Giulian gör bra ifrån sig i tysk test
Published by Lars Narvselius on
- Detta ämne har 20 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 9 augusti, 2016 kl. 00:20 av
Åke Nyberg.
-
FörfattareInlägg
-
6 augusti, 2016 kl. 15:01 #19092
I senaste tyska ams (17/2016) testas Giulian i dieselutförande. Tyska ams brukar vara ganska så… förstående?… gentemot Alfa men sällan alltför positiva. lite av “ja, bilen är ju inte speciellt bra, men köp den gärna ändå om du vill”.
Det här testet är annorlunda.
Redan i rubriken märks det något. “Bra gjort, Alfa”. Och det är inte lite positivt som de har att säga om bilen.
- Generellt:
- Man sitter djupt och ergonomiskt perfekt.
- Lacken glänser djupt och rent. Lister sitter inte riktigt bra runt bilen, dock.
- Instrumenteringen är modern, snygg och lättläst. Passformen är si och så på sina ställen, men knappar och reglage känns sköna att använda.
- Körupplevelse:
Redan efter några meter känns bilen väldigt förtroendeingivande. Borta är känslan från de framhjulsdrivna Alforna från Fiat-koncernen. Styrningen är direkt, känslig och det är lätt att styra bilen dit man vill. Chassit hjälper till; oavsett hur du kör så finns det ingen benägenhet till vare sig understyrning eller överstyrning, Istället verkar bilen ha oändligt med grepp och ger utmärkt komfort oavsett hur dålig vägen är. Alfa får beröm för att skapat en “lättfotad” och flink bil utan att som Audi få en bil som känns konstgjort sportig. Istället ingjuter den föraren med väldigt stort förtroende.
Accelerationen uppges som lite bättre (!) än vad Alfa själv påstår med 0-100 km/tim på 7,1 sekunder för 180 HK-dieseln. Och det blir bättre, under testperioden drog den 6,2 lit diesel per 100 km (med 8 vxl ZF-låda), vilket också gav beröm.
Giulian är en körmässing “hit” men faller lite igenom på kommunikationsbiten och utrustning. LED-strålkastare och taklucka kommer “snart”, men är försenade. Du kan inte ens få 3G-uppkoppling med bilen, då bilen saknar inbyggt SIM-kort, eller möjlighet att få denna kontakt via en smartphone. Osv. Och den är inte direkt billig med ett listpris i Tyskland på 39 650 €.
GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16
6 augusti, 2016 kl. 15:10 #19093Låter helt klart lovande. Kommunikationsbiten tror jag är ytterst viktigt att erbjuda snabbt, LED är kanske också något men Xenon finns ju som ett bra alternativ. Skall bli intressant och läsa de första jämförelsetester med konkurrenterna framöver.
Nihat Dizdar
7 augusti, 2016 kl. 09:59 #19094KUL!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
7 augusti, 2016 kl. 10:23 #19095Stämmer väl överens med mitt intryck när jag fick möjlighet att närstudera och provsitta en 2,2 (180hk) Diesel för några veckor sedan i Italien. Som jag nämnt tidigare så är inredningen och sittpositionen väldigt bra. Kan inte påstå att det var någon dålig passform i den bil jag satt i. Inte ett uns sämre än min X3:a (modell 2015) . Sätt er i en BMW och närgranska den ordentligt så skall ni se att allt inte är perfekt i passning, och det kan säkert vara så med Giulia också. Längtar verkligen efter att få provköra den. Min stora fråga är dock, diesel eller bensin? Bengt Diedens krönika i KB får en verkligen att tänka till.
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
7 augusti, 2016 kl. 10:58 #19096För mig kommer det aldrig vara svårt att välja mellan villapanna och sportvagnsmotor i min bil!
Möjligen är diesel intressant om man har hästgård och ofta ska dra tunga släp, i övrigt finns det ju bara nackdelar såvitt jag kan se. Skitigt, låter illa, smalt effektband och bara allmänt dystert… nämnde jag att det låter illa också? Och kom inte dragandes med bränsleekonomi när man just accepterat en värdeminskning på 200 kkr på tre år…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
7 augusti, 2016 kl. 11:28 #19097Det är en sak jag har funderat på ang 2.2 diesel.En bil 2016 som är 2.2 motor och fick ut endast 150hk och 180hk är det inte för lite för en 2.2 motor.Alfa 159 1.9 hade 150 hk och en nyare 2.0 som hade 170hk det är ok,men varför Giulia kunde inte ta ut mer hästar tex minsta motor med 180hk och starkaste på 250hk då skulle vi snacka om motorer.Kolla på de tråkbilar 2016 som har 2.0 motor och mer hästar än giulia,jag blir inte direkt glad av detta.
7 augusti, 2016 kl. 12:43 #19098På en Diesel räknar man inte antal hk, man ser till vridmomentet och under vilket varvtal man har effekten, i regel samma vridmoment från runt 1500 rpm till 3500 rpm. Något en bensinmotor aldrig kommer att klara av.
7 augusti, 2016 kl. 12:53 #19099Det vet vi väl alla,men det är inte det jag skrivit om.
7 augusti, 2016 kl. 13:12 #19100Inlägg av nusret ljevo på 2016-08-07 12:53
Det vet vi väl alla,men det är inte det jag skrivit om.
Jo det var det väl. Alfa har ökat vridmomentet på de nyare motorerna utan att öka hk. Det är motorteknik. Skulle vara intressant att se deras musseldiagram över de nya motorerna.
7 augusti, 2016 kl. 13:13 #19101Det kommer starkare versioner på 2,2:an med senare. Smart att använda en motor men med olika uttag. Att man då väljer en 2,2:an är smart då man får ut ett bra vridmoment och har möjlighet att bygga uppåt i effekt.
7 augusti, 2016 kl. 13:57 #19102Giulia 2.2 180hk med manuell låda 380nm alltså 20nm mer än alfa 159 2.0,medan giulia med aut låda 8växlar har 450nm då är det skillnad.
Här finns det lite uppgifter om giulia 2.2 180hk + en video.
http://www.carscoops.com/2016/06/alfa-romeo-giulia-22-multijet.html
I den här video giulia gjorde en test med 8.2sec istället för 7.1 vad det står i spec.Min 159an kan hamna under 8sec med en kcr box.
7 augusti, 2016 kl. 14:24 #19103Alla upgifter om Giulias motorer hittar ni här.
7 augusti, 2016 kl. 16:09 #19104Finns ju flera saker än bara högsta effekten: elasticitet, körbarhet etc . Man behöver nog köra dieseln för att förstå skillnaden jämfört med andra dieslar. Min 159a med 1,9 diesel är perfekt med den japanska automatlådan! Precis så ska en pendlarbil funka! Och det är perfekt när man drar släp! Men sportigt är det ju tyvärr inte!
7 augusti, 2016 kl. 16:56 #19105Att tillverka en 2.2 Diesel i dessa dagar är väldigt märkligt, om det inte är för att man samarbetar med VM som plockat fram gamla ritningar från hyllan. Jag känner väldigt mycket igen motorkonceptet från tex JLR. Gamla stötar i ny förpackning. Att det är en “nyutvecklad” motor tror jag inte ett dugg på, men bilen är nog trevlig för det. På några års sikt kan det nog vara klokt att lägga krutet på att utveckla bensinare istället för dieslar.7 augusti, 2016 kl. 17:29 #19106Undrar när den kommer med elmotor eller åtminstone som hybrid? Inte för att jag vill ha det just nu men intressant är det. Undrar om Alfa överhuvudtaget har några planer ditåt ens?
Synd att batterierna aldrig kan utvecklas nämnvärt bara.
Brorsan hyrde en liten BMW hybrid och körde 220 mil på 15 liter bensin. Den hade en sjuk accelerationsförmåga trots föga märkvärdig elmotor.
Häpnadsväckande kul att köra den faktiskt.
Bra om man vill slippa skicka pengarna till tveksamma oljeländer…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.