Giulietta VDC och Hillholder felkod vid batteribortkoppling

Published by Magnus Staffan on

Forum Teknik Giulietta VDC och Hillholder felkod vid batteribortkoppling

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30495
    Magnus Staffan
    Deltagare

      Då har jag uppgraderat mig till en Giulietta -11, 170hkr multiair.  Härlig bil, det känns mycket bra.

      Typiskt så slocknade ena halvljuset efter några dagar.  För att komma åt att byta vänster lampa behövde jag montera ur batteriet.  När jag sen startar upp bilen så får jag felmeddelande att VDC (antisladd) och Hillholderfunktionen inte fungerar. Instruktionsboken säger att jag ska uppsöka märkesverkstad. Även rattsensorn ger felkod , men den rättar till sig om man vrider ratten eller kör några hundra meter.

      Men hur gör jag för att få igång VDC och Hillholderfunktionen igen? Kan jag göra nåt själv eller måste jag boka tid på verkstad?

      MVH Magnus i Falun

      #30496
      Jan Andersson
      Deltagare

        Hej!

        Jag kopplade ur batteriet på min Giulietta en kort stund. Efter att jag kopplat in batteriet igen och startat bilen dök en massa meddelande upp på displayen. Den larmade på i stort sett alla system, VDC, ESC, Stop/Start, ABS etc. Efter att jag kört en kort stund och stängt av bilen så lät jag den stå i ca 20 min. Efter det så fungerade allt som normalt igen. Dock visade det sig senare att det var fel på mitt batteri och vet ej om detta beteende hade med det att göra eller att det är helt normalt efter att batteriet varit ur kopplat.

        Ligger felet kvar hela tiden även efter att bilen har stått en stund? Tänds några varningslampor?

         

        janne

        #30497
        Magnus Staffan
        Deltagare

          Tack för svar!

          Jag har tagit en liten sväng idag och alla lampor var släckta så det var ingen fara!  Skönt att det inte var nåt “konstigt”.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.