Giulia, tips och tricks.

Published by Christer Andersson on

Forum Allmänt Giulia, tips och tricks.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 456 totalt)
  • Författare

Äntligen semester & lite tid för “fix”. Dags att kirra stolslutningen.

Fixade fram längre insexskruvar, M10x40 & 50 Blev 10.9 kvalite. 8 st planbrickor gav ett lyft på ca 15 mm framtill på stolen. Jag har inte hunnit provköra med “setupen”, men det känns att jag fått önskat resultat vid en provsittning. Lämpligt stöd under låren…

Nästa aktivitet blir att justera ner däcktrycket. Den har f.n. 3,1 Bar runtom enl displayen.Låter onödigt mycket. Tänkte pytsa in typ halvvägs enl specen för normal & full last. Dvs 2,4 fram & 2,6 bak

En kul detalj jag upptäckte…. I min telefon har jag lagt in bilder på vissa i telefonboken så de visas när de ringer… När det nu ringer i bilen så ploppar deras nunor upp i bilens display också.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Thomas Sjölin
    Deltagare

Dags städa redan ser jag?

Jag la in lite skräp så ingen ska tro att bilen bara står… och glänser. ?

Automatiskt helljus, nån som har pejl på hur det aktiveras?

Var på en tripp igårkväll. Det automatiska halvljuset gick igång och det mörknade på, ej beckmörkt. Så jag provade aktivera helljuset genom att trycka spaken framåt. Inget helljus… Det enda som hände att jag fick en gråaktig symbol för auto helljus. Ser i symbolschemat att den bör bli Grön el. möjligtvis Blå. 

Jag kollade idag om det automatiska helljuset var aktiverat i connectsystemet och det stod på ON.

Krävs det mera “mörker” eller är det handhavandefel?

Läste igenom hela tråden och det krävs nog “mera mörker” för att få igång dem… Men… när jag kollade bland inställningarna fanns där nåt om en ljussensor. Den har kanske nåt med känsligheten för ljusautomatiken att göra? Stod på “3”.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det är nog inte tillräckligt mörkt där uppe än. Vilket är lite dumt egentligen men italienare har väl inte så mycket älg och ren att ta hänsyn till.

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Helljusautomatiken är just automatisk  Startar inte förrän det blir kolsvart, typ.

Man kan gå in i menyerna och stänga av den. Då startas elljuset på det sätt som beskrivs i boken, dvs putta spaken mot panelen. Automatiken får testas i augusti när det blir mörkare, men nu startar jag dem gärna manuellt.

Giulia 20 Super

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Ang sensorer och Pilot assist så saknar jag det inte ett dugg. Sensorerna gör som sagt sitt jobb, och med backkameran och skärmen så är det tydligt och bra. Dock hade det varit bra om höger sensor bak pep höger bak, och så vidare.

Pilot assist hade jag i Skodan jag kört de senaste 3 åren. Använde det ett par gånger, för att testa. Med sensorer och kamera som sagt så är det bara en kul gimmick, helt onödig om du frågar mig.

Då tycker jag det är “värre” att entertainmentsystemet är så uråldrigt att det inte har Android Auto eller Apple Car play tex. Visst, det ska komma från MY2018, men det hjälper ju inte oss med 2016 och 2017 bilar.

Ang stolens båkåkande så klämmer i alla fall jag passagerarnas fötter när jag kör och skall kliva ur. Blir ju för tusan farligt för passagerarna. Riktigt klantigt gjort. Hade det funnits oceaner av plats i baksätet samt under stolen så hade det inte varit några problem, men med så lite plats mot golvet så klämmer man som sagt passagerarna. Riktigt dåligt.

Sen en till lite märklig detalj, Min fru är 148 cm kort och körställning mm funkar riktigt bra, förutom en sak. Innerbackspegeln. Den går inte ställa tillräckligt i sidled för att hon ska kunna se hela bakrutan. Märkligt. Har de inte provat bilen tillräckligt innan den började produceras?

I övrigt så är det en helt underbar bil! Njuter av varenda meter den rullar!

Giulia 20 Super

Ang. stolen… Vi får kanske rapportera detta till FCA? Det har ju även uppmärksammats internationellt. Går kanske lösa med en uppdatering av programvaran.
    Min har nu gått drygt 100 mil. Gör som du säger, njuter vid varje tillfälle att få åka en bit. Bränsleförbrukningen verkar variera något. Min normala körning runt 0.8 och långfärder ca 0.65 -0.68… Men betydligt mindre än min förra 159.

Thomas Öhlén
    Deltagare

Inget nytt ang eventuellt montage av dragkrok?

Giulia Veloce - AlfaRed - 19" - Glastak

Nihat Dizdar
    Deltagare

Utfärdade 1:a 1500mil servicen idag utan nämnvärda problem förutom reklamationen jag gjort tidigare,

– ojämnt slitage på bakre skivor kontrollerades men all montering av belägg mm var ok. Verkstaden reklamerar detta som materialfel på skivorna bak och kommer därför byta ut dessa inom kort.

– otillräcklig dämpning eller sned dämpning av bakluckan med följd att den slår i stötfångardelen vid stängning, varför både baklucka och stötfångare blir skavd i lacken. Ett känt problem enligt verkstaden och kommer att  åtgärdas samtidigt som bromsskivorna byts ut.

– Har påpekat för verkstaden att jag vill veta hur man stänger av funktionen att förarstolen åker bak när man öppnar framdörren efter att man stängt av bilen. Ett intressant svar var att det bör helt klart vara möjligt då Renault Talisman har samma funktion med framstolen och där går det att stänga av den funktionen. Det finns alltså hopp!

För övrigt helt underbara 1500mil med ständigt leende på läpparna. Bilen drar 0,78 l/mil blandad körning med 18″ hjul och 0,75 med 17″ odubbade vinterhjul. Bensin 200hk och Q2-paket som sagt. Det snålaste jag kört med bilen då jag följt hastighetsbegränsningarna och 18″ hjul är 0,59 l/mil på en full tank och då i huvudsak landsvägskörning.

Kommer på mig själv att jag kör mer och mer med paddlarna i Dynamic-läge ?? Sann glädje som sig bör i en Alfa!.

Nihat Dizdar

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Tjena!

Tvättade och vaxade bilen häromdagen och såg då att första stenskottet redan har kommit. I ena backspegelkåpan. Har läst på Alfaowners forum att tidiga bilar fått sina backspegelkåpor utbytta på garantin pga att färgen sitter dåligt. Någon här i Sverige som fått sina utbytta och någon som om det åtgärdats från fabrik på våra senare bilar? 

Sen tror jag det är viktigt att alla vi som hittar små fel på våra bilar anmäler det till våra återförsäljare. Inte för att klaga utan för att de i sin tur ska kunna väcka frågan hos Alfa i Italien. 

Återigen, en förbaskat bra bil som bara växer med milen man kör!

Giulia 20 Super

Angående parkeringssensorerna.

Är det ett hinder höger bak så piper det höger bak i högtalarna. Vänster fram så piper det vänster fram i högtalaren och så vidare.

Vi borde också påpeka detta med den automatiska infällningen av speglarna. Borde vara en enkel uppdatering då det står i nån manual att det går att “knappa bort” i menyerna. (Om tillgängligt )
    Inte så roligt när vintern kommer med snö och is…

Nihat Dizdar
    Deltagare

Har nu skickat en fråga rörande automatiken av elstolen och elsidospeglarna till FCA Sverige och fick så ett telefonsamtal i vanlig ordning. De skall koppla frågan till produktansvarig och återkomma inom kort, med reservation att det är semestertider. Återkommer när jag fått svar!

Nihat Dizdar

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Bra Nihat! Har du mailadressen? Om det är något annat man behöver ge dem feedback om.

Giulia 20 Super

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 456 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.