Giulia, välja options samt motorer andra marknader? *BESTÄLLD*

Published by Christer Andersson on

Forum Allmänt Giulia, välja options samt motorer andra marknader? *BESTÄLLD*

Visar 13 inlägg - 271 till 283 (av 283 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20361

    Håller fullständigt med dig Lars.
    Borde gå montera nåt för kylvätskan ist, finns fina, effektiva med cirkulationspump. Men… bör provas ut innan? De kan lura sprutet då tempgivarna påverkas och bilen vägrar starta i kylan.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #20362
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

      Jag gjorde lite tester på en tidigare bil jag hade med kontaktvärmare på oljetråget. Det var ganska stor skillnad på oljetempen och hur snabbt den steg när värmaren hade varit inkopplad några timmar jämfört med utan värmare. Så att dom är helt verkningslösa håller jag inte med om, dom gör nog sitt jobb och skonar motorn lite vid kallstart. Sen kommer såklart värmen i kupén snabbare med en värmare för kylarvätskan. Men har man en kupévärmare som går samtidigt som motorvärmaren så har ju den sett till så att kupén hålls varm tills bilen levererar egen värme.

      Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

      #20363
      Janne Skog
      Deltagare

        Håller med Gabriel. Jag hade stora problem med min Giulietta när det var ca minus 14 grader och kallare – fick limpmode efter någon km – fick stanna och ha den på tomgång några minuter, sen var det ok när oljetempen var uppe. Satte in en Calix Mv (är väl i stort sett samma som Defa va?) och sedan var allt ok.

        #20364
        Lars T Andersson
        Deltagare

          Hörde nån stans att alla som levereras till Sverige har “129 Anpassning Cold Climate” från fabrik. Ska det verkligen behövas en motorvärmare då?
          Men jag bor ju i Göteborg förstås….

          Lars

          #20365
          Gustav Holmdahl
          Deltagare

            Man klarar sig utmärkt utan motorvärmare. Kupén blir varm snabbare än kylvätskan så det verkar sitta något elektriskt värmeelement i ventilationen, men jag kan ha fel.

            Sen är det inte fel med motorvärmare, oavsett var man bor.

            Var i fjällen ett par gånger med min Giulia Super och den startar fint i – 30 också. Se till att ha batteriet laddat innan resan bara.

            Giulia 20 Super

            #20366
            Janne Skog
            Deltagare

              Efter ca 100 mil är jag nu hemma med Giulian. Från Kungsbacka till Umeå. Regn och rusk i stort sett hela vägen. Min bil och en till av 60 beställda var visst de enda som var litet extrautrustade (backkamera). Ett gult felmeddelande tändes någonstans vid Hudik och släcktes någon minut senare – kollade när jag kom hem vad det var för nåt då jag aldrig sett den förut, det var “front collition warning off”. Trevlig att köra är ju ett understatement. Härlig acceleration, mkt bra komfort. Det här blir bra.

              #20367
              Rickard Bergh
              Deltagare

                när det gäller den anpassningen med cold climat så är det , tillsats värmare i värmepaketet som gör att diesel bilar har varmt i kupen mkt snabbt, det är som en brödrost värmeelement som värms upp. det är även stolsvärme som brukar vara standars och lite andra prylar. motorvärmare påverkar inte detta. jag har en webasto värmare på min peugeot och det är inget jag ångrar att fått installerat vid beställningen.
                skulle jag köpt en ny stelvio som nästa tjänstebil så ska det helt klart i en webasto värmare.

                Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

                #20368
                Lars Narvselius
                Deltagare

                  Grattis Janne!

                  Det där med varningslampan kan bero på slaskvädret; om systemet inte anser att sikten är tillräckligt bra kan den stänga ned sig självt en stund. Brukar starta av sig själv när sikten är fri igen.

                  GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

                  #20369

                  Janne, kul att du äntligen fått hämta bilen. Får väl hålla upp ögonen lite extra på nästa Umeåresa.
                  Ditt larm för FCW beror säkert på att du fått slask/smuts på radargivaren som sitter nertill i grillen.
                  Kan även hända sommartid med mosade insekter…
                  Och Gustav, det är nog som Rickard säger… endast diesel har elektrisk slinga för snabbare kupévärme.
                  Men Benzinans värme kommer rätt snabbt igång. Jag hade MES anslutet vid typ -20 ute och startade.
                  Efter ungefär 40sek hade jag en motortemp på +25 grader.
                  Och motorvärmaren var inte inkopplad då jag skulle checka start(motor?) problemet jag hade för 2 år sedan.
                  Har ej dykt upp igen. “Ta i trä”

                  Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

                  #20370
                  Janne Skog
                  Deltagare

                    En fråga: Hörde idag ett vasst/skarpt ljud från bilen några ggr – tror att det var FCW för det kom när jag var nära en rondell och senare i en bilkö när jag kom närmare framförvarande bil. Har ni stängt av den? eller vilken “setting” är bäst (close, normal eller far)?

                    #20371

                    Ljudet kommer säkert från gruskorn i bromsarna. Brukar hända för mig ibland. Bara att åka… kan försvinna om jag backar en bit.
                    FCW…tror inte jag ändrat nåt på. Känns rätt ok. Vill inte den ska autobromsa i senaste laget eller på långt avstånd.

                    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

                    #20372
                    Janne Skog
                    Deltagare

                      okej, kört många olika bilar i många år – men aldrig råkat ut för detta “skärande” ljud. Satt tillbaka FCW. Det är bara en sak jag är missnöjd med och det är vindrutetorkarna som under torsdagens snöfall inte sopade rent – kommer att byta till Bosch twin inom kort som är de bästa.

                      #20373

                      På min sitter originalbladen fortfarande kvar. De gör sitt jobb… ?
                      Nackdelen vintertid är att de lätt blir isiga och inte gör rent. Och vid underkylt regn blir det tufft.
                      Det kan bero på att torkarna parkerar en bra bit nedanför defrosterutsläppen och får därigenom ingen värme.
                      Går inte att ställa i ” förhöjt p-läge” som på äldre bilar. Men jag ser inte detta som ett stort problem då vinterklimatet häruppe sällan kräver svep av torkarna… ?

                      Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

                    Visar 13 inlägg - 271 till 283 (av 283 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.