Giulia, tips och tricks.

Published by Christer Andersson on

Forum Allmänt Giulia, tips och tricks.

Visar 15 inlägg - 421 till 435 (av 456 totalt)
  • Författare
    Gert Johansson
    Deltagare

En liten fråga om bromsar, mina belägg fram på min Giulia var rejält slitna o dax att byta vid 2200 mil, nån annan som det slitit såpass fort på? Med tanke på automatisk handbroms brukar ju de bakre ge upp rätt mycket tidigare än fram(iallafall på VW som jag jobbar med..).

O förresten så har jag inte buskört nåt nämnvärt..

GJ

Giulia Super o GTV916

Jag har kört lite drygt 4 000mil utan byte, ska serva till veckan så jag får höra vad de säger. 😎

Jag brukar normalt kika själv på beläggen vid byte av däck men har haft däckhotell… det sitter väl slitagevarnare? 😉

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Janne Skog
    Deltagare

Inget tips eller tricks – men vaxade bilen idag på Absolut bilvård för en billig peng. Rengöring, asfaltsborttagning, vaxning och polering för 500kr. Bilen blev som ny. Ägaren gillade Giulian och lät mig köra hans Porsche Panamera – han var inte nöjd med sin bil. Dyr och oskön att köra och jag kunde bara hålla med. Tipsade om Bilinvest här i stan (Umeå), han skulle dit i morgon och kika på en Giulia Veloce till sig själv.

• Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av Janne Skog.

Jag får väl kika på onsdag om det står en inbytt Porsche där… 😁

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Nu är det dags för första besiktningen av min Veloce. Är det nån som har koll på hur det är med fyrhjulsdriften på en sån, görs det bromstest i rullarna eller blir det ett alternativt test? Nån kanske vet var chassienumret sitter med? Har inte kollat själv än men det är ju aldrig fel att vara förbereddd.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Chassinumret. Det sitter väl infällt i framrutan. Längst ner på förarsidan. 😁

Ska också besikta för första gången om 2 veckor.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Jag tror inte det numret duger åt en noggrann besiktningstekniker, man vill se numret som är instansat i karossen. Fann det dock bara jag öppnade huven, det sitter på höger fjäderbenstorn.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Nu är bilen besiktad så nu kan jag svara på min egen fråga om bromsprovet om nån mer undrar. Den kördes inte på rullarna utan alternativ test gjordes. Besiktningsteknikerns kommentar var : “Jävlar vilka bromsar!” Det nöp tydligen till betydligt mer än han väntade sig 😀

Lars T Andersson
    Deltagare

Hur gick det med chassinumret då? Brydde han sig?

Lars

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Han var helt ointresserad av chassienumret vid rutan och började direkt kolla under huven efter numret.

Clas de Wrang
    Deltagare

Hej på er, blev lycklig ägare till en Veloce -18 i Påskas. Alfa Romeo nr 7 efter några hundår i Toyota tjänstebil.

Den har nu gått 5500 mil och det är dags att byta bromsar, slitagevarnaren börjar blinka lite då och då.

Har någon nått förslag på märke att välja, Brembo, Ferodo eller ABC typ?

Jag behöver också byta sommardäck till nästa år, skulle gärna ha något tystare än vad jag har i dag.

Tänkte köpa Firestone Winterhawk och köra med i vinter. Har kört det några vintrar och det funkar bra.

Zoohandlarn

Hej. Kan nu tipsa om hur man råder bot mot oljudet i örat under färd. Detta beror på att dörrstolpen är helt tom och ljudet från hjulen fotplantas till öppningen för säkerhetsbältet. Åtgärdade detta genom att lossa på plasthöljet som täcker dörrstolpen och fyllde i utrymmet genom hålen i plåten med stenull. Över säkerhets bältet är svåråtkomligt men jag fyllde en plastpåse med stenull och lade den på plats ovanför bältets öppningen. För att kunna få fast plasthöljet igen så måste klipps som håller dessa fast petas loss från dörrstolpen med en kniv och placeras i dess fästen i plasthöljets insida, 4 st. Sedan är det bara att trycka fast höljet mot dörrstolpen igen. Simsalabim,  nu kan man njuta av musiken istället för oljudet från det svenska oljegruset.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Första ägaren av min bil beställde inte paddlarna när bilen specades, det är egentligen inget jag har brytt mig om men tänkte att det hade varit kul att ha ändå. Jag ramlade av en slump på en tråd om eftermontering och tänkte att det verkade ju enkelt så jag samlade på mig det som behövdes och gjorde slag i saken igår. Det var lite pilligt att montera paddlarna men annars ett enkelt jobb, sen behöver man tala om för bilen att den har paddlar med. För den intresserade så dyker det upp några bra trådar och filmklipp om man googlar på “retrofit paddles alfa giulia”

Attachments:

Janne Skog
    Deltagare

Irriterande fel. Idag på em upptäckte jag att infotaimskärmen (den stora) inte gick igång vid start. Trots flera omstarter (och öppnande av framdörren) så var den grå/svart och det enda som hördes var en låt från mobilen – med ett tryck på vredet så kunde jag stänga, nästa tryck satte på låten igen. Testade DNA-vredet och det fungerade kunde jag känna (men inte se). Efter några km med släckt skärm var jag framme vid butiken (under färden ömson tryckte jag eller vred på vredet utan framgång, gick in och handlade ca 15 min, väl ute igen så fungerade allt igen som vanligt. Vad kan det ha varit? Glapp? Kondens? Har ni varit med om detta tidigare? Är en 2019 Giulia super benzina strax 2000 bekymmerslösa mil.

• Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av Janne Skog.
    • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av Janne Skog.

Det låter ju som ett glapp någonstans. Kontaktstycke eller inuti skärmen. Jag har läst att några fått skärmar utbytta på garantin. Felanmäl och poppar det upp igen får Bilinvest kika på det.

Å tack för senast. (Alfaträffen)

Visar 15 inlägg - 421 till 435 (av 456 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.