Giulia, tips och tricks.

Published by Christer Andersson on

Forum Allmänt Giulia, tips och tricks.

Visar 15 inlägg - 436 till 450 (av 456 totalt)
  • Författare
    Timo Hursti
    Deltagare

Att batteriet kan orsaka olika typer av märkliga felindikationer i moderna bilar känner vi alla till. Här om dagen  fick jag ett meddelande om att start/stopp inte funkar, motorlampan tändes och möjligheten att välja körprogram försvann. Skit tänkte jag men bestämde mig för att koppla in en underhållsladdare eftersom jag f n kör väldigt lite och mest korta snuttar. Det märktes direkt att den hade en del att jobba med och efter laddningen försvann alla problem. Så se till att ha ett fulladdat batteri.

Per Sterling
    Deltagare

https://shop.stuff4car.com/en/index.php?route=product/product&product_id=52

Denna grej kan jag rekommendera. Visst man kan alltid slå av Start/Stopp direkt men denna pryl sätter off till default. Jag kör mest kortkörning och vill spara på batteriet.

Coupon som gav mig 10% “Alfaowner”.

Leverans med fedex till dörren på 24tim!

Claes Anstérus
    Deltagare

Hej och tack för alla intressant inlägg och tips!

Jag är nybliven Giulia Veloce ägare, (ja inte ny bil men för mig).
    Har tidigare haft 164 3,0 och 156 2,5 och 166 3,0 och senaste 159 1750 TBI ti.
    Nu hade 159:an varit med i 8 år och 25.000 mil, så när en Giulia från 2017 med 4.500 mil på mätaren dök upp på Blocket kunde inte habegäret längre hållas tillbaka. Har läst manualen från pärm till pärm för att försöka lära mig bilen, samt all tips och tricks i denna tråd, blir nog till att återkomma hit då och då för uppdatering av hjärnkontoret.
    Någon läsare som känner igen reg.nr DLH 197, vore kul att veta om någon inom klubben varit tidigare användare av bilen, (företagsägd).

Hälsningar Claes Ansterus
    Alfetta 1,8 GT -75, och Giulia Veloce -17

Välkommen till Giuliagänget. Var du nöjd med 159an blir du nöjd med din nya också. 🙂

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Nybliven Giulia-ägare, Veloce. Har skaffst effektbox som installeras till, våren.

Nåväl, min fråga, tänkte skaffa lite kolfiber som spoiler mm. Har ni tips om bra leverantörer?

Maxton, ej kolfiber, men OK?

Denna site verkar ha snygga grejer, men det känns som lite för bra priser (låga): https://alfastyling.com/

:

Daniel Hjelm
    Deltagare

Nybliven Giulia-ägare, Veloce. Har skaffst effektbox som installeras till, våren. Nåväl, min fråga, tänkte skaffa lite kolfiber som spoiler mm. Har ni tips om bra leverantörer? Maxton, ej kolfiber, men OK? Denna site verkar ha snygga grejer, men det känns som lite för bra priser (låga): https://alfastyling.com/ :

Grattis till ditt köp! Jag skaffade också nyligen en Veloce.

Jag beställde en Maxton-spoiler till min och är mycket nöjd. Den ser bra ut och jag gillar att den inte är kolfiber.

Fredrik Höggren
    Deltagare

Hej på er

Som ny i klubben och ny som Alfaägare (en Giulia 2019) tyckte jag den här tråden verkade spännande.

ännu inte hunnit notera så mycket med bilen mer än hur härligt pigg och kul att köra den är. Och snygg. 🙂

har liksom ni funderat över att sätet rör sig när jag stänger av motorn. Lite udda. Antar att de vill underlätta in- och utsteg.

min personliga ”wow-reflektion” är av en annan typ, såhär tio dagar in i vår gemensamma relation (Giulia och jag): inser att jag massor av gånger på vandringar i bergen runt klostret Montecassino i regionen Lazio som jag ofta besökt tittat ner på fabriken där hon byggts. Ligger Max 2-3 kilometer från klostret, norr om staden Cassino (dryga timmen söder om Rom längs riksvägen till Neapel) Sammanträffande på gränsen till smågalet. Inte hade jag trott att jag en dag skulle köra en bil från just den fabriken, mitt i den idylliska Liridalen.

Grattis till ditt köp och kul att du är nöjd. Det är jag själv fortfarande efter snart 4 år…

Jo, i denna tråd finns det mycket att läsa. Säkert också om Easy entry som du nämner. Många vill kunna stänga av funktionen eftersom det blir trångt om man har någon i baksätet. Detta fanns inte på de första årgångarna men du bör ha det bland menyerna. Tror det kom -18.

Per Sterling
    Deltagare

kolla dom här också: https://shop.alfisti.net/

Henrik Boldrup
    Deltagare

Har tidigare mest ögnat i denna tråd men har nu läst från pärm till pärm, mycket lärorikt. Har ingen Giulia men väl en Stelvio 200 hp så väldigt mycket är lika. Fortfarande på min som är MY20 finns inget sätt att stänga av infällning av backspeglarna i menyn. Det verkar ha varit en fråga sen 2017 och det nämns i instruktionsboken att det ska gå men icke. Får använda tricket med låsknappen på dörren istället. Däremot går det att stänga av att sätet åker bakåt av sig själv i menyn. Helljuset är ärligt talat inte jättebra trots 35w xenon, men alternativen till en rimligt snygg montering av extraljus är inte så många.

Ett problem som möjligen delas med någon Giulia är att min bil “finns inte” när jag ska försöka uppdatera kartan till navigationen. Man ska ange chassie nummer men det hittas inte säger hemsidan, så kommer jag inte längre. Nån annan som har stött på det ?

TPMS ska finnas monterat i mina vinterhjul men bilen hittar dem inte. Vad jag begriper finns inget sätt att para sensorerna med bilen utan de ska hittas själv? Någon som har annan information om det ?

Generellt är jag mycket nöjd med bilen annars, gjorde ett jättekliv från en 156 till Stelvio, det har ju hänt en del på vägen 🙂

Stelvio Ti 2,0 -20, 156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

Nu håller det på att vara några år sedan jag fick mina vinterhjul… men tror inte det bara går köpa, slänga på & köra?

Minns jag rätt gjorde han något med dem, läste sedan av dem då de satt på bilen. Fick sedan köra typ 5km innan bilen registrerade dem. Säsongerna efter så har de fungerat direkt däcken monterats.

Kanske dax att fylla på med info?

Jag läser rätt mycket på forum om Giulia. Har b.la snappat upp om reläproblem. Startmotorer som inte går igång och ibland snurrar den och vägrar starta. Jag drabbades av “det senare” strax innan jul. Bilen vägrade starta, först efter 8ggr brummade den igång. En felkodsläsning gav rätt många felkoder, b.la att plusmatning saknades till en cpu. Så reläfel för mig också? Jag beställde 3 relän, byter det felande + startmotorns när jag ändå håller på och river….

Reläna sitter innanför höger framhjul, så bort med däcket och öppna luckan. Där sitter 3 reläboxar. Startmotorns relä i vänstra boxen, relät längst till vänster. Cpu:ns relä, insprutning? högra boxen, relät längs till vänster. Allt enl bilder jag fann på nätet. Håller tummarna att problem solved.

Lars T Andersson
    Deltagare

Läser man giuliaforums.com så får man lätt intrycket att Giulian är ett problem. Det ligger väl inbyggt i forum-konceptet att det blir så.

Jag läser mest QV subforumet och där sticker två saker ut. Kasst batteri och kassa däck. Batteriet är standardsvar på de flesta problem. P Zero Corsa kan man inte köra på bana för dom är slut efter en dag.

Startreläet har varit en tråd där och mycket annat är faktiskt bra information så jag rekommenderar giuliaforums.com till alla Giuliaägare. Det kan bli lite nördigt ibland men inte värre än här. 🙂

Lars T

Johan Brorsson
    Deltagare

Det här var ju en jättekul tråd att följa som nybliven Guilia-ägare. Köpte i somras en 2.2 JTDM automat. Beslutet var bara hjärta och mindre hjärna men jag har inte ångrat mig en sekund. Vilken underbar bil att köra, och nu vet jag att det inte så Hard Core med diesel och tvåhjulsdrift, men skit i det. Jag är fast.
    Jag känner igen allt ni skriver om förarstolen och däckventiler men inga andra strul.
    Jag är dock lite fundersam över servicen på verkstaden (Hedins). Dom verkar inte så intresserade och nu har jag väntat på reservdelar i 3 månader och dom skyller på byte av leverantör. Det knarrar i framvagnen så dom ska byta fjäderbenslager.  Det är tyvärr en garanti så jag kan inte byta verkstad men var servar ni som bor i Mälardalen era bilar?

Ciao Johan och välkommen till vårt trivsamma alfaträsk!

Det stämmer att det i oktober/november 2021 påbörjades ett byte av reservdelsleverantör i samband med att FCA gick in i Stellantis koncernen.

Det är under all kritik att de inte har nån som helst backup under själva bytet! Jag har haft tur och har inte varit i behov av något under denna period.

Men att det “knarrar” i framvagnen tror jag inte är ett fel! Om det yttrar sig i att framhjulen studsar/kasar i sidled när du svänger med fullt rattutslag och låg fart på exempelvis en parkering. Det ska vara så! Det har att göra med att framvagnen på Giulia och Stelvio är konstruerade enligt Ackerman geometri. Du får googla detta begrepp för mer ingående förklaring. Tanken är att få en kvickstyrd framvagn med optimalt grepp i snabba kurvor! Och det är just det som vissa ironiskt nog klagar över att Alfa är för kvickstyrd! Så om detta “knarrande” bara uppstår i lågfart och och fulla rattutslag så avboka tiden på Hedins! De är inte duktiga på Alfa för att de helt enkelt har för många andra märken att serva.

Sök dig istället till en mindre alfaverkstad är mitt tips. Runt mälardalen så är de bästa jag känner till Powercar i Huddinge, AR bil på Studentbacken 15 Stockholm, Italiensk bilteknik i Märsta (liten ej auktoriserad men billigast och kompetent).

Tyvärr rätt glest mellan bra verkstäder som bryr sig om märket. Men därför ännu viktigare att vi alfisti hjälps åt! Jag själv kommer från Bålsta i Mälardalen men jobbar som flygtekniker numera på Skaraborgs flygflottilj. Jag gillar min Giulia Veloce Q4 så pass att jag har egen feldiagnosprogram inhandlat och utför den mesta servicen själv på min Giulia.

Hjälper gärna alfisti i trakten med felkodsutläsningar, lättare service,  nollning av service och tips o trix. Ägt min Giulia sen ny 2017 och rullat 10600 mil så har viss erfarenhet av modellen. Haft 5 alfor innan Giulia med. 🙂

Visar 15 inlägg - 436 till 450 (av 456 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.