Jag lyckades få hustrun att köpa en Giulietta Veloce 2017 (den bytte ju namn från QV till Veloce i samband med att Giulia Q introducerades och en smärre facelift gjordes sommaren 2016) och efter 1,5 år och cirka 2.000 mil är vi alla toppennöjda. Det är lite slagsmål i bland vem som skall köra bilen
Det man ska tänka på med Velocen/QV:n är att det sitter ett resonansrör vid insuget som gör att minsta tryck på gaspedalen resulterar i ett rejält bröl inne i kupén, vilket standard-Giuliettan inte har. En del tycker detta är kanon och en del gillar det inte. Vid landsvägskörning är motorn tyst, så det är alltså bara vid gaspådrag som det märks.
Bilen är ju en gammal konstruktion och det är trist att FCA inte valt att investera i modern teknik, så avsaknaden av moderna säkerhetssystem betyder i alla fall att du har färre komponenter som kan gå sönder… och körställningen är lite gammaldags-Alfa där ratten sitter lite för långt fram.
Den är ju utrustad med sportfjädring och här kommer du märka en skillnad mellan en QV från, säg 2011, och en faceliftad från MÅ 2017 och framåt; där den nyare är lika ovillig att kränga så är den också betydligt bättre på att ta upp småstötar än den tidigare modellen. Har tyvärr ingen aning om det bara är andra dämpare eller om man putsat lite på lite annat med.
Motorn är snål på soppa; blandad körning i storstadsområde hamnar alltid strax över 8,0.
Men framför allt, den är oerhört rolig att köra! Så, är du sugen så prova inte en, för då är det kört!
GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16