Giulia – OBD läsare

Published by Christer Andersson on

Forum Allmänt Giulia – OBD läsare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare

Har länge funderat på att kunna ansluta mig för att kolla min bil. Blev lite aktuellt nu då jag ville avläsa Oljetempen på min Giulia.
    Beställde en ELM327 och laddade hem multieuscan.
    Gick inget vidare… För det första finns inte motorn 2.0 benzina med (ännu??) i Multieuscan. Bara andra moduler.

Sedan verkar min ELM327 inte fungera 100. Kan ansluta till Multieuscan men Interfacet kan inte läsa can-moduler? Anslöt till en bärbar dator via Bluetooth. Läste på deras hemsida att nya ELM måste modifieras, ta bort nån resistor och ev koppla in nya??  Låter som överkurs. Finns det färdiga/fungerande att köpa om viljan finns? (Om nu detta är ett resistorproblem. Är det det ska man kunna ansluta till ”Engine” men inte övriga moduler om jag läste rätt. Men jag har ingen ”Engine” att ansluta mot)

Drog hem en App till mobilen. Torque… Då kunde jag kolla om det fanns felkoder + lite andra småsaker. Finns det någon bättre/fungerande app där man kan se mera?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gustav Holmdahl
    Deltagare

I Torque kan du se ”allt” du vill se. Jag har en enkel bluetooth läsare från Ebay för typ en hundralapp. Har kört den mot min Giulia Super och den läser vattentemp, oljetemp, varvtal mm. Inga problem. Du kan ju fått en felaktig läsare helt enkelt.

Giulia 20 Super

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Nya MultiECU-scan mjukvaran ska klara Giulia. I alla fall vad jag läst mig till på deras sida och alfaowner forumet. De har även en lista på vilka OBD läsare som funkar till vilka bilar och vilka motorer. Kan skilja en del där.

Hmm, kollade nu och den klarar 2,2 dieseln och 2,9 turbo, men inte motorn till 2,0 bensin. Märkligt. Men den klarar att nolla servivar, ställa lampor mm.

Giulia 20 Super

Thomas Sjölin
    Deltagare

Är väl mer troligt att du köpt en skräpig ELM. Verkar finnas en uppsjö av varianter. Du ska i alla fall ha en omodifierad om jag läser rätt.

Gustav Holmdahl
    Deltagare

MultiEcuScan klarar som sagt inte Giulia 2,0 bensin som det ser ut nu. Borde komma snart eftersom de andra modellerna redan är med där.

Tourque däremot klarar av att läsa motordata från Giulian. Eftersom OBD är en standard så är det samma för ”alla” motorer. Jag har gjort det i min egna Giulia 2,0 bensin så det borde funka i din också. Kan ta en bild från Tourque på vägen hem om du vill ha bevis 

Giulia 20 Super

Jag får nog läsa på lite mera om Torque, hur man använder den. Gjorde det bara som snabbast.
    Eller skiljer det mellan gratis &/ betalversionen? Gratis kanske inte visar såå mycket?

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Man ska kunna läsa av det mesta redan i gratisversionen av Torque. Det som saknas tror jag är viss loggning mm. Klicka in på ”Real time information” så ska du få upp diverse mätare. Man kan även lägga till egna med andra indata från bilen. Går även att köra 0-100 loggar mm om man är sugen på det.

Giulia 20 Super

Fick lite tid över för att kolla. Gratisversionen verkade inte ha med oil temp så jag köpte Pro. (32Kr..) 

Där fanns den med i listan men vet ej ännu om den kommer att fungera. Ska testa ansluta när jag får tid över. (Bilen står ute & är kall…)

Jo, Thomas… enl multiecuscan så behövs ingen adapter för att ansluta till Giulian. Adaptern växlar väl mellan olika pins? På Giulian ska det fungera med en std ELM327.
    Men finns en varningstext längst uppe på sidan om problem att ansluta till Cansystemet…

ELM 327 INTERFACE WARNING:
    Please note that some ELM 327 interfaces produced in the last few years have problems accessing the CAN network.
    The problem can be easily fixed by simply removing one resistor from the interface.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Ah. Vad har du köpt för ELM?

Säkert nåt skräp. ?  https://www.navringar.se/elm327-obd2-bluetooth-felkodslasare.

Efter varningstexten hos multiecuscan finns en länk till ett forum, hur man modifierar sin Elm 327. Har inte hunnit/orkat läsa alla 230 sidorna med alla varianter på felkodsläsare…. Borde väl finnas nån på marknaden som inte behöver modifieras?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inte provat någon ELM så vet inget om dem. Till min har jag en Vagcom med switch som ska kunna klara allt i min 156 men jag får inte kontakt med ABS-enheten så vet inte vad det beror på.

Var ute och skottade snö så jag tänkte jag testar… Men njet… ingen visning på ”oljetempmätaren”.
    Krävs nog lite bättre programvara för att dyka in i motorns styrenhet? Får vänta tills Multiecuscan uppdateras, motorn borde funka läsa med nuv ELM…

En notering, motortempen kom riktigt snabbt på ”tempmätaren”. Från -5gr till ca +15 –> 20gr bara på ca 45 sek…
    Avsikten med min koll var en avläsning av tempgivare för att se om de har nåt samband med att bilen inte kicka in startmotorn vid -25 grader. Får väl överlåta spekulationerna till verkstan, 28 mil bort vid nästa köldknäpp.

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Som jag skrev längre upp, MultiECUscan läser INTE Giulia 2,0 motorn, än. Bara 2,2 diesel och Q.

Torque däremot kan läsa motorkoder och värden från Giulian. I alla fall från min 2,0 Super.

Giulia 20 Super

Jo… jag vet att Engine inte finns med i Multiecuscan för våra motorer. Men det kommer kanske i nån uppdatering? 2.9 med dubbla ecu kom i senaste uppdateringen…

Får du ut nåt värde för oljetempen i Torque? Jag får upp det mesta men ”no connection” för oljetempen. Om ja får jag checka mera imorrn. 

EDIT: Tog in bilen i garaget och anslöt. Verkar inte gå att få värden från oljetempen? När jag testade lägga till en mätare med programmet igång så var det valet inte grönmarkerat.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.