Giulia, tips och tricks.

Published by Christer Andersson on

Forum Allmänt Giulia, tips och tricks.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 432 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21039

    Jag tänkte dra igång ett ämne där det går att tipsa om saker man upptäckt eller ställa diverse frågor. (Instruktionsboken känns lite bristfällig…

    Röstkommando-rösten hördes knappt. Sökte inställning för detta. Nada… Testade vrida på volymen, då kom HON fram.

    Sätet glider bakåt vid öppning dörr: Någon som lyckats ta bort detta? Enl vissa går det om man programmerar minnena. Har testat men ingen framgång.

    Backspeglarna viks in auto: Går detta öht ställa bort? Vintertid… Ska finnas enl vissa manualer, men min saknar detta. Programuppdatering??

    Bagagelucköppnare: Har de ändrat på knappsatsen under bakluckan? Skulle finnas 2 enl manualer, en extra för låsning bil. Min har bara 1 och det är jag eg tacksam för, så man undviker att trycka fel…

     

    Vilket däcktryck kör ni på? Läst om att de trycker i extra vid tillverkningen. Ska justeras vid leverans. Jag ser att min har 3.2 fram och 3 bak. Låter lite väl mycket då ”boken” rekommenderar runt 2,2…

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #21040
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Inlägg av Christer Andersson på 2017-06-27 17:10

    Jag tänkte dra igång ett ämne där det går att tipsa om saker man upptäckt eller ställa diverse frågor. (Instruktionsboken känns lite bristfällig…

    Inte så lite bristfällig heller. Riktigt sunkigt att inte göra en korrekt översättning. Den här är översatt med Google translate och inte korrekturläst. Riktigt dåligt. Tänkte ta upp detta med försäljaren vid tillfälle.

    Röstkommando-rösten hördes knappt. Sökte inställning för detta. Nada… Testade vrida på volymen, då kom HON fram.

    Ja, bara att vrida upp volymen så kommer det. Förövrigt rätt roligt att höra henne läsa upp SMS på engelska 

    Sätet glider bakåt vid öppning dörr: Någon som lyckats ta bort detta? Enl vissa går det om man programmerar minnena. Har testat men ingen framgång.

    Vet ej, men nyfiken på om du får reda på hur. Det verkar vara så att sätet går bak en viss sträcka från programmerat läge. Frugan som är 150 cm lång får inte stolen tillbakaskjuten lika långt som jag får (som är 180 cm).

    Backspeglarna viks in auto: Går detta öht ställa bort? Vintertid… Ska finnas enl vissa manualer, men min saknar detta. Programuppdatering??

    Ingen aning, men kan vara bra att kunna stänga av till vintern. Tror jag kan ha sett det i någon meny, kanske under Belysning eller nåt i inställningarna.

    Bagagelucköppnare: Har de ändrat på knappsatsen under bakluckan? Skulle finnas 2 enl manualer, en extra för låsning bil. Min har bara 1 och det är jag eg tacksam för, så man undviker att trycka fel…

    Har bara hittat en knapp på min. Är det för olika varianter, med och utan larm kanske? Eller keyless?

    Vilket däcktryck kör ni på? Läst om att de trycker i extra vid tillverkningen. Ska justeras vid leverans. Jag ser att min har 3.2 fram och 3 bak. Låter lite väl mycket då ”boken” rekommenderar runt 2,2…

    Min har 2,9-3 runt om med 225/50/17 runt om. Inte ändrat efter leverans.

    Kul tråd förresten! Instruktionsboken är som sagt var ett skämt. Hade varit bättre med en på engelska så man slipper översätta till engelska i huvudet för att förstå vad de menar ibland 

    Har ni hittat någon cd-spelare förresten? Vet inte om det ingår i std stereon? Hittar inget hål för skivan i alla fall. Har iofs inte kollat i manualen heller 

    Giulia 20 Super

    #21041

    Du får investera i en extern spelare och köra via nån av USB-portarna…

    Knappen för svankstödet… Har inte testat den så mycket men… går att köra i 4 riktningar. Åt ett håll pyser det, 3 riktningar surrar kompressorn och det känns reaktioner i ryggslutet. Ingen närmare beskrivning i manualen.

    Stol-lutningen: Hade gärna sett att den gått justera upp för bättre stöd för låren. Kikat litegrann och ser ut att gå göra en klassisk lösning som jag gjort tidigare. Demontera de främre bultarna för skenorna och lägga in distanser för att höja framänden. Ska testa detta imorrn, se om bultlängden räcker till.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #21042
    L-G Westling
    Deltagare

    Fantastiskt att något fortfarande är rejält Italienskt, den berömda ickestolslutningen 

    Jag har under 25år lagt distanser på div.75:or, 155:a, 164:or, 156:a och nu sist på en Giulietta och jag kan inte påstå att man har speciellt långa ben.

    Körställningen har på alla dessa bilar då blivit vad den skulle ha varit ifrån början.

    Den typiska Alfa ägare börjar genast förbättra, justera och bygga om innan bilen ens gått 100 mil, så det kanske är tur att att det fortfarande inte är helt perfekt.

    Hur som helst, fina bilar så var glada i dom!

    lgw

    #21043
    Nihat Dizdar
    Deltagare

    Bra tråd Christer! Har också försökt koppla från autofunktionen att förarstolen åker max bakåt när man stängt av motorn och öppnar framdörren utan att lyckas ??. Grymt irriterande om någon sitter kvar bakom föraren. Måste ju gå att fixa. Skall tydligen finnas ett par programuppdateringar ute för Giulia varav den ena 6801 är för bilar med 19″ hjul och den andra 6808 mer generell instrumentuppdatering. Vet inte vad den innehåller!? Förväntar mig få den senare uppdaterad när jag lämnar in min för första 1500mil service nu under juli. Förväntar mig även få det ojämna slitaget på bakbromsarna fixat då och likaså dämparna till bakluckan utbytta till hårdare dito.

    För övrigt går bilen som en dröm! ? Skulle önska lite mer pulver under huven. Det märks speciellt när bilen är fullbemannad. Det hade varit underbart med en 6:a. Bara tänk er den  sången ??!!!!

    Nihat Dizdar

    #21044
    Michael Wolde
    Deltagare

    @ Nihat: Du kanske skall ta en sväng till Squadra i Holland?  280 har + och ett bra mycket bättre vrid… 

    #21045
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Ja, visst är det kul att man blir sugen på att modifiera sin Giulia så fort man fått den 

    Jag har redan lämnat in min på solfilmning tex.

    Ang ”svankstödet” i stolarna så tror jag att det är två ballonger i ryggstödet som går att blåsa upp eller tömma ut. Alltså inte flyttbart. Därav blir ju fyrvägskontrollen på stolen lite missvisande. Jag kan ha fel i detta men det är min känsla efter att ha suttit och försökt justera den under några mil förra helgen.

    Att det saknas främre höjdjustering trodde jag faktiskt ingick även i std stolarna. Riktigt dåligt på en bil i den här prisklassen. Har också tänkt tanken på mellanlägg vid främre skuvarna. Men jag sitter bra som jag sitter, dock kan det vara skönt med ombyte framförallt vid långresor.

    Vindbruset kring dörrarna är rätt irriterande. Det är hyffsat tyst på min, men märks tydligt när man passerar laglig motorvägsfart. Eller när ett fordon passerar nära så hörs det väldigt tydligt. Detta skall de få kolla på vid nästa besök hos ÅF. Har läst flertalet trådar på Alfaowners forum om just dörrtätningarna som verkar vara en dålig grej på de flesta Giulia. De testbilar jag körde innan köp hade några av dem rejält med vindbrus.

    Giulia 20 Super

    #21046
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Inlägg av Christer Andersson på 2017-06-27 22:17

    Du får investera i en extern spelare och köra via nån av USB-portarna…

    Knappen för svankstödet… Har inte testat den så mycket men… går att köra i 4 riktningar. Åt ett håll pyser det, 3 riktningar surrar kompressorn och det känns reaktioner i ryggslutet. Ingen närmare beskrivning i manualen.

    Stol-lutningen: Hade gärna sett att den gått justera upp för bättre stöd för låren. Kikat litegrann och ser ut att gå göra en klassisk lösning som jag gjort tidigare. Demontera de främre bultarna för skenorna och lägga in distanser för att höja framänden. Ska testa detta imorrn, se om bultlängden räcker till.

    Jag kör Spotify i telefonen så det är ingen fara. Trodde bara att det satt en CD-spelare i bilen, men det gör inget om den saknas.

    Giulia 20 Super

    #21047
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Effektbristen i våra 200hk Super är ju lätt lösbart genom en tripp till Holland eller England. 280hk Veloce har endast annan mjukvara för effekten, hårdvaran i bilarna är samma. Kommer det en firma som erbjuder samma mappning i Sverige inom kort till rimlig peng så kommer jag bli kund!

    Giulia 20 Super

    #21048
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Tjena!

    Fick första felmeddelandet i bilen häromdagen. Var borta nästa gång jag körde. Misstänker skit på någon sensor? Är det autobromsen som den varnar inte funkar? Jag har förresten testat autobromsen i bilkö, den funkar 

    Giulia 20 Super

    #21049

    https://tdi-tuning.com/car/alfa-rom…g-box-chip

    Här finns en box av den traditionella typen. Parallellkopplas via olika sensorer /givare. ska ge runt 250 kusar. Finns knapp på burken för att välja olika effekter.
    Jag har inte läst så mycket om den då jag inte tänkt ändra nåt, men frågan blir… Sqadra hade mätt verkliga effekten runt 225 -230hk. Ger då boxen bara 20hk?

    Farthållaren…: Tycker den är lite knepig/häftig… Kopplar man in den och det skiljer mycket i hastigheterna så gasar bilen fullt för att uppnå hastigheten. 159:an ökade mjukt och försiktigt. När man sedan ska finjustera på knappen… En snabb tryckning ger 10km värdeändring, en ”håll på knappen” ska ge en ökning eller minskning till önskad hastighet. Även här så blir det en hysterisk reaktion. Svårt att reglera.

    Follow me home: Katastroföversättning i svenska boken. Men fattar jag rätt utifrån den engelska som följde med så… Ska man ställa ljusomkopplaren på 0 efter att ha tryckt på stoppknappen inom 2 min. Då aktiveras lamporna och lyser inställd tid. Även här var det enklare på 159:an. Bara att dutta på heljusblinket x antal ggr för att få dem lysa en viss tid. 

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #21050
    Stefan Werner
    Deltagare

    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-28 08:07

    Inlägg av Christer Andersson på 2017-06-27 22:17

    Du får investera i en extern spelare och köra via nån av USB-portarna…

    Knappen för svankstödet… Har inte testat den så mycket men… går att köra i 4 riktningar. Åt ett håll pyser det, 3 riktningar surrar kompressorn och det känns reaktioner i ryggslutet. Ingen närmare beskrivning i manualen.

    Stol-lutningen: Hade gärna sett att den gått justera upp för bättre stöd för låren. Kikat litegrann och ser ut att gå göra en klassisk lösning som jag gjort tidigare. Demontera de främre bultarna för skenorna och lägga in distanser för att höja framänden. Ska testa detta imorrn, se om bultlängden räcker till.

    Jag kör Spotify i telefonen så det är ingen fara. Trodde bara att det satt en CD-spelare i bilen, men det gör inget om den saknas.

     

    Landvetter Bil satte dit några bultar i främre fästena och fick upp framändan rätt bra.Jag sitter ok även om stolarna inte kan jämföras med min 159 ti med sina i mitt tycke fantastiska stolar.Men jag har kört ett antal långkörningar och sitter bra.Jag är 190 lång och sitter väldigt långt bak vilket ju också gör att benen blir rakare och låren kommer längre ner mot stolens framända.Kan nämna att 159:an finns till salu hos Landvetter för 135000.Den som vill ha en ti i kanonskick kan ju ta chansen.6500 mil har den gått.

    Stefan

    #21051
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Någon trimbox kommer aldrig in i bilen  Squadra med flera har bänkat 200 hk bensinarna till ca 230 hk, Veloce till 310 hk. Tycker det känns när man drar på att det är mer än 200 hästar under huven.

    Ang farthållaren så får du vara lite försiktigare med knapparna Christer  Trycker man insällnings ”ratten” hårt uppåt eller neråt ökar och minskar men med 10 km/h, duttar du bara lite grann på samma ”ratt” så höjer och sänker du med 1 km/h. Och ja, den hugger in rätt abrupt, åt bägge hållen. Inte alls vad jag är van vid från andra bilar. Man får lära sig att lägga ur farthållaren med knappen på ratten och gasa upp med pedalen till önskad hastighet och sedan aktivera med inställningsknappen. Ut och kör lite så lär du dig 

    Kände lite på mina dörrar ikväll och bakdörren glappar faktiskt någon mm. Det känns och hörs att dörren kan röra sig någon mm i stängt läge. Inte konstigt att det blir vindbrus i bilen om inte dörren är emot tätningen.

     

    Giulia 20 Super

    #21052
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Follow me home.

    Har du ljusinställningsratten på ”Auto” så lyser lamporna på bilen så länge som det är inställt i menyn i panelen. I min bil var det 30 sek, nu inställt till 60 sek. Eller är det någon annan funktion som jag missat?

    Giulia 20 Super

    #21053

    Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-28 22:37

    Follow me home.

    Har du ljusinställningsratten på ”Auto” så lyser lamporna på bilen så länge som det är inställt i menyn i panelen. I min bil var det 30 sek, nu inställt till 60 sek. Eller är det någon annan funktion som jag missat?

    Det beror kanske på att jag bor i norrland, ljust dygnet runt för tillfället.  Automatiken kräver säkert lite mörker för att kicka igång FMH-funtionen. Det var inte nedskrivet i den omtalade, detaljerade manualen. Man får lära av sina misstag, som i det verkliga livet…

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 432 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.