Giulietta QV?
Published by L-G Westling on
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 6 december, 2016 kl. 16:19 av Michael Elofsson.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2016 kl. 18:26 #19662
Vad skiljer på en Giulietta QV mellan olika årsmodeller.?
Jag har koll på motorn 235 och 240hk, men är det något mer viktigt som är uppdaterat?
Växellåda, diff, bromsar m.m?
Finns det några brister på tidiga årsmodeler som man borde ha koll på?//LG
lgw
1 december, 2016 kl. 19:55 #19663Bortsett från högre pris är det bara fördelar på den senare 240 hästaren. Dom 5 extra hästarna känns som många fler. Det är ju 4C motorn i aluminium och den funkarfint med dubbelkopplings lådan. Bättre stolar läs MYCKET bättre, ska vara bättre isolerad med har jag hört? Bromsarna är förmodligen likvärdiga. på min fd 2011 var dom ännu bättre med stålomspsunna slangar och vassare belägg, det är ju lätt ordnat på en senare med förstås. Den från 2015 kan jag verkligen rekommendera den tidigare nja, är stor skillnad, ut och prova det är det bästa sättet att känna skillnaden.
1 december, 2016 kl. 20:37 #19664Även vägegenskaperna är bättre på den nyare va?
2 december, 2016 kl. 10:42 #19665Ja det är dom, det är liksom en helt annan och bättre bil
4 december, 2016 kl. 17:58 #19666Vi har en QV -11. Jag upplevde det som att bilen aldrig gick på fullgas. Kollade med Stephen Leno, Squadra Tuning, och han hade bromsat några QV och aldrig fått ut angiven maxeffekt. Tog denna information med mej till Claus på Turboteknik i Tumba och bad honom rensa motormappen från alla begränsningar för hög och låg motortemp, spinnande hjul etc. Jag har inga problem att hantera turboknuffen i dess råa form och håller koll på att inte maxbelasta kall motor etc.
Resultatet blev en bil med helt annan karaktär. T.o.m. Claes blev entusiastisk över resultatet . Har inte haft möjlighet att matcha vår 235 hp mot en 240 hp, men jag tvivlar på att det skulle vara någon större skillnad. Paddlar eller manuell låda är en smaksak. Finns ingen anledning att välja den senare för att få en mer alert bil om man kan tänka sej att göra en motoroptimering. Claus har kvar min mapp så det är bara att be honom lägga in den. Kostar ca 5 000,-. En investering! Sedan är det nästan omöjligt att hitta en QV så Du lär få ta det Du hittar. Men det finns ingen anledning att välja bort den tidiga QV:n
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
6 december, 2016 kl. 16:19 #19667Har inte testat 240 hk versionen men har en -13 tributo sivocci som går riktigt bra. Innan hade jag en 159 SW 3.2 JTS som jag verkligen älskade bortsett från förbrukningen… Har inga problem att snitta 0,8 med min QV till skillnad mot 1,2 med 159:an.
Nu kommer jag byta ut min QV mot en Giulia Veloce så förhoppningsvis kommer min vara till salu om ca 10-12 veckor.
Jag har tänkt att byta in den men kan ju alltid lägga ut den på klubb-sälj sidan
Den har gått 3.200 mil i skrivande stund, -13 uttagen december, tillverkad i juni. Jag har även installerat en blåtands musikstreamer som är inkopplad på Aux, funkar mkt bra. Bilen är ALDRIG maskintvättad utan bara handtvättad av mig eller rekondfirma. Lackförseglad med repeat försegling. Vinterdäck på ALU m m… bilder finns på mitt galleri.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.