Giulia, tips och tricks.

Published by Christer Andersson on

Forum Allmänt Giulia, tips och tricks.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 456 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21069
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Snyggt Danne! Vi kommer till Kullen i Augusti och kör lite på banan. Frugan skall göra banpremiär i C-klassen!

    Är faktiskt riktigt nöjd med std ljudanläggningen också.

    Ang flin så körde jag ikapp med en röd Giulia Q i tunnlarna i Gbg alldeles nyss. Ståpäls!!! Båda förarna njöt nog lika mycket av synerna av två röda Giulia 

    Giulia 20 Super

    #21070

    Kul att du är nöjd med Harman Kardon-anläggningen. Läst många synpunkter om den på amerikanska forum, men de är nog “knepiga” jänkarna.
    Jag har också std-anläggningen. Ångrade mig ett tag att jag inte valde mellanalternativet, men nu då jag fått bilen så tycker jag att den räcker till för min musiklyssning.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #21071
    Thomas Öhlén
    Deltagare

    Snygg bil Danne, nästan som min ska bli…..

    En fråga, är det nån som vet typ på tpms sensorerna?

    Tänkte till vinterhjulen som jag köper på ‘aftermarket’ eller eBay. 

    Giulia Veloce - AlfaRed - 19" - Glastak

    #21072

    Jag har också funderat på detta med TPMS… och kollat på Ebay. Söker man på Giulia där så får man upp några förslag. Men känns lite osäkert om de nu passar.
    Jag snackade med min däcksnubbe tidigare och de kunde ordna fram dem. Skulle gå på ca 500;- /st. Sedan skulle de programmeras??? mot bilen och de hade utrustning för detta. Stämmer det så måste man nog göra det med Ebay-givarna också. En extra kostnad…
    Jag läste här om någon som kört utan givare på vinterhjulen. Det gick bra, bilen pep bara till vid start sedan störde inte larmet nånting.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #21073
    Thomas Öhlén
    Deltagare

    Hittade dessa hos autoexperten, VDO TG1C, Autokatalogen    tydligen ska de passa enligt VDOs reklista

    VDO reklista

    Giulia Veloce - AlfaRed - 19" - Glastak

    #21074
    Nihat Dizdar
    Deltagare

    Inlägg av Christer Andersson på 2017-07-09 03:29

    Jag har också funderat på detta med TPMS… och kollat på Ebay. Söker man på Giulia där så får man upp några förslag. Men känns lite osäkert om de nu passar.

    Jag snackade med min däcksnubbe tidigare och de kunde ordna fram dem. Skulle gå på ca 500;- /st. Sedan skulle de programmeras??? mot bilen och de hade utrustning för detta. Stämmer det så måste man nog göra det med Ebay-givarna också. En extra kostnad…

    Jag läste här om någon som kört utan givare på vinterhjulen. Det gick bra, bilen pep bara till vid start sedan störde inte larmet nånting.

    Inga problem utan däcktrycksgivare på vinterhjulen. Jag kör utan och det lyser då en varningslampa i instrumenten som först blinkar en stund för att sedan lysa med ett fast sken.

    Nihat Dizdar

    #21075

    Kul tråd! Har som sagt oxå en 280 hk Q4 Veloce. Stolarna är så mkt bättre och snyggare i Velocen!

    Utblåsen är på “riktigt” oxå. Det sitter kromade aluminum utblås runt riktiga 2.5″ piporna. Det är för övrigt rostfritt hela vägen!

    Ragazzon har ett fetare system som kräver borttagning av aluringarna runt utblåsen för att få plats! Jag ska ev. få byggt nytt slutblås  i Göteborg för jag tycker avgasljudet är för diskret. Motorn morrar fint på högre varv..får se om de får till det.

    Hela stötfångaren bak är annorlunda stukad och bredare så det är inte bara den svarta “diffusorn” som skiljer Veloce o 200 hk.

    Förutom förarstolen som åker bakåt när jag öppnar dörren med avstängd tändning så har jag oxå stört mig på backvarnaren som varnar för föremål framför bilen när jag ska backa o bakom bilen när jag ska köra framåt!? Riktigt störande! Måste titta på skärmen för att bekräfta om det är bakom eller framför bilen det varnar..sen detta amerikanska plingandet så fort bältet tas av eller en dörr är öppen..Jeez! På Giuliettan kunde verkstan stänga av detta oväsen via deras dator så det bara var ljus/bildindikering att nåt bälte eller dörr är öppen. Hoppas det går på Giulia oxå.

    O varför hittar Alfa Connect mobilen automatiskt om blåtand o parkoppling skett tidigare men om jag vill spela musik från mobilen så måste jag bekräfta det varje omstart med menyratten?

    Ljudet är fint med Sound Theatre systemet oxå. 400W subwoofer istället för 900W som HK systemet. Funkar fint för mina behov. Hade 300 W Bose i Giuliettan.

    Däcksensorerna ska bli intressant till vintern. Vill ju inte ha varningslampor som lyser hela vintern om jag väljer utan sensorer! Vad är det för bultcirkel på Giulian? ET är ju olika fram o bak på min veloce. Har 255 bredd bak o 225 fram på 19″ fälgarna. Passar 17″ el. Tom 16″ på Velocen som jag tror har större bromsok fram än std? Tänker inte köpa nå fälgar som kräver andra muttrar eller centrer ringar som kan gå sönder eller tappas bort iaf. Giulia org fälgar till v-däcken ska det va. Punkt. ?

    #21076
    Gustav Holmdahl
    Deltagare

    Ska bli spännande att se en Q4 bredvid min Super och jämföra bakändorna 

    Ang backsensorerna så måste jag också titta på skärmen för att fatta var det är nära. Andra bilar jag kört har pipt i det hörn där man varit nära. Varför klarar inte Alfa av att göra samma sak? Tror tom att min fd 156 Crosswagon gjorde så.

    Hoppas att någon kommer på ett sätt att programmera om stolarna som åker bakåt. Man klämmer ju för tusan sönder fötterna på passagerarna bak om man inte aktar sig.

    Den demobil jag körde i vintras hade hjul utan sensorer. Den varnade när man körde iväg men sedan har jag för mig att den försvann efter några sekunder. Själv skulle jag föredra att ha sensorer även på vintern. Återstår att se om det är värt 2000 kr.

    Giulia 20 Super

    #21077
    Ayhan Dizdar
    Deltagare

    Om någon av er gör en jämförelse mellan en Super och en Veloce, så gör en jämförelse mellan hjulens position i hjulhuset. Jag har ju själv en Super Q2 200hk, och när jag tittat på Veloce så får jag känslan av att Velocen är högre  med mer luft mellan hjul och skärmkant. Vet inte med 100% säkerhet att så är fallet då jag inte mätt, men det skulle vara intressant om någon kollade upp detta . Det kan ju vara en egenhet pga 4-WD ???

    Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

    #21078
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

    När jag lusläste specarna innan beställning så såg jag till min förskräckelse att Velocen är 15 mm högre än de bakhjulsdrivna varianterna, Har inte hittat nån rimlig förklaring utan tror att det är ett filosofiskt grundat (fel)beslut. Jag har bestämt mig för att det är acceptabelt tills det är dags att att byta dämpare…

    F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16

    #21079
    Peter Braun
    Deltagare

    Förlåt att jag svär men min tjänstebils V***o V90 funkar liknande med när man kommer till parkeringssensorer. Jag tror att det har att göra med att de inte bara är till för att varna utan även parkera. Parkera själv kan min göra i alla fall. Svagt om Giulian inte kan det. Dåligt att Giulan inte har någon typ av Pilot assist.

    Att stolen åker bak när du stänger av bilen låter helt vansinnigt. Vad händer om du har en bakåtvänd barnstol där.

    Annars så är jag allt avundsjuk på att jag inte kunnat välja Giulia eller ännu hellre en Stelvio som tjänstebil

    #21080

    Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2017-07-12 08:29

    När jag lusläste specarna innan beställning så såg jag till min förskräckelse att Velocen är 15 mm högre än de bakhjulsdrivna varianterna, Har inte hittat nån rimlig förklaring utan tror att det är ett filosofiskt grundat (fel)beslut. Jag har bestämt mig för att det är acceptabelt tills det är dags att att byta dämpare…

    Det ÄR Q4 linan som gör den lite högre. Men med mina 19″ är det inget jag stör mig på rent estetiskt. O körmässigt inget alls. Speciellt på nordiska traktorstigar där folk envisas med att gröpa bort asfalten på vintern med sina dubbdäck…

    #21081
    Thomas Öhlén
    Deltagare

    Inlägg av Rickard Tomassone på 2017-07-11 10:23
    Vad är det för bultcirkel på Giulian? ET är ju olika fram o bak på min veloce. Har 255 bredd bak o 225 fram på 19″ fälgarna. Passar 17″ el. Tom 16″ på Velocen som jag tror har större bromsok fram än std? Tänker inte köpa nå fälgar som kräver andra muttrar eller centrer ringar som kan gå sönder eller tappas bort iaf. Giulia org fälgar till v-däcken ska det va. Punkt. ?

    Att ET måttet bak och fram skiljer på en Veloce beror vad jag förstår på att fälgbredden är olika, tror det är 8″ resp 9″ . Men enligt all info jag hittat så ska 17″ med bultcirkel 65.1 och ET33 (30-40) passa hur bra som helst även på en Veloce, dvs. standard Giulia Super fälgar. Det enda jag inte fått konfirmerat är om det verkligen är större ok på Veloce vs Super? Den här sidan är visserligen amerikansk och de har andra däck som standard, men beskriver ändå rätt bra angående hjul alternativ för Giulia. WheelSize

    Giulia Veloce - AlfaRed - 19" - Glastak

    #21082

    Bultcirkeln är väl 110? 65,1 borde vara navhålet…

    Ang bromsarnas storlek så läste jag någonstans att Giulia (Std) och Super hade samma utförande och Veloce lite kraftigare bromsar. Har kollat runt lite men hittar inte infon igen. Men låter ganska rimligt att Velocen borde ha lite kraftigare doningar med tanke på effekt, vikt & AWD…

    Beträffande stolen som åker bakåt. Den åker aldrig fullt bakåt, utan lämnar ett någorlunda utrymme kvar därbak. Så har man inte en “jätte” i baksätet så funkar det. Några tipsade om att efter programmering upphörde den automatiska förflyttningen. Men det beror nog på att de programmerat in exakt samma läge som automatiken backar till…. Håller med övriga att detta borde vara “valbart” On/Off i menyerna.
    Tips: Jag har programmerat ett “stolsläge” så att endast backspeglarna vinklar ner lite extra. Underlättar vid fickparkering/trottoarkanter…

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #21083
    Thomas Öhlén
    Deltagare

    Inlägg av Christer Andersson på 2017-07-12 19:51

    Bultcirkeln är väl 110? 65,1 borde vara navhålet…

    Ang bromsarnas storlek så läste jag någonstans att Giulia (Std) och Super hade samma utförande och Veloce lite kraftigare bromsar. Har kollat runt lite men hittar inte infon igen. Men låter ganska rimligt att Velocen borde ha lite kraftigare doningar med tanke på effekt, vikt & AWD…

    Beträffande stolen som åker bakåt. Den åker aldrig fullt bakåt, utan lämnar ett någorlunda utrymme kvar därbak. Så har man inte en “jätte” i baksätet så funkar det. Några tipsade om att efter programmering upphörde den automatiska förflyttningen. Men det beror nog på att de programmerat in exakt samma läge som automatiken backar till…. Håller med övriga att detta borde vara “valbart” On/Off i menyerna.

    Tips: Jag har programmerat ett “stolsläge” så att endast backspeglarna vinklar ner lite extra. Underlättar vid fickparkering/trottoarkanter…

    förstås , butcirkeln är 5*110, navhålet 65.1 

    Giulia Veloce - AlfaRed - 19" - Glastak

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 456 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.