Giulietta-intresse
Published by Frank Pino on
- Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 24 februari, 2016 kl. 22:00 av
Tom Kalla.
-
FörfattareInlägg
-
19 februari, 2016 kl. 08:46 #18036
Hejsan!
En god vän till mig har fått upp ögonen för vårt fina märke och vill nu komplettera sin fina GT 3.2 med en Giulietta JTDm.
Det finns ju varken många olika motorer och utrustningsvarianter av Giulietta diesel. MEN vad bör man titta efter om man ska köpa begagnad?
Han siktar just nu in sig på en 2,0 JTDm 140 hp. Det verkar som om det finns relativt gott om dem. Men vad är skillnaden gentemot 2,0 170 hp?
– Fanns 2,0 JTDm140 som Progressive eller släpptes den endast som Distinctive?
– Fanns det andra varianter förutom Progressive och Distinctive? Har lyckats hitta en försäljningsbroschyr från 2010 på nätet där man utläsa viss information, tydligen gick det att välja “Sportpaket 1” och “Sportpaket 2”, vad skiljer dessa åt? Och jag vet ju att generalagenterna brukar ha pippi på att ta in “specialmodeller” och lansera “businessmodeller/företagspaket” emellanåt…
– Vad skiljer 140 mot 170? Storlek turbo? Annat ?
– Skillnaden 30 hp, hur mycket märks det, effektmässigt och bränslemässigt?
– TCT-lådan, hur funkar denna? Bra eller som SELESPEEDen?
– Generella problem med Giulietta?
Tacksam för tips! Vi väl inte att min gode vän ska falla in i Peugeot-träsket igen 🙂
Och om det är någon som vill sälja sin Giulietta diesel så slå mig en signal eller maila!
070-6651885 eller frank.m.pino@gmail.com
Alfapino
19 februari, 2016 kl. 09:30 #18037Jag svarar inte på Dina frågor utan konstaterar att redan 105 hp miljödiesel i enklaste utrustningsvariant är ett bra alternativ. Mycket bränslesnål! Jag monterade en billig effektbox till 125 hp och slapp på så vis att köra i D-läge så ofta. Bättre kvalitet än någon annan Alfa vi haft. Kommer man från franska bilar blir det ett rejält kvalitetslyft! Enda plumpen var strålkastarspolarnas lock där man sparat in något gram silicon så att locken föll av. Fixades på garantin och de nya satt kvar 5000 mil senare. Enda gadget vi saknade var backvarnare vilket går att eftermontera. Uppmuntra Din kamrat! Han kanske inte är mogen för “en riktig” Giulietta än men min vita QV är efter Claus optimering det roligaste jag kört på mycket länge.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
19 februari, 2016 kl. 09:42 #18038Jag lämnade min 159 med 210 hk, den var för stark, däcken fick mycket stryk. Har beställt en Giulietta 2.0 175 hk. Denna är rätt stark men ALFA har lite konstiga specar. 150 hk har högre vridmoment är vaad 175 hk har bara för att TCT finns endast till 175 hk. TCT lådan är endast specad till max 350 Nm. Skulle säga att oavsett vilken Diesel han väljer så blir han nöjd. Utrustning är som att kasta tärning, skiljer mycket år från år men även inom olika motorer.
19 februari, 2016 kl. 09:45 #18039Har en 2,0 jtdm 2011 som jag köpte ny. Inga problem på 6500mil. Ring mig om ni vill ha mer info på 070-3705874
MVH
Patrik
19 februari, 2016 kl. 16:41 #18040Hej ,har en JTDm 170 TCT 2012 Bianco Giacco SP1 + SP2
mycket bra på alla sätt ,
helt grym! !
19 februari, 2016 kl. 19:38 #18041Har haft en Giulietta 140 hkr och kört 10 000 mil, har sedan bytt till en Giulietta 175 hkr Selespeed. Båda är mycket bra – kan konstatera att efter fackliften 2015 fick bilen ett lyft i detaljer, något skarpare styrning, lite tystare, lite mer sofistikerad känsla överhuvudtaget. 140 hkr är ett bra alternativ och jag vill också härmed passa på att göra reklam för en KCR-box – ger ca 20 hkr mer, sänker förbrukningen ytterligare med ca 7% – illa fall med min körning. Inga märkesspecifika problem vad jag vet – bara tuta och köra! Selespeedlådan i den nya är otroligt bra, mjuk och följsam – och går att köra “manuellt”. Har svårt att tänka mig att gå tillbaka till manuellt igen 😉
19 februari, 2016 kl. 23:26 #18042Selespeed finns inte till giulietta du menar TCT lådan (ej samma)
20 februari, 2016 kl. 09:03 #18043Rätt – Selspeed finns inte i Giulietta – funktionen vid förarplats är densamma – tekniken är helt annorlunda. My misteke! Har haft Selespeed tidigare och upplever den lådan som betydligt segare i reaktionen än TCT-lådan, men på förarplats fungerar det likadant.
20 februari, 2016 kl. 09:48 #18044Kör 2016 QV line 175hk 2.0jtdm tct. Än så länge är jag super duper nöjd ! Tct är mycket roligare/trevligare/sportig än de DSG jag kört tidigare. Får i Emmaljunga barnvagn (precis) utan att plocka isär den, vilket jag måste på min sw gta ?.
Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06
20 februari, 2016 kl. 11:24 #18045Intressant, enligt källor så har inte 2016 kommit till Sverige ännu.
24 februari, 2016 kl. 22:00 #18046Peugeot har absolut inte sämre kvalitetskänsla än Alfan. Om man jämför Giuliettan med t.ex nya Peugeot 308 så brädar Peggan lätt Alfan. Även 508 känns väldigt bra. Måste säga att jag blev väldigt besviken på hur Alfa snålat in på inredningen i Giuliettan! Alfa som haft så fina inredningar. 147:an kändes riktigt bra, liksom GT:n. Även 156 och 166 var absolut OK! Nu är det hårdplast på instrumentbrädan, trista dörrsidor och allmänt plastigt. Så synd på en så övrigt snygg och trevlig bil. Känns som att pengarna tog slut när man började med det inre. Jag hoppas att faceliften för 2016 ändrar på detta.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.