Giulia Veloce oljetemp?

Published by Carl Johan Rundquist on

Forum Teknik Giulia Veloce oljetemp?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Någon som vet vilka temperaturer som gäller vid respektive “streck” på oljetemp-mätaren? Vid lugn körning stannar min visare strax under mittstrecket, men jag vet inte vilken temp det representerar. Vid vilket “streck” (gradtal) har full oljetemp uppnåtts efter start/när kan man “dra på”?

Ingen

När Giulian kom så låg oljetmp vid normal körning sommartid på 5 “streck”
    Sedan kom en uppdatering typ förra våren, då blev normalvärdet 4 streck.
    Vet inte om det bara var kalibreringen av mätaren eller faktiska tempen som sänktes på nåt sätt.
    När man kan gasa på? Finns säkert olika uppfattningar men motorn är nog rätt väl uppvärmd när du har 3 -4 streck.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Fördelen med Giulian är just att det är oljetempen du ser och inte vattentemp. Viktigare att oljan är uppe i temp innan du drar på än att vattnet är varmt. Skulle tro att som Christer säger så räcker det med att tempen är uppe på trean för att kunna köra fullgas. Har märkt att växellådan inte växlar i hårdaste läget innan den blivit varm. Vet inte om motorstyrningen begränsar effekten innan den är uppe i temp också.

Giulia 20 Super

Tack för kommentarer. Ska föra lite egen statistik under olika körförhållanden framöver.

Ingen

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Min Super ligger på tredje strecket vid normal körning när jag kollat senaste dagarna. Då med ca +10 grader ute.

Giulia 20 Super

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.