                        Roger Forsberg
                        Deltagare

                          Laglig att köra.

                          GTV 916 3.0 24V -97

                          #46966
                          Roger Forsberg
                          Deltagare

                            Jag kan reflektera lite här också, inte bara på AP.

                            Efter att ha kört 20 mil på småvägar så reflekterar jag lite. Det var första gången i mitt liv som jag kört en Giulia och jag vet ju att det finns massor kvar att göra med bilen, och många mil att köra.
                            Att det är en gammal konstruktion är ju inte heller en nyhet

                            Det första som slår en är ljudet, förgasarna låter gött men kanske att man ska byta till en luftbox, avgassystemet låter också bra men det finns inga ljuddämpande mattor mot torpedplåten eller under mattan vilken faktiskt blir lite störande. 
                            Ett vinterjobb med andra ord, har ju sett tidigare att det är lite ytrost på insidan av golvet, så slipa, måla och någon typ av ljuddämpande materiel som jag måste hitta.

                            Avgaser i kupén, sjukt störande och det blir värre när man öppnade en ruta.
                            Har för mig att jag läst om det i andra trådar men vet inte var. Det jag gjort innan bilturen var att täta alla hålen där ryggstöd för baksäte satt. Var i garaget i går och kände lukt i bagageutrymmet, tog då bort hatthyllan och satte för alla hålen för eventuella högtalare med byggplast och heltejpade runtom. Baklamporna satt ju inte så bra heller, alla muttrar gick att lossa för hand :oO och man såg ut i underkant på lamporna. Demonterat och lagt på en remsa med butyltejp runt hela tätningsgummit på lamporna.
                            Något annat som kan tänkas att fixa så det blir bättre?

                            Skrap på tvåan vid upp och nerväxling  
                            Naturligtvis så skulle jag fixat det när lådan var nerplockad och isär, men tid och ork gjorde att det inte blev så, nytt jobb och en flytt på gång gjorde att jag fick prioritera bort det. Bara att försöka att leva med det ett tag. 
                            Ska man dubbeltrampa med kopplingen för att få bort skrapet?

                            Väghållningen lämnar mycket att önska. Man ska naturligtvis inte jämföra med modernare bilar men när det känns som om bilen “ormar” sig i rondeller i låg fart så är det något som inte stämmer. Jag hade ju redan bestämt mig att nästa vinters projekt skulle bli broms och chassi uppdatering och så måste det bli. Framvagnen är ju inte justerad ännu så där har vi ju ett fel. 
                            Nya bussningar runt om, nya stötdämpare och fjädrar, lite lägre ska den bli och de större bromsarna fram från en 2000 modell.
                            Hoppas att det blir bra med nya gummibussningar i bakvagn ink T-staget, PU kan nog bli för stumt, krängaren bak ska man tydligen plocka bort också. Fram har jag PU till original krängaren och nya gummin till drop links. Tanken fram är nya gummibussningar/leder och justerbar övre länkarm. Har funderat på om man skulle använda Alfaholics kit för att sänka nedre kulleden om man nu ska sänka bilen lite, för att behålla nedre länkarm i vågrät läge.
                            Tips från er som har koll uppskattas!

                            Förgasarna måste justeras pronto, bilen känns ganska orkeslös, vilket inte känns så kul när man spenderat en del pengar på att uppgradera hela motorn. Hoppas att det bara är så enkelt att förgasarna står galet.

                            Jätteglapp i ratten vid dödläge, plockade bort schims men har inte varit ute och testkört efter det. 
                            Rolig sak med glappet, när jag efter långturen satte mig i den andra bilen hem från garaget så vevade jag som bara den med ratten vilket resulterade att bilen åkte fram å tillbaka på vägen, man vänjer sig snabbt.

                            Monterade innerskärmar fram i går, lite mekigt men nu är det ingen risk att strålkastarna får en massa vatten på sig vid kontakterna. Upptäckte att motorn läcker olja vid svänghjulet, det var inte länge den var tät 

                            Summan av kardemumman, är jäkligt nöjd att ha fått ut bilen på vägarna igen och jag är väldigt glad av alla som hjälpt mig med tips och råd, makalöst trevliga människor i klubben. 
                            Men det är en lång väg kvar innan jag vågar att pressa bilen på någon av klubbens banträffar. Men den som väntar på något gott…

                            GTV 916 3.0 24V -97

                            #46967
                            Robert Hultman
                            Deltagare

                              Grattis till en godkänd bil. Det är ju inte alldeles självklart att det ska gå vägen.

                              Men jag tycker att jag anar en viss besvikelse? Avgaser i kupén. Både väghållning och motorrespons som lämnar en del att önska. Jag har inte mycket tröst att komma med. Avgaser i kupén har jag också upplevt men bara när jag haft hål någonstans i avgassystemet. Men det torde väl vara uteslutet i detta fall.

                              Vad beträffar väghållningen vet jag ju inte om det är förväntningarna som varit för höga. Jag har alltid tyckt att min bertone känts trygg och varit behaglig att köra så länge det varit torrt väglag och farterna inte varit höga. På bana var det en annan sak de få gånger jag körde den där. Men nu tror jag att det delvis berodde på att jag själv var väldigt orutinerad som banförare.

                              Jag hoppas att ni ska finna varandra, du och bertonen, och leva länge och lyckligt tillsammans. Jag vet ju hur jag saknar min bertone och längtar efter återföreningen.

                              Stockholm

                              #46968
                              Roger Forsberg
                              Deltagare

                                Nja, besviken är nog fel ord. Jag hade nog hoppats att saker och ting var i bättre kondition än vad dom är. Avgaserna har jag fått lite tips om, en feature på bilen ? som jag hoppas blivit av med nu, få se efter semestern om det stämmer. Efter jag fått gjort framvagnsinställning så får vi se hur den blir.

                                GTV 916 3.0 24V -97

                                #46969

                                Jag är så söndercharmad av min 1600 GTj att jag inför mig själv döljer eller glömmer alla modelltypiska tillkortakommanden bilen har. Har ägt bilen i mer än femton år:

                                Ej radio eftersom den ändå inte skulle hörts

                                Ej fläkt. Ej brytt mig om att försöka fixa den eftersom den ändå mest skulle väsnas

                                Sönderbrända dojjor pga varmt förargolv. Golvvärme är ju lyx i bostäde så varför inte.

                                Ständig avgaslukt. Är nog trots allt det mest irriterande. Men jag tror det är svårt att få nån riktig lösning på det.

                                Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

                              Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 92 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.