Giulia Tuning
Published by Christer Axelsson on
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 6 juni, 2023 kl. 20:11 av
Cristian Hensley.
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2021 kl. 13:40 #56368
Nybliven Giulia-ägare, Veloce 280 hk. Har skaffat en Racechip-box (+35 hk), har någon här tidigare erfarenhet av den?
7 april, 2021 kl. 20:02 #57526Finns en del på de amerikanska forumen om tuning… Och de gillar ju piggy backs. Men riktig mapp görs med mjukvara. Dock finns inte så mycke att hämta i 280hk versionen. De tidiga årsmodellerna ger ca 310 från fabrik(!).
Men jag kör diesel så tuning där funkar inte med OBD. Och jag vågar inte köra piggyback då 210 ligger ganska nära vad den kan ge (avgastemp är det som sätter begränsningen)
Men med bensin så kan du köra OBD t.ex powergate 3.
https://squadra-tuning.com/obd-tools/obd-programmer/
https://squadra-tuning.com/chiptuning/alfa-romeo/giulia-alfa-romeo/2-0-turbo-veloce-280-pk/
8 april, 2021 kl. 20:41 #57553Aha! Så 280 hk ger alltså 310 hk i vekligheten. Hustrun kommer att bli överförtjust över att ha fått 30 hk alldeles gratis.
Och eftersom italienarna tydligen är så j-a kassa på att mäta effekt, eller att lura inspektören vid de officiella testerna, så kan jag förvänta mig att min QV levererar minst 540 hk! Underbart!
Lars T
8 maj, 2021 kl. 15:47 #57903Nu hade jag min nya stelvio 2.0 200hp på lite tuning. (Bettermotion i Bålsta. Kan varmt rekommendera – riktigt kunnig)
Det lite skrämmande var hur dålig bilen var orginal. När han logga den visade den riktigt höga insugstemperaturer (över 70grader) och dåliga lambda värden. Efter gått från ca 1 bar till 1,7 i laddtryck och hamnat strax norr om 280hk versionen så var blev max insugstemp 32grader… Så bilen är bättre och säkrare än original… Och det får mig lite att tänka – vad händer om man satt piggy back istället? man kan riskera att få riktigt dåliga motorvärden.
Så sätter man race chip eller nå liknande så skulle jag nog säga att man bör logga lite värden och se hur bilen mår…
Annars är så klart en ECU mappning av någon som vet han sysslar med att rekommendera.
8 maj, 2021 kl. 15:59 #57904Fick även en SGW brygga på plats 🙂
Så jag kunde lägga om configen och köra proxi alignment… och nu har jag Race Mode! ESP off och ännu snabbare växlingar än D.
På de nyare modellerna med ett återfjädrande DNA vred behöver man inte ens byta vredet till ett DNA-R från QV.
Så utan bytt nå hårdvara så sätter jag bara bilen i D. Sedan håller jag vredet medsols i några sekunder och då går den i RACE!
-
Det här svaret redigerades för 2 år, 6 månader sedan av
Per Sterling.
-
Per Sterling.
Attachments:
8 maj, 2021 kl. 21:51 #57913Vet du exakt vad Race gör för olika grejer, ESC-Off, jämfört med Dynamic?
ytterligare nått med vxl-lådan, styrningen mm. etc.?
Apropå RaceChip så har dom denna garanti 2 år på GTS:en:
2-year engine warranty (up to 5,000 EUR)
Engine warranty GTS:Warranty period: 2 years
Indemnity: 5,000 EUR
All major engine components covered
Max. reading: 100,000 km
Applies even if manufacturer’s warranty has expired
Full engine warranty conditions9 maj, 2021 kl. 12:21 #57919Främst är ju Race för att kunna stänga antispinn & antisladd!
Men man får snabbare växlingar och den gör även något med andra moduler… Finns långa diskussioner på forum om det där..
https://www.giuliaforums.com/threads/how-to-enable-race-mode-on-non-qv-2018-maybe-2017-2019.46258/
https://www.giuliaforums.com/threads/race-mode-on-non-qv.45857/
9 maj, 2021 kl. 13:20 #57921Jag har en DNA-R switch liggandes hemma. Den gamla varianten med fasta lägen om du är sugen på att lägga in RACE…
Attachments:
17 maj, 2021 kl. 20:30 #58126Hej,
jag märker av frågor och svar att ni nog är på en betydligt mer teknisk nivå än jag 🙂.
Själva frågan om optimering är intressant. Har själv en Giulia på 200 HKK och jag vet att den med mjukvaruuppdatering av ett proffs ganska enkelt kan komma upp i 280 eller 324 hk.
Vet ni vad man bör tänka på omutifall att man överväger göra en sådan uppdatering?
vet från tidigare att det innebär att nybilsgarantin inte längre gäller. Men påverkar det t ex säkerhet, väghållning, köregenskaper, hållbarhet på motorn? Ja vid sidan av att bilen blir piggare så klart.kanske lite väl basic frågor men dristar mig ställa dem ändå. tacksam för ev input.
20 maj, 2021 kl. 20:34 #58184<p style=”text-align: left;”>När det gäller garantin så är det väl som alltid med trimning. Men det finns olika sätta att ladda in mjukvaran. Boot, bench och OBD.
Killen som gjorde min ville inte öppna ECUn på en sån ny bil så han la en hel del tid på att läsa av och läsa in mjukvaran med en massa sladdar kopplat direkt på styrdonet.
Visst skulle en duktig alfa tekniker kunna via deras specialverktyg kunna läsa ut att den blivit modifierad. Men i vanliga fall så använder de WiTech och den ser inte att ECU är flashad.Men när det gäller driftsäkerhet och sådant så är det helt och hållet beroende på att man får en bra tuning fil. Min bil loggades före och efter. Och insugstemp är betydligt lägre efter trimning(!). Alla värden ser bättre ut.
</p>
Men jag skulle nog ge rådet att kolla efter en firma som gjort Giulia/Stelvio tidigare. Och att de loggar bilen. Bättre att betala någon 8000kr som vet vad de sysslar med än att köra in på en firma för 3990kr som bara laddar in en fil och sedan hoppas allt är bra.Vill man ha hängslen och livrem skulle jag ta den trimmande bilen till en annan firma. Betala dom två timmar jobb bara för att få en second opinion att allt ser bra ut.
6 juni, 2023 kl. 20:11 #66222Die Giulia bietet viele Möglichkeiten für Tuning, um das Fahrerlebnis zu optimieren. Es ist ratsam, Fachleute zu konsultieren und auf qualitativ hochwertige Modifikationen zu setzen.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.