Giulietta Euro ncap
Published by Nusret Ljevo on
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 17 december, 2017 kl. 08:58 av Peter Braun.
-
FörfattareInlägg
-
13 december, 2017 kl. 21:03 #22000
Vad hände med senaste kroktest ang Giulietta? Det fick bara 3 stjärnor,och 2010 fick den 5 stjärnor,mycket märkligt.Giulietta var bland dom säkraste i sin klass 2010 ,och nu kom den tråkiga beskedet från Euro ncap.
13 december, 2017 kl. 21:47 #22001Bedömningen är tuffare nu och man tittar på fler saker. Olika årgångar av Euro-NCAP är inte jämförbara. Man höjer successivt kraven allteftersom bilarna blir säkrare och för att driva på utvecklingen. Hade man inte ändrat kraven skulle alla bilar få 5 stjärnor idag.
Går det så går det...
13 december, 2017 kl. 23:18 #22002bilen kan ju inte ha blivit sämre, snarare tvärtom, ytterligare bättre.
men 2010 så här och 2017 så här
14 december, 2017 kl. 14:08 #22005Det som Giulietta verkar tappa på nu är bristen på assistanshjälpmedel. Giulian och många andra bilar har flera assistans hjälp för att förhindra krockar och påkörningar. Giuliettan har inte änns adaptiv farthållare.
14 december, 2017 kl. 19:14 #22006Det läggs väl inte så mycket krut på att utveckla den längre då det troligen kommer en ersättare ganska snart.
15 december, 2017 kl. 20:26 #22007Giulietta saknar lane departure warning och Forward Collision Warning System vilken dom flesta nya bilar har idag,så därför tappar Giulietta sina 2 stjärnor i kroktest.
16 december, 2017 kl. 00:55 #22008jag saknar kokosnötsvarning. Och även Boeing krasch warning, thats bad.
16 december, 2017 kl. 09:29 #22009Jag läste på A-bladet att även Fiat Punto fått dåligt resultat. Beror säkert också att modellen är gammal och inte har den senaste tekniken osv
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
16 december, 2017 kl. 13:23 #22010Man kanske inte skall tillverka en modell i 12 år som man gjort med Punton. Konkurrenterna har ju lyckats byta ut sina 2-3 ggr. Självklart är det då svårt att hänga på den senaste utvecklinge. Giuliettan är ju också redan 7år. Varför inte uppgradera den med lite ny teknik? Adaptiv farthållare och automatisk panikbromsning är bra saker oavsett vad en del verkar tycka här.
16 december, 2017 kl. 14:27 #22011Intressant ,jag funderar snarare på hur man undviker alla de där extra finesserna vid ett bilköp fast inbyggd “glädjedödarvarning” skulle jag betala extra för 🙂
16 december, 2017 kl. 14:43 #22012Det är mycket riktigt kravbilden som ökat varför äldre bilkonstruktioner såsom Giulietta (från 5 till 3 stärnor) och Fiat Punto (från 5 till 0 stjärnor) blir av med ett antal stjärnor i Euro NCAP. Det framgår dock tydligt från Euro NCAP’s rapport att dessa bilar som blivit nedgraderade inte på något vis har blivit sämre och uppfyller gott krockskydd är det verkligen smaller. De brister i förebyggande system för att förhindra att olyckan är frame.
Man kan tycka vad man vill om dessa förebyggande system men de är defakto vad som gäller idag för att få höga betyg i Euro NCAP m.fl. test- och klassningsstandarder.
Tittar man in på resultat från verkliga olyckor såsom Folksam’s rapport så ser bilden lite annorlunda ut. Småbilar har det betydligt tuffare där.Tyvärr, tycker jag, går ju framtiden mot autonoma/självkörande fordon då många människor, inklusive våra styrande (folkvalda), anser detta är rätt utveckling.
Nihat Dizdar
16 december, 2017 kl. 16:31 #22013Ser inte det neggativa med adaptiv farthållare eller system som kan hjälpa att förhindra en krock. Hur skoj är det att köra i en bilkö? Då är adaptiv farthållare väldigt praktiskt.
16 december, 2017 kl. 16:56 #22014Inlägg av Peter Braun på 2017-12-16 16:31
Ser inte det neggativa med adaptiv farthållare eller system som kan hjälpa att förhindra en krock. Hur skoj är det att köra i en bilkö? Då är adaptiv farthållare väldigt praktiskt.I så fall vill jag börja i andra änden, varför får vi en kö?
bygg system som är anti-kö. Om det sen är en levande väg, varför inte…
16 december, 2017 kl. 17:21 #22015Mycket trafik i stadsregionerna är mer eller mindre oundvikligt. Adaptiv farthållare är grymt på motorväg. Men skall man drömma iväg så borde fri fart och låga drivmedelskostnader en dröm.
16 december, 2017 kl. 19:32 #22016apropå låga kostnader, vad ska man tro om bonus-malus tex vägskatt Ford Mustang 22.000 kr per år, mysigt. Känns inte som den bilen är jordens undergång, men men…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.