Giulia – låste mig ute

Published by Claes Anstérus on

Forum Teknik Giulia – låste mig ute

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Claes Anstérus
    Deltagare

Följande hände mig för några dagar sedan.
      Jag befinner mig på tjänsteresa c:a 25 mil hemifrån och har dumt nog inte reservnyckeln med mig.

Har nyckeln, till bilen i jackfickan och som ni vet räcker det med att sticka handen innanför handtaget till förardörren för att bilen ska låsa upp, (öppnar inte förardörren). Jag öppnar bakdörren, och hänger in jackan, nyckeln får ligga kvar i jackfickan eftersom den ändå inte behövs för att starta bilen.
      Detta har jag gjort flera hundra gången under de två år jag haft bilen och det brukar sedan bara vara att öppna förardörren, kliva in och starta bilen.
      Jättesmidigt, men denna gång låser sig bilen när jag stänger bakdörren. Detta ska inte vara möjligt när nyckeln är inne i bilen. Har av misstag försökt låsa med knappen på dörrhandtaget när nyckeln är i bilen och det har inte gått.
      Gissa om man förvånad när man helt plötsligt står och tittar in på jackan där nyckeln finns och inte kan öppna bilen.
      Det blev till att ringa bärgare som med hjälp av några små luftkuddar kunde bända ut dörren lite i överkant så att han kom in med en lång stång som han nådde innerhandtaget med och vipps var bilen upplåst.

Har någon annan råkat samma, eller har någon teori om varför det händer.
      OK, nyckeln kan ha varit in någon “blind spot” så att bilen inte kände av den, det har jag läst om på nätet, men det borde inte leda till att bilen låser sig utan att jag gör något.

Mvh  Claes Ansterus

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.