Giulietta

Published by Patrik Albertsson on

Forum Teknik Giulietta

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Hej.

Funderar på en Giulietta antingen 170hk eller 235hk års 2010,11 eller 12, bensin och manuell. Har provkört 170 och den var ju trevlig men är kanske mest sugen på 235. Finns det några sjukdomar på dessa två? är det sportigare chassi /bromsar på 235? vad innebär Quadrifoglio på 235? Är det stora skillnader i servicekostnader?
    Har haft GT ts och har nu en Brera 3,2 sommarbil som referenser

mvh
    Patrik.

Patrik

Lars Narvselius
    Deltagare

Jag tror inte servicekostnaderna skiljer sig så speciellt mycket; snarare är det inköpspriset till 170 hk:s fördel som gör den stora skillnaden mellan de två. QV:n som den hette fram till faceliften 2016 (då fick den heta Veloce då Quadrifoglio uppgraderades till att endast finnas på mer “extrema” varianter, precis som för BMW:s M-bilar) har lite tuffare utseende med fastare fjädring.

Dessutom sitter det ett resonansrör till insuget som gör att motorn låter så fort du trycker på gaspedalen. Du behöver prova en för att se om du gillar det!

Kvalitetsmässigt klarar Giuliettan sig bra; DEKRA är positiv i sin (tyska) rapport och personligen kan jag säga att hustruns Veloce är tre år gammal och efter 2.500 mil fungerar den fortfarande som en klocka. Inte det minsta har hänt sedan ny, faktiskt.

GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

Peter Svensson
    Deltagare

Jag har en Giulietta Veloce 240 hk som jag kört cirka 1000 mil. Fungerar hur bra som helst, inte ett enda fel hittills. Den är jättekul att köra och den har, som Lars skriver, ett skönt morrande ljud från motorn!

Det enda jag inte är riktigt nöjd med är den automatiska TCT-lådan. Jag tycker den går ner på 2:an alldeles för ofta i stadstrafik med ökat motorvarvtal och ryckig körning som resultat, om man inte är med på det. Det hade varit bättre att ligga kvar längre på 3:ans växel. Men det är en vanesak, och det går att växla manuellt om man vill.

Claes Johnsen
    Deltagare

På blocket var bland årsmodell 2011 – 2014 Giuliettan den bilen som minskade minst i värde, kanske iofs inte gällde just QV-modellen, men övriga modeller.

https://teknikensvarld.se/bilarna-som-tappar-minst-i-varde/

jag vet…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.