Giulia antisladd inte urkopplingsbart?
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 7 mars, 2017 kl. 01:18 av Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
26 februari, 2017 kl. 21:05 #20515
Har hört att antisladd inte går att koppla ur på dem vanliga Giulia modellerna förutom värstingen Qf.. Shit, det låter ju riktigt trist, är det verkligen så, ni som har köpt bilar nu? Kan man inte få njuta av en hederlig gammal sladd nu längre (((….
Tappar ju man halva grejen med bakhjulsdriften…
26 februari, 2017 kl. 21:28 #20516Det Stämmer. Jag har diesel versionen med automat låda och det går inte att koppla ur. I N lägget går det i på tok för aggressivt, lite bättre är det i D läge, men inte mycket. Riktigt irriterande, nästan lite besviken. A läget har jag aldrig använt. Bilen stannar nästan still så fort man får lite sladd
27 februari, 2017 kl. 11:24 #20517Som på alla andra moderna bilar med bakhjulsdrift. Mig veterligen är det bara på toppmodellerna det är möjligt att koppla ur det helt även på andra märken.
På någon av Porscharna vet jag att man kunde lura systemet genom att dra åt handbromsen ett “klick”. Vet inte om detta funkar på Alfan.
Giulia 20 Super
27 februari, 2017 kl. 14:05 #20518Faktum är att trenden börjat bli den motsatta. Fler och fler bilmodeller kan koppla ur sina antisladdsystem. VW vände med Golf R (efter MASSIV ägarkritik), Merca B-klass 4Matic kan köra utan (en Merca!) och så vidare. Det går till och med att sladda rätt vilt med en Volvo V60 AWD. Men det går inte att göra donuts med Lexus RC-F, där gick gränsen även för dem (tydligen). Kina (med en miljard “18-åringar”=nytagna körkort) sabbade ju Lamborghini Huracan, den kan man inte koppla ur ESP på.
Porsche och BMW är väl dock de enda med konsekvent urkopplingsmöjlighet modellprogrammen igenom.
Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...
27 februari, 2017 kl. 19:50 #20519På egen risk ,koppla ur en abs givare och 80 talet är tillbaka .( du bör ha tillgång till scanner för att kunna radera felkoderna efteråt )
28 februari, 2017 kl. 13:21 #20520Tack för svar!!
Vilket depp (, hur tänker dem på Alfa…? Måste man köpa en halv torr Bmw för att sladda... Såg att till och med på nya Volvo V90CC går det att koppla ur…
C
1 mars, 2017 kl. 10:13 #20521En kommentar bara kring övriga märken, BMW kan du koppla ur, men det går ändå in om du blir för vild (å det var då inte mycket till vildhet). Endast på M bilar du kan koppla ur det “på riktigt”.
Volvo har en liknande begränsning, lika så alla andra märken jag haft. Touaregen kunde man lura med offroad läge och urkopplad ESP, men inte heller helt fritt. De är bara de senaste som kommit med drift-mode som är helt sladdvänliga, som tex nya E-klass AMG och Focus RS.Men nog är det väldigt skumt att de inte har en möjlighet att i alla fall få en “feg urkopplingsbar” ESP på en bakhjuls driven Alfa
1 mars, 2017 kl. 11:16 #20522Tror mer det handlar om att biltillverkarna vill hålla ryggen fri så inte de får på skallen för olyckor som händer pga att funktionen inte är igång.
1 mars, 2017 kl. 16:31 #20523De jag har kört (manuella och automat, diesel och bensin) har i Dynamic-läge varit sladdvänliga. Man får glatt sitta och hålla knappen i ett 10-tal sekunder och vänta på att bekräftelse.
Allt stängs inte av, men det går finfint att åka på tvären genom rondellerna eller i längre böjar… Att spåra ur på en parkeringsplats eller större yta går dock inte.
Det var det där med 5 stjärnor i Euro NCAP…
Dessutom sticker jag ut hakan och påstår att merparten av oss här på forumet skulle troligen åka baklänges av banan om vi skulle stänga ALLT på en Quadrifoglio. Det är en jävla best, tro inget annat.
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -781 mars, 2017 kl. 20:15 #20524Det var ju intressant, då går det att sladda lite ändå alltså )…? Ska man göra nåt speciellt förutom dynamicläget?
2 mars, 2017 kl. 01:12 #20525Stefan, så du har testat och det fungerar? Alltså man vrider väljarratten ngt förbi D-läget, håller den där i typ 10 sek?
Googlade lite om detta då tråden startades och då stod det nåt liknande där, men en som testat påstod att det inte fungerade.Är nåt liknande på min 159, håller man in ASR-knappen ett tag så går den ur.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
4 mars, 2017 kl. 16:33 #20526Hmm har hyrt en giulia nu över helgen. Gillar bilen skarpt men det här med att koppla ur antisladd och sladda lite verkar omöjligt. Händer ingenting om man går förbi D läget och håller kvar 10 sek..
Deppigt att det inte blir nån kombi bara, känns nästan omöjligt att ha den som familjebil, känns som att bagageutrymmet är hälften så stort som min 1750 tbi sw ((..
4 mars, 2017 kl. 16:46 #20527Sista ordet är väl inte sagt om en SW än. De har ju hållit locket på rätt bra hittills så förtrösta inte, personligen tror jag de inser att de måste göra en SW för att plocka de marknadsandelar de tänkt sig.
Skulle dock inte förvåna mig om det dyker upp hack för att koppla ur antisladd. Blir man av med garantin av att göra en sån sak? Ja, med nästan hundraprocentig säkerhet. Kommer alla bry sig om det? Troligen inte.
6 mars, 2017 kl. 14:32 #20528Inlägg av Johan Stenlund på 2017-03-01 10:13
En kommentar bara kring övriga märken, BMW kan du koppla ur, men det går ändå in om du blir för vild (å det var då inte mycket till vildhet). Endast på M bilar du kan koppla ur det “på riktigt”.
Volvo har en liknande begränsning, lika så alla andra märken jag haft. Touaregen kunde man lura med offroad läge och urkopplad ESP, men inte heller helt fritt. De är bara de senaste som kommit med drift-mode som är helt sladdvänliga, som tex nya E-klass AMG och Focus RS.Men nog är det väldigt skumt att de inte har en möjlighet att i alla fall få en “feg urkopplingsbar” ESP på en bakhjuls driven Alfa
Men man kan ju koppla ur helt på en BMW utan M. Knappen har två lägen, dels första läget med urkopplad antispinn och vildare antisladd. Dels läge “OFF” med enbart ABS kvar.
Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...
6 mars, 2017 kl. 16:05 #20529Den här diskussionen känns gravt ointressant. Om det blir en Giulia för min del så skulle tillfällena då jag vill ha ESP HELT avstängd ohyggligt få. De gånger jag sladdar runt på en tom snöig stormarknadsparkering eller runt en korvkiosk är försvinnande få, om inte helt obefintliga
De gånger jag laddar på utmed en kurvig landsväg vill jag inte ha några släpp. Det ska gå fort och mjukt. De gånger det går för fort får ESP gärna rädda mig så jag slipper hamna i en likkista. Ska jag köra bana så duger 10 sek lösningen gott. Det ska gå fort runt banan, inte brett. Vill man hålla på med drifting får man väl köpa sig en QV
Giulia 20 Super
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.