Giulia – Infotainment/radio update?

Published by Christer Andersson on

Forum Teknik Giulia – Infotainment/radio update?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare

Är det någon här som själv uppdaterat sitt Infotainment system?
    Eller är det något som verkstan kan/bör utföra vid service?
    Det blev snack på Facebook tidigare om en update som förändrade
    siffror för hastighet, typ 3D och indikator för förbrukning fick fler “streck”.
    Min tanke är att det kanske även löser mitt problem att telefonboken numera försvunnit.

Jag läste nyss om att göra uppdatering själv på Giuliaforums där det fanns länkar till div
    uppdateringar. Har inte kollat vilken version min -17 har… men vågar man göra detta själv?
    Risky buissnes….

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Ja, gjorde det själv på min Giulia Super 2017. Bara att följa instruktionerna. Gjorde det i förhoppning att kunna få bort bakåtgång av stolar mm men ingen lycka.

Giulia 20 Super

Kollade igår och jag har en äldre version, inte den som slutade på “55”.
    Men ser nu att det nyligen släppts en som heter 002.010.041 , lite osäkert då den verkar vara för usa-marknaden.
    Jag kanske börjar med 55:an och följer snacket om nyaste funkar i EU.

Du fick inte lägga in manualen igen efter din update? Det skrevs att den kunde försvinna och måste installeras igen.

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Minns inte riktigt. Jag tror jag laddade ner manualen också men tror inte jag behövde lägga in den.

Det var inte blixtens kompis vill jag minnas. Har för mig att det fick tugga på under tiden jag körde hem från jobbet.

Giulia 20 Super

Då var bilen servad. Men… de fixade inga uppdateringar. Inte aktuellt enl FCA?

Har laddat hem version xx055 och lagt över på usb. Men tror jag samlar mod över natten och ” programmerar” imorrn. 😎

Ingen annan som testat och även provat den ännu nyare versionen? Ska fungera enl vad jag läst, ger större bildruta på backkameran + lite annat.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Jag servade nyss min 2017 Giulia och bad att dom skulle kolla efter uppdateringar. Det fanns ett helt gäng med uppdateringar att göra och tre av dom var rekommenderade att man gjorde av FCA. Fanns inte tid vid servicen för att göra så mycket mer än själva servicen så jag ska in med bilen nu till veckan och få alla uppdateringar gjorda. Får se om man märker skillnad på nåt. Det är väl hur som helst bra om alla system är i senaste utgåvan.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Hmmm… du fick väl din bil efter min?😁 Min kom vid midsommar 17. Om ja, då borde min också ha behov av updates…

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Min är tillverkad i mars eller april 2017, den har varit servad 3 gånger nu men om man har gjort nån uppdatering vid tidigare servicetillfällen vet jag inte. Jag skriver hur det gick när jag varit inne med den.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Nu har jag fått alla system i bilen uppdaterade. Det som märks mest är lite förändringar i lilla displayen, kan nog vara lite smågrejer som ser annorlunda ut på stora displayen med. Jag har inte sett att det skulle ha tillkommit några “finesser” men har ärligt talat inte grottat ner mig speciellt mycket i menyerna tidigare heller. Det viktigaste är väl egentligen att allt är up to date, kanske mest det som inte syns. Jobbet var tämligen tidskrävande och dom hade faktiskt bilen inne nästan hela dagen innan den var klar.

Kan du kolla vilken version av infotainmentsustemet du fått?

Måste nog ta tag i det snart. 😁

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Jag tror inte det är nån skillnad på versionsnumret man ser i infotainmentmenyn så endera så har alfas system ansett att det inte ska uppdateras på min bil eller så har man hoppat över det. Det finns så sanslöst mycket info/spekulationer om infotainmentsystemet när läser på forumen så det är omöjligt att veta vad som är rätt. Frågade inte specifikt om det heller på verkstaden annars hade väl förhoppningsvis dom kunnat svara på hur det ligger till.

Det som står i displayen är iallafall : MV-001.011.020 och TV-001.011.020

Tackar. Jo det verkar lite rörigt med uppdateringar hit & dit. Men enligt dina bilder så har du fått nåt nyare. 😁

Såhär står det iaf i ett utdrag ur en guide i ett Alfaforum där även filerna finns.

001 was the first version of the infotainment firmware for the “old” system.
    This did/does not support user updates of the maps via USB yet, it does however support firmware updates via USB.
    To be able to use the option to update maps, and solve a number of bugs, it is recommended to update to the last version 002.009.055 (Europe). Also the navigation was improved with version 002.
    This update can be done with the standard procedure above. However, updating from 001.xxx.xxx will delete the existing installed maps and possibly onboard manual. This is not a problem, as after the update to 002.xxx.xxxyou can subsequently install the latest maps, and if required, the onboard manual.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Jag har skrollat igenom några trådar om infotainmentuppdatering nu och att lägga in den som slutar på 55 verkar ju både enkelt och riskfritt så det kan man nog göra. Men har man typ den enklaste anläggningen som jag har verkar det inte tillföra nåt heller. Ser inte några som märker skillnad iallafall. Det verkar även som att fca rekommenderar verkstäderna att inte uppdatera om inte kunden har nån form av problem med infotainmentdelen så det kanske är därför inget är gjort med min. Ska ta och ladda hem filen och lägga in det vid nåt tillfälle iallafall.

Gjorde nyss uppdateringen och har också den enklaste anläggningen.
    Ser ingen större skillnad, samma siffror hastighetsmätare, fortfarande få antal streck för bränsleförbrukning.

Men… telefonboken poppade upp igen, får se hur länge det varar. Var väl mest det jag saknade.

Om installationen. Plockade ur allt ur usb-portarna, satte in usb med programmet.
    Startade bilen, av aktiverade start/stopp. Sedan bara trycka OK att installera.
    Vid 2% svartnade skärmen och jag hann tänka NU… men efter typ 30 sek vaknade den och fortsatte.
    När allt var klart, bara att plocka ur usb så startade systemet om.
    Läst noteringar om ominstall av telefon & ev instruktionsbok. För mig fanns allt kvar.
    Installationen tog ca 15minuter.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Positivt med telefonboken åtminstone då =) Det är nog en större uppdatering hos verkstad som ska till för att ändra i displayen mellan mätarna. Jag laddade hem både “55” och den som slutar med 41, många verkar lägga in den istället. Får se vilken fil jag tar, men börjar nog med “55”

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.