Giulietta spolarvätsketank

Published by Lars Johansson on

Forum Teknik Giulietta spolarvätsketank

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Lars Johansson
    Deltagare

Det är väldigt knepigt att fylla på spolarvätska på min Giulietta 2013 års modell. Det går bara att få i en liten mängd i taget. Det sitter något sorts filter halvvägs ner i påfyllningsröret. Det filtret verkar bromsa upp möjligheten till påfyllning. Någon som har samma problem?
    Jag fundera på att ta bort det här filtret för att snabba på påfyllningen. Är det en bra idé?

larsjoh51

Lars Narvselius
    Deltagare

Tja, om du “för-häller” spolarvätskan med ett filter i ett rent kärl/flaska, och sedan tar den vätskan och häller i så skall det gå bra! På så vis vet du att du inte får med dig något annat än spolarvätskan när du häller i.

GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

Johan Gimling
    Deltagare

Jag lyfter alltid bort filtret innan påfyllningen, blandar alltid spolarvätskan själv hemma så sannolikheten för smuts är minimal. Att ta kannan ur “taxitvättskåpet” på macken är inte att tänka på…
    Samma tendens & funktion på Stelvion men där är i alla fall påfyllningshålet större vilket gör att det rinner lite lättare, men lyfter ändå bort filtret. Det i Giuliettan är ett skämt sett till storlek kontra komsumtion dessutom.

CAR 9131
    156 GTA Q2 -03, Giulietta 1.4T 170 -13, Stelvio 2.2 JTDM 210hk Q4 -17

Sven Lennartsson
    Deltagare

Tyvärr kastar ju den relativt verkningslösa strålkastarspolningen bort en massa vätska. Känns som att åtminstone hälften av spolarvätskan försvinner den vägen.
    Eller….?

Sven L

Lars Jansson
    Deltagare

Hej
    Lift upp silen som sitter i påfyllningsröret. Lyft tills det klickar till, ca 4 cm. Det fungerar utmärkt.

Och då fungerar den som “förlängningsrör?”
    Fyllde nyss min Giulia från en påse med spolarvätska. Var inte helt enkelt utan spill…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Lars Narvselius
    Deltagare

Posted By Lars Jansson on 08 jan 2019 03:20
    Hej
    Lift upp silen som sitter i påfyllningsröret. Lyft tills det klickar till, ca 4 cm. Det fungerar utmärkt.

Aha! Bra idé – ska prova.

GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

Lars Johansson
    Deltagare

Tack för tipsen! Funkar alldeles utmärkt. Filtret har dessutom en mätsticka i den nedre änden, vilket är väldigt smart. Eftersom man inte ser tanken går det inte att se hur mycket vätska som finns i tanken.

larsjoh51

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.