Giulietta, oljemängd och oljesticka….

Published by Kjell Helgesson on

Forum Teknik Giulietta, oljemängd och oljesticka….

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24975
    Kjell Helgesson
    Deltagare

    Idag var det då dags för oljebyte. Av gammal vana sedan 50 år tillbaka byter jag alltid olja en gång om året eller vart 1000 mil. Faktum är att oljan som rann ur tråget var väldigt smutsig så snacket om att köra 2-3000 mil är jag tveksam till. Har aldrig någonsin haft ett motorhaveri, kanske beroende på regelbunden oljeservice?? Vem vet? Nåväl, nu till mitt ”problem”. Enligt handbok och alla instruktioner skall det inkl. filtret (som också byttes) fyllas på 3,5 liter olja vilket också skett. Men, kollar man sedan på oljestickan så ligger nivån mitt emellan max och min. Vad är galet, visar stickan fel eller är uppgifterna på oljemängden galen? Motorn är en 1,4 Multiair Turbo på 170 Hkr. Ska jag fylla på mera så det kommer upp till maxnivån på sticka? Det är ju inte bra med för mycket eller för litet olja, men känns inte ok med ”mittemellan” på stickan. Någon annan som haft något liknande? /Kjell

     

     

     

    alfapojken

    #24976
    Karl Sandler
    Deltagare

    Jag har fått lära mig att mitt emellen på oljestickan innebär perfekt oljenivå. Så har jag kört på alla mina bilar iaf.

    #24977
    Rickard Bergh
    Deltagare

    till max eller precis i kanten på markeringen. inte över. tyvärr så visar stickorna i bilar olika nivåer på stickan berodde på att dom i regel inte går rakt ner utan är vinklade lite i förhållande till oljeytan. då blir det typ i mitten på ena sidan och max på andra.  det är ibland så att man får kolla ett antal ggr på stickan även hos oss på jobb innan man klurar ut nivån. 

    rek interval från tillverkaren är inga problem och köra om man har rätt olja alltså klassificeringen då. 
    kör min diesel på intervallen o det har blivit 3000 mil nästan exakt båda ggr jag gjort servicen. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #24978

    Detta med många mil mellan bytena tycker jag man bör ställa i relation till hur bilen används också.

    Kör man uteslutande korta körningar i stadstrafik bör man nog byta lite tätare än rekommendationen.

    På jobbet berättade en fd vw mekaniker om nån modell med långa intervaller… Kördes den på ”fel sätt” så slaggade silen i oljepumpen igen. Ja resten kan ni räkna ut.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #24979
    Kjell Helgesson
    Deltagare

    Tack för svar och synpunkter.Jag tvivlar inte på att det är möjligt att köra upp till 3000 mil innan byte. Men….som man påpekar i handboken bör byte ske vid 2000 mil om körförhållandena är ”tuffa”. Av mina drygt 1000 mil är cirka hälften långkörningar och resten kortare färder (kanske upp till 5 mil) och stadskörning. Faktum är att oljan och filtret var väldigt smutsiga och oljan kolsvart. Det är möjligt att den behåller sin smörjförmåga, jag är ingen expert på detta. Men, varför dricka avslagen pilsner när det finns bättre? Tror det är samma med motorn, kan aldrig vara fel att ha fräsch olja i vevhuset! Intressant är dock att jag inte fyllt på någon olja under 1000 mil och att nivån var normal. Många klagar ju på att moderna motorer äter olja, exempelvis en del ”premiumbilar” från vårt södra grannland. Vad gäller oljestickan så ”skiter” jag i den! Exakt 3,5 liter olja (av rätt kvalité och klassificering) är  ifyllt så mängden är OK. Att det sedan är så jäkla svårt att se det på stickan är ett annat problem, hur jag än vänder på stickan så är det nästan omöjligt att se exakt. Möjligt att det blir litet enklare när oljan blivit litet smutsig….nu är den ju nästan genomskinlig. En del saker var faktiskt bättre förr, kolla min gamla sticka från en av mina Fiatbilar. Enkel, bra markering och lätt att läsa av! Vart har dom kloka ingenjörerna som konstruerade funktionsdugliga prylar försvunnit?

     

    alfapojken

    #24980
    Henrik Lindgren
    Deltagare

    Visst är det så, Vår 159 skrek efter oljebyte efter bara 1000 mil efter service. O då hade det varit mycket statskörning. Så försöker undvika det med dieseln utan tar MiTon istället.

     

    //Henrik

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.