Giulia motoralternativ ute nu!!!

Published by Nihat Dizdar on

Forum Allmänt Giulia motoralternativ ute nu!!!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Nihat Dizdar
    Deltagare

Så äntligen verkar det bringas lite klarhet i vilka motoralternativ som kommer att erbjudas i Giulia’n, om man nu skall tro på Teknikensvärld.

http://teknikensvarld.se/alla-motor…de-212203/

Utdrag ur TV….
    En 2,0-liters bensinmotor kommer att erbjudas med tre olika effektuttag – 200, 250 och 280 hästkrafter. Samtliga i kombination med automatlåda. Mellanalternativet finns endast med fyrhjulsdrift, toppalternativet med både bak- och fyrhjulsdrift. Svagaste motorn går endast att få med bakhjulsdrift.
    En 2,2-liters JTDM-dieselmotor erbjuds i utföranden med 150, 180 och 210 hästkrafter. De båda svagare kan fås med antingen manuellt eller automatiskt växlad låda. Endast 210-hästarsvarianten är fyrhjulsdriven.

Jag siktar nog in mig på 250hk bensinaren och awd. Vad väljer ni?

Nihat Dizdar

Jaha, trist att alla bensinarna utom QV endast kommer med automat, Hade hoppats på lite roligare alternativ faktiskt. Nu ser det ut som om QV blir den enda modellen med sann körglädje. Diesel och eller automat går bort för mig, Då åker jag hellre något rymligare och högre.

Lars Persson
    Deltagare

En favoritkombo, V6 utan turbo och med manuell låda saknas också 

Peter Braun
    Deltagare

Dagens automater där man även kan växla manuellt är klart bättre än förut. Tror denna Giulia med bakhjulsdrift kommer överglänsa de flesta alfor som byggts rent körmässigt. Kommer nog vara det bästa som Alfa byggt. Man får nog tänka på att det kommer säkert komma fler alternativ med tiden. 

När det gäller V6 och sugmotor så tillhör det svunnen tid. En 4:a med turbo gör samma jobb med lägre förbrukning och vikt. Tänk på att QV med 500hk bara har en 6:a med turbo. T om Ferrari har gått över till turbo. Det jag saknar är Hybrid. Det är det som är i tiden. Vill vi ha kvar märket så måste de hänga med i utvecklingen. 

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Så länge det är info som inte kommer offentligt från Alfa Romeo ska det nog tas med en hel del salt. Men skulle det stämma så tycker jag nästan att det är tragiskt om det endast erbjuds automat till bensinarna. Jag har absolut inget emot automat, har gärna en automatbil egentligen. Men att inte ens kunna välja en manuell låda… Nja…  

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Stort glapp mellan 280 och 500hk. Vart tog mellanalternativen vägen?
    Vi får nog avvakta tills de riktiga alternativen kommer. Känner också att jag var sugen på en bakhjulsdriven, manuell med hyfsat med power.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Lars Persson
    Deltagare

Jo, Peter så är det nog. Men man väljer nog inte en Alfa av så rationella själ. Jag är främst ute efter känsla och ljud 

Peter Braun
    Deltagare

Har svårt att tänka mig att det inte blir fler manuellt växlade modeller. Vi får verkligen se vad som sägs när den officiella kommer. Jag hade som sagt va också önskat mig mer sexor, men nu ser framtiden ut som den gör. Tror ändå att denna bil kommer erbjuda körglädje som länge inte funnits hos många Alfa modeller. Hur mycket mer känsla är det t ex i en diesel 159:a som jag personligen har. Då känns Giulian mycket mer spännande.

Björn Hedberg
    Deltagare

Jag har som tur är en gtv6 ,om endast Giulia qv får Manuel låda så kommer det stanna där för mig om jag nu inte jag blir miljonär vilket inte är särskilt troligt.hälsningar  Grinig semi gubbe

Jan Andersson
    Deltagare

Ser ut som QV:n kommer att finnas med typ TCT-låda också.
    Traditionella manuella växellådor med kopplingspedla är väl på väg att försvinna från del flesta sport och högprestanda bilar. T ex finns
    ingen Ferrai att få med manuell låda längre. I formel 1 och i WRC har sekventiella lådor använts i 20-tal år. Läste någonstans att BMW snart kommer att helt överge den manuella lådan i sina prestandabilar. Lite förvånanden därför att QV-modellen av Giulia faktiskt
    finns med manuell låda. Någon som vet om den automatlåda som erbjuds i de andra motoralternativen är typ TCT-låda eller det en traditionlell automatlåda.

janne

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inom inte allt för många år kommer de renodlat manuella lådorna vara ett minne blott. Är nog inte mycket vi kan göra åt den utvecklingen.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.