Giulia, felkodsfunderingar

Published by Christer Andersson on

Forum Teknik Giulia, felkodsfunderingar

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

Lite funderingar kring felkoder… Giulia 2.0 Benzina -17
    Har ibland fått felkod vid bakluckestängning. FCW not avaliable + lampa på bakskärm slocknar. Försvinner vid omstart.

För 2 veckor sedan dök Start & Stop not avaliable + DNA låste sig på N.
    Försvann efter typ 3 dagar.
    Nåt som någon annan haft problem med? Min tanke är att de får kika, om möjligt nästa service, om felet inte blir permanent?

Bara för skojs skull kopplade jag upp bilen och gjorde en avläsning.
    Fanns många felkoder lagrade, kanske vanligt, kanske sånt man inte märker av? (Larmar för? )
    Motoroljenivågivare, Error in communication with Automatic transmission, 4 felkoder Radio Frequency Hub Module ,
    2 felkoder Driver Assistant System Module.
    Undrar om sånt bara raderas vid service utan åtgärd? Normala “glitchar” på moderna bilar…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Håkan Petersson
    Deltagare

Vad använder du för att få ut felkoder?

Multiecuscan…
    Gratisversionen funkar men jag köpte det förra året, 500kr.
    Fungerar bra.

Håkan Petersson
    Deltagare

Tror jag har en sådan licens liggandes men vilket interface använder du?
    Borde vara samma som till Stelvio.

Hmmm… svårt att svara på. Köpte några bluetooth ELM som funka sisådär. Köpte senare en adaptersats i de 6 färger som behövs för MES. Samma säljare sålde även en ELM – USB kabel som enl honom skulle fungera bra, så jag beställde. Som sagt var, ett år sedan, har inte infon just nu via telefonen…

Thomas Sjölin
    Deltagare

Posted By Håkan Petersson on 12 jan 2019 04:52
    Tror jag har en sådan licens liggandes men vilket interface använder du?
    Borde vara samma som till Stelvio.

Är det längesedan du köpte den licensen är det inte säkert versionen den gäller för fungerar med Giulia och Stelvio. Uppdatering gäller bara ett år efter köpet dessutom så risken finns du måste köpa en ny licens iaf, såvida det inte är nyligen du köpt den.

Stämmer bra, Thomas.
    När jag köpte i mars förra året fanns inte så mycket i programmet. B.la fanns inte 2.0 benzina med… det har uppdaterats fortlöpande, och är rätt ok nu.

Håkan Petersson
    Deltagare

Om jag tolkar infon rätt på multiecuscan.neträtt så måste man köpa en licens för att kunna gör något.
    Man kan inte ens koppla upp sig.

Lite knepigt att läsa ut vad “free” kan göra, men du kan läsa de fria modulerna. Vilka de nu är, och den funkar i 20minuter. Då måste du starta om… Verkar inte gå radera koder eller ändra inställningar. Mest bara titta…

Lars Ryefalk
    Deltagare

AutoLounge säger att så fort en felkod tänder motorlampan så stängs start/stopp av och DNA låser i N. Oftast försvinner detta efter ett dygn och det gjorde det på min. Vid service gjordes en mjukvaruuppdatering som omfattade detta och sedan dess har inte motorlampan tänts.

oo-v-oo oo V oo

Kan ju ha varit oljenivågivaren som fick tillfälligt fel i mitt fall?
    Har iaf inte återkommit ( ta i trä )

Håkan Petersson
    Deltagare

Någon som vet var ODB uttaget sitter på en Stelvio?

Borde väl sitta på samma ställe som på Giulian?
    Kika vid panelen vid ditt “vänstra knä”, en bit ner. Ingen lucka, sitter helt öppet.

Håkan Petersson
    Deltagare

Christer; de fel som du nämner har även jag på min Stelvio. FCW speciellt när man kör mot solen och den står lågt. Bakluckan låser sig inte, bilen är ibland olåst när jag ska köra. S&S använder inte jag så det vet jag inte hur den fungerar. Radion lever lite sitt eget liv. Verkstaden skickar felkoder till FCA med jämna mellanrum men inget händer. Finns en del fel, tråkigt på en annars mycket trevlig bil.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.