Giulietta Euro ncap

Published by Nusret Ljevo on

Forum Allmänt Giulietta Euro ncap

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22000
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Vad hände med senaste kroktest ang Giulietta? Det fick bara 3 stjärnor,och 2010 fick den 5 stjärnor,mycket märkligt.Giulietta var bland dom säkraste i sin klass 2010 ,och nu kom den tråkiga beskedet från Euro ncap.

    #22001
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Bedömningen är tuffare nu och man tittar på fler saker. Olika årgångar av Euro-NCAP är inte jämförbara. Man höjer successivt kraven allteftersom bilarna blir säkrare och för att driva på utvecklingen. Hade man inte ändrat kraven skulle alla bilar få 5 stjärnor idag.

    Går det så går det...

    #22002
    Claes Johnsen
    Deltagare

    bilen kan ju inte ha blivit sämre, snarare tvärtom, ytterligare bättre. 

    men 2010 så här och 2017 så här

     

    #22005
    Peter Braun
    Deltagare

    Det som Giulietta verkar tappa på nu är bristen på assistanshjälpmedel. Giulian och många andra bilar har flera assistans hjälp för att förhindra krockar och påkörningar. Giuliettan har inte änns adaptiv farthållare.

    #22006
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Det läggs väl inte så mycket krut på att utveckla den längre då det troligen kommer en ersättare ganska snart.

    #22007
    Nusret Ljevo
    Deltagare

    Giulietta saknar lane departure warning och Forward Collision Warning System vilken dom flesta nya bilar har idag,så därför tappar Giulietta sina 2 stjärnor i kroktest.

    #22008
    Claes Johnsen
    Deltagare

    jag saknar kokosnötsvarning. Och även Boeing krasch warning, thats bad.

    #22009

    Jag läste på A-bladet att även Fiat Punto fått dåligt resultat. Beror säkert också att modellen är gammal och inte har den senaste tekniken osv

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #22010
    Peter Braun
    Deltagare

    Man kanske inte skall tillverka en modell i 12 år som man gjort med Punton. Konkurrenterna har ju lyckats byta ut sina 2-3 ggr. Självklart är det då svårt att hänga på den senaste utvecklinge. Giuliettan är ju också redan 7år. Varför inte uppgradera den med lite ny teknik? Adaptiv farthållare och automatisk panikbromsning är bra saker oavsett vad en del verkar tycka här.

    #22011
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Intressant ,jag funderar snarare på hur man undviker alla de där extra finesserna vid ett bilköp fast inbyggd ”glädjedödarvarning” skulle jag betala extra för 🙂  

    #22012
    Nihat Dizdar
    Deltagare

    Det är mycket riktigt kravbilden som ökat varför äldre bilkonstruktioner såsom Giulietta (från 5 till 3 stärnor) och Fiat Punto (från 5 till 0 stjärnor) blir av med ett antal stjärnor i Euro NCAP. Det framgår dock tydligt från Euro NCAP’s rapport att dessa bilar som blivit nedgraderade inte på något vis har blivit sämre och uppfyller gott krockskydd är det verkligen smaller. De brister i förebyggande system för att förhindra att olyckan är frame.

    Man kan tycka vad man vill om dessa förebyggande system men de är defakto vad som gäller idag för att få höga betyg i Euro NCAP m.fl. test- och klassningsstandarder.
    Tittar man in på resultat från verkliga olyckor såsom Folksam’s rapport så ser bilden lite annorlunda ut. Småbilar har det betydligt tuffare där.

    Tyvärr, tycker jag, går ju framtiden mot autonoma/självkörande fordon då många människor, inklusive våra styrande (folkvalda), anser detta är rätt utveckling.

     

    Nihat Dizdar

    #22013
    Peter Braun
    Deltagare

    Ser inte det neggativa med adaptiv farthållare eller system som kan hjälpa att förhindra en krock. Hur skoj är det att köra i en bilkö? Då är adaptiv farthållare väldigt praktiskt.

    #22014
    Claes Johnsen
    Deltagare

    Inlägg av Peter Braun på 2017-12-16 16:31

    Ser inte det neggativa med adaptiv farthållare eller system som kan hjälpa att förhindra en krock. Hur skoj är det att köra i en bilkö? Då är adaptiv farthållare väldigt praktiskt.

    I så fall vill jag börja i andra änden, varför får vi en kö?

    bygg system som är anti-kö. Om det sen är en levande väg, varför inte…

    #22015
    Peter Braun
    Deltagare

    Mycket trafik i stadsregionerna är mer eller mindre oundvikligt. Adaptiv farthållare är grymt på motorväg. Men skall man drömma iväg så borde fri fart och låga drivmedelskostnader en dröm.

    #22016
    Claes Johnsen
    Deltagare

    apropå låga kostnader, vad ska man tro om bonus-malus tex vägskatt Ford Mustang 22.000 kr per år, mysigt. Känns inte som den bilen är jordens undergång, men men…

     

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.