Giulietta 1,4 tb

Published by Kristofer Björklund on

Forum Teknik Giulietta 1,4 tb

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare

Skall köpa en Giulietta och tänkte köpa en diesel men den måste vara vinröd metallic (order från regeringen). Hittat en 1,4 tb 170hk bensin och undrar vad värklig bensinförbrukning är på en sådan. Har googlat och sökt överallt som jag kan tänka mig men hittar inget förutom fabrikens data. Finns det några som har en 1,4 tb som kan skriva vad ni har för förbrukning så skulle jag bli glad.   MVH Kristofer

Alberto Ferrante
    Deltagare

170 hp är en TB Multiair och det borde förbruka mindre än 120 hp alltså vanlig TB.

Min 120 hp verkligen bränslesnål om man kör lugnt och med farthållare, jag har lyckats hålla mig runt 0,64 om inte mindre på landsvägskörning, nästan lika som fruns Punto 1.2.

Om man börjar gas och köra roligare då hamnar man på över 0,8 blandad körning. 

Alberto

Filip Persson
    Deltagare

Lägg på 0,1 / milen så ligger du nog i närheten av vad som är verklig körning. Det är ungefär där jag ligger med QVn när jag kör någorlunda lugnt. 

Ola Eriksson
    Deltagare

Hej!

Jag har en Giulietta Multiair 170 hk, och den ligger i snitt på ungefär 0,65 l/mil. Vid ren landsvägskörning kommer jag under 0,6, om jag håller mig under 100 km/h.

Ha det.

//Ola.

erve

Hej och tack för svaren. Då är förbrukningen bra på bensinaren och skulle passa bra. Då skall man hitta en som är fin med. Är lite intresserad denna https://www.blocket.se/orebro/Alfa_Romeo_Giulietta_1_4_T___170_HK_____7700_67176759.htm?ca=16&w=3 men har 30mil enkel väg. Har ringt på den men säljaren ville inte eller kunde inte svara på mina frågor. Bara kom och titta, mycket fin. Någon som vet något om den?

Marcus Helgesson
    Deltagare

Ett litet förbrukningsdiagram från riktiga tankningar Bildatorn är alltid optimist, säger alltid mindre än verkligheten.

170MA vs QV

17″ dubbat på vintern och 18″ på sommaren.  17″ gick billigare på 170MA.

Mest långkörningar, väldigt lite stadskörning.

Marcus

Alberto Ferrante
    Deltagare

Jag kollade annonsen.

Bilen ser fräsch ut. Kolla bara om turbon har bytts ut. På de exemplarer tillverkade fram till 2012 har många muiltiair enheter fått bytas ut, detta enligt det jag har läst på flera italienska forum.

Alberto

Brian Nilsson
    Deltagare

Vad är en multiairenhet?

Giulietta -> Abarth 595

Alberto Ferrante
    Deltagare

Enhet eller modul kallas det men fråga inte mig vad och hur det gör, vet bara att den styr ventilerna och lite mer.

Regelbundet oljebyte och gärna en version tillverkad fr o 2012 verkar rekommenderas.

Alberto

Claes Johnsen
    Deltagare

Min 2014 drar strax under litern, mest stadskörning med många mysiga accelerationer. Mina bilar drar alltid mycket bränsle, även om dem går på batterier…

Självklart går det att köra klart mycket snålare än vad jag gör, men det är en väldigt rolig o rapp motor och då använder jag den såklart för det är även en Alfa…

En del homo sapiens verkar verkar vara maniska när det gäller bränsleförbrukning, kollar mer på färddatorn än vägen…

Jo förresten, jag körde 20 mil motorväg (mest motorväg var det i alla fall) o då drog den ca 0,65.

Har ringt på bilen men var nog Sveriges tråkigaste säljare. Kunde inte svara på några frågor. Ända svar jag fick var kom och kolla, snart såld. Har även talat med enda brukaren av bilen. Han var mycket trevlig och berättade allt han kunde om den. Har inte varit några problem med den. Har haft en parkerings skada som skulle lagas vid inbyte. Har inte bestämt om jag skall vänta på en annan skall komma ut eller orka åka dit och kolla. Hade det inte varit för att sambon verkligen vill ha en vinröd hade jag köpt en svart för 10000kr billigare. Nyare och 3000 mindre mil. Förbrukningen är inte jätte bra på dom vad jag förstår, men bättre än GTA vi åker i nu. Tackar för alla inputt jag fått. 

Claes Johnsen
    Deltagare

Du kan köpa min, har gått 1.700 mil nu, precis inkörd och gjorde förra veckan den stora servicen.

Fick även på köpet två datoruppdateringar (som eg. inte ingår, inte kampanj utan måste betalas för om man vill ha dom), en för motorn o en för chassit.

Nyskick naturligtvis.

Tackar för erbjudandet men måste vara en vinröd metallic annars får den inte komma hem. Hon tycker jag har för många bilar men en vinröd Giulietta skulle hon inte säga något om . Men man kan inte ha för många fordon enligt mig. 

Hej Kristoffer,

Jag har en rödmetallic 170 MA 2011 som jag funderat på att sälja men inte fått tummen ur, ca 9000 mil, ny kamrem, bytt mulitairenhet, fullservad. Finns i Karlstad.

Mvh, Thord

Björn Hedberg
    Deltagare

Hej,en multiair enhet är i princip ett solenoidpaket / ventilpaket likt det som sitter i automat växellådor men här styr man kamaxeldurationen istället för växlingar med hjälp av motoroljan som här får agera hydraulolja vilket innebär att oljebyte med rätt olja nu blir extremt viktigt . Med multiair så kan man nu ha en kantig kamaxelnock utan att den är det på riktigt skulle man kunna säga vilket innebär att  ventilerna nu kan öppna o stänga snabbare på slutet av öppna o stänga fasen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.