Giulia: dålig olja på 500 mil?
Published by Sune Karlsson on
- Detta ämne har 23 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 7 februari, 2019 kl. 08:37 av Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
16 november, 2018 kl. 15:35 #35981
Jag gjorde 1500-milsservicen (inklusive oljebyte) för 6 månader och drygt 500 mil sedan på min Gilulia Veloce (bensin). Nu varnar den för att oljan är dålig och tycker det är dags för ett oljebyte.
Kan det verkligen gå så fort eller är det bara så att Hedins glömde att återställa räkneverket för oljekvalitén? Det senare vill Hedins förstås inte kännas vid och dom vill ha 2800 för att byta olja.
Vad göra?
1) Byta olja och filter själv, olja med rätt spec+filter finns att få för 6-700 på Internet. Hur bökigt är det?
2) Bara byta olja?
3) Nollställa räkneverket för oljekvalitén (ska gå att göra med Multiecuscan) och låtsas som det regnar?Går det så går det...
16 november, 2018 kl. 19:53 #35982man kan gå in och kolla ifall det är gjort en oljereset. har du det på den att den beräknar det själva när det är dags för oljebyte.
kom det upp att den skulle göras förra gången ? i beräkningen. vilken motor har du ?
vad säger service boken om oljeintervallerna.
är det obligatoriskt oljebyte på 1500 mil eller är det på 2000 mil.
är det på 2000 mil så kan dom inte nolla oljeberäkaren 500 mil innan om den inte varnarn. vissa system har det så.
kolla upp vad som gäller med konsumentvägledaren. bara o hävda det till hedin att dom gjort ett fel vid bytet om dom inte nollat ifall det gått.
är det så att den ordinarie servicen är på 2000 mil så är oljebytet med där också.
ska se ifall jag har nått schema kvarAlfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
16 november, 2018 kl. 20:50 #35983Jag bytte vid 1500 och har kört 500mil sedan dess. Inga problem.
Jag var “skrämd” sedan tidigare service av min 159 då de missat resetta oljebytet 2ggr!! Annan verkstad än nuvarande.
Så jag var tvungen att fråga denna verkstad om de verkligen nollat oljebytet ordentligt.Fick till svar att de fixat det på min giulia… tror det var både service & oljekvalité som nollades. Och när det var färdigt måste de varmköra för att göra nåt med “oljekvalité-checken”. Minns inte riktigt va verkarn sa. Rikard vet kanske exakt manövern… Och jag har ju en 200hk Benzina
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
17 november, 2018 kl. 07:32 #35984Posted By Christer Andersson on 16 nov 2018 08:50
Jag bytte vid 1500 och har kört 500mil sedan dess. Inga problem.
Jag var “skrämd” sedan tidigare service av min 159 då de missat resetta oljebytet 2ggr!! Annan verkstad än nuvarande.Fick till svar att de fixat det på min giulia… tror det var både service & oljekvalité som nollades. Och när det var färdigt måste de varmköra för att göra nåt med “oljekvalité-checken”. Minns inte riktigt va verkarn sa. Rikard vet kanske exakt manövern… Och jag har ju en 200hk Benzina
den funktionen fanns i giuliettan är bort programmerad. det var så man fick göra först med oljebytet för multiairmodulen. det har jag gjort ett par ggr , sen kom det en uppdatering och man återställer det enkelt med ett knapptryck.
kör dom det på gamla sättet så återställer man inte oljebytet i systemet.
nu har jag inte bytat på en giulia men tror definitivt inte fabriken lägger in en programvara med gamla förfarandet som dom programmerade bort.
detta ska du inte acceptera tycker jag. är det en känd verkstad så ska dom minsann ha koll på vad som ska göras.
oljan blir inte kass på 55 mil , är det en återställnings intervall så ska den raderas.det kan ju vara så att det även finns en uppdatering på motorstyrdonet där det är en förbättring på just detta.
ge dig inte.
ska se vad jag har kvar för service intervalls schema på giulian.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
17 november, 2018 kl. 13:16 #35985Enligt serviceschemat i manualen finns det inget fast intervall för oljebyte men det ska göras minst en gång per år. Serviceintervallet 1500 mil eller ett år på bensinmotorerna. För oljebyte får man (i Multiecuscan) gå in i “Engine” där oljekvalitén visas i procent (är noll nu på min bil) och det finns en resetfunktion för oljebyte men det ser inte ut som det registreras när det är gjort. Den vanliga serviceåterställningen registrerar datum, miltal och mil sen förra servicen.
Jag frågade specifikt om dom bytt oljan eftersom jag tyckte det var lite märkligt att det var samma nivå (ett hack ner på den elektroniska mätaren, oljestickan är ju bortrationaliserad) före och efter service. Och det sa man var gjort. Det är väl också det mest troliga, men sen missat att registrera oljebytet.
Har väldigt svårt att förstå att oljan kan bli så dålig på 500 mil. Hedins snackade om kallstarter men jag har inte använt bilen särskilt mycket för korta körningar. I princip dom enda korta körningarna jag gör är 5 km till jobbet och jag har bara tagit den bilen till jobbet 35 dagar sen den servades. I övrigt har den stått still eller längre sträckor där motorn hunnit bli ordentligt varm. Om kallstarter är så farligt borde den dessutom ha fått slut på oljekvalitén i vintras när jag åkte bil till jobbet varje dag (kallgarage, ingen motorvärmare) och sen tog en kort tur till tåget för att hämta frugan.
Jag får ta en match till med dom och se om dom kan förklara hur oljan kan bli dålig på så kort tid.
Går det så går det...
17 november, 2018 kl. 15:11 #35986dom kan med hjälp av fca diagnos dator ta fram när senaste återställningen för oljan är gjord. finns registrerat i dit motorstyrdon. man får kolla parametrarna.
detta gör dom i witech systemet som används vid all diagnos av bilen. begär att få en fullständig utskriv alltså en VCR vilket betyder vericel scan report.
alltså en fordons scan rapport över alls system. då kommer precis allt med. nekar dom så bara hota med att då kontaktar jag fca för det är ej korrekt utfört.hur lång tid hade du kört dessa 1500 mil på. mer eller mindre än 1 år.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
17 november, 2018 kl. 17:47 #35987Posted By Rickard Bergh on 17 nov 2018 03:11
dom kan med hjälp av fca diagnos dator ta fram när senaste återställningen för oljan är gjord. finns registrerat i dit motorstyrdon. man får kolla parametrarna.
detta gör dom i witech systemet som används vid all diagnos av bilen. begär att få en fullständig utskriv alltså en VCR vilket betyder vericel scan report.
alltså en fordons scan rapport över alls system. då kommer precis allt med. nekar dom så bara hota med att då kontaktar jag fca för det är ej korrekt utfört.hur lång tid hade du kört dessa 1500 mil på. mer eller mindre än 1 år.
Det tog knappt 10 månader tills det var dags för service. Får ta ett nytt snack med Hedins på måndag.
Går det så går det...
30 november, 2018 kl. 11:40 #35988Dags att återrapportera lite. Efter ett varv till med Hedins och dom tagit det vidare till FCA är beskedet från FCA att jo, så kan det vara. Ovanligt kanske men inget konstigt. Eftersom det är garanti på bilen (och inget kul att göra det själv i ett kallgarage så här års) får det bli ett dyrt oljebyte.
Går det så går det...
30 november, 2018 kl. 18:46 #35989Oljesensor som är kalibrerad för att dra in pengar till verkstäderna? Känns helt orimligt att oljan skulle bli dålig på 500 mil när bilen inte är använd på nåt “konstigt” sätt.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
1 december, 2018 kl. 16:54 #35990hade jag aldrig godkännt. Detta skulle du kunna dra vidare utan problem till arn. det finns en intervall och det gäller.
att FCA kommenterar det med att ja sså kan det vara är ej ok. hade verkstaden gjort återställningen korrekt så ska det inte
komma upp redan efter 500 milAlfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
2 december, 2018 kl. 07:49 #35991Glömde säga en sak. Enligt vad som berättades för mig ska oljevarning också gå på tiden sen senaste oljebyte. Om dom inte hade återställt borde bilen alltså ha skrikit till i somras (tog ut den i juli förra året).
Går det så går det...
2 december, 2018 kl. 09:59 #35992Att byta olja en gång om året tror jag biltillverkarna gärna vill att man gör, oljan bryts ned av tiden och annat som lagras i motorns nedre delar. Jag tycker personligen att köra så långa oljebytesintervall som vi nu luras tro är “bra” är ju bara en fråga om att ge låga servicekostnader och få besök på verkstaden. I delar av världen där arbetskraft är billigt så kör man på enklare olja – men korta bytesintervall. Det kan ju tänkas att en uppmärksam person hittar nåt annat som behöver åtgärdas när bilen ändå är på service?
I USA där jag bor delvis nu är 5.000 miles dvs 750 svenska mil på ett ungefär ett vanligt bytesintervall, ocj jag köpte just en liten Mustang med 30.000 svenska mil på mätaren. Motorn går som en klocka på den – men oljan är bytt var 5.000 miles.
Så Sune, byt olja och var glad! Du och bilen mår bra av det!2 december, 2018 kl. 15:04 #35993Det låter helt fel att behöva byta olja efter 6 månader – 500 mil, blir ju nästan som att byta olja vid var 3:dje fulltankning…
Någonting stämmer inte där helt klart, har oljan ens blivit svart igen…2 december, 2018 kl. 17:29 #35994det är skillnad på usa och sverige. kollar du på alfas intervaler i usa så är det garantierat ingen skillnad jämfört med här.
du kan inte jämföra med en mustang som gått 30 000 mil på mätaren när dom bytet olja tätare än vad dom nästan tankar dom.
har själv en gammal arbetskollega som bott och jobbat där i många år. han sa att det är bara köra in för byte olja som du säger vart 500 mil eller 750 mil, då deras olja är sämre kvalitet samt kostar bara en fis i rymden..vi har så pass bra oljor idag och dom krävs för att klara avgaskraven som finns i europa med euro6. därför är det mkt viktigt att man kör på
rätt sort med rätt klassningar.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
2 december, 2018 kl. 17:31 #35995det är rätt, den ska nollas och sen ska den beräknas på alternativt tiden och även körsättet som orsakar att oljans kvalitet beräknas.
Hävdar fortfarande att dom har inte gjort detta på rätt sätt med återställningen.
det kan jämföras med en diesel som kalkylerar när det är dags för oljebytet pga körsätt. den ska man nolla varje gång annars tror motorstyrdonet att oljan aldrig är bytad.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.