Givare för oljetemperatur, Alfa 159 2,2 JTS
Published by Axel Lindgren on
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 20 september, 2014 kl. 09:17 av Axel Lindgren.
-
FörfattareInlägg
-
14 september, 2014 kl. 18:59 #26544
Min temperaturnätare för oljan har ibland börjat gå upp och ner som en jojo de senaste dagarna. Verkstaden har förklarat att det är en givare som är trasig.
En ny givare kostar enl verkstaden 2500 kr plus arbetet för att byta den. Jag har bestämt mig för att avvakta med detta.
Jag undrar ändå om någon vet om man kan få tag på givaren billigare någonstans och i så fall var. Jag startar tråden också för att se om någon annan har någon erfarenhet om detta.
Axel Lindgren
14 september, 2014 kl. 19:13 #26545vad är det för bil och motor. underlättar för ett bra svar..
sorry. såg inte det i ämnes tråden med motor o så
billigare än orginal hittar du inte. den givaren sitter nämligen i oljetråget och det måste man demontera.har din bil gått mindre än milen i maskinskade färsäkringen så ta det på den.
det blir givare. olja filter. och arbetet. bör hamna nånstans runt 8000 -9000 kr.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
19 september, 2014 kl. 18:54 #26546Om man läser på alfaowner verkar detta vara ett ganska vanligt förekommande problem. Mycket lutar åt att jag kommer att köra vidare, dock med det irritationsmomentet att ha en röd lampa blinkande mer eller mindre hela tiden. Och om det nu skulle gå på maskinskadeförsäkringen så är det ju säkert en självrisk förknippat med detta.
Nu till min fundering, vad mer har jag för nytta av mätaren än att se om temperaturen på oljan blir för hög? Eller för att ni ska förstå mig rätt, är den informationen viktig för en mestadels vanlig vardagsbilist?
Trots detta så känner jag stor glädje för min underbara italienska bil.
Axel Lindgren
19 september, 2014 kl. 19:28 #26547Axel, du brukar väl inte tokköra på det viset?!
Känns som en grej som är “nice to know” för en vardagsbilist – och inte “must know” – så ta det piano!
159 är ju ändå fräckaste bilen på gatan!
19 september, 2014 kl. 19:40 #26548Kenneth, du har tolkat mig helt rätt. Jag kör inspirerat, men jag tokkör aldrig. Och säger du att jag kan ta det piano, så gör jag det.
Men detta är ändå ett intressant problem. Jag kommer att fortsätta att forska i ämnet och om jag blir någon erfarenhet rikare så lovar jag att dela med mig om detta.
Och håller naturligtvis med om att 159:an är den fräckaste bilen, och det på alla gator.
Axel Lindgren
19 september, 2014 kl. 20:02 #26549Mätaren är ganska onödig egentligen. 99.9% av alla bilar har ingen mätare alls för detta. Det är något som levt kvar hos alfa i deras försök att vara lite mer förknippade med sportighet och racing. Tänkbara nyttan för dig är väl kanske att man helst ska vänta tills oljan kommit upp i arbetstemperatur innan man börjar varva bilen lite mer. Men det kan man ju få en känsla för ändå om man låter vattentempen komma upp i arbetstemperatur och sen väntar några minuter till.
Givaren är paj på min (3.2:a) också, som du redan funnit är det ett vanligt fel. Dock har jag inget felmeddelande och ingen lampa som blinkar.
19 september, 2014 kl. 20:05 #26550Hur yttrar sig felet på din bil? Hoppar mätaren upp och ner, eller?
Axel Lindgren
19 september, 2014 kl. 20:13 #26551Inlägg av Axel Lindgren på 2014-09-19 18:54
Trots detta så känner jag stor glädje för min underbara italienska bil.
Härligt
19 september, 2014 kl. 21:36 #26552Inlägg av Axel Lindgren på 2014-09-19 20:05
Hur yttrar sig felet på din bil? Hoppar mätaren upp och ner, eller?
Nej där skiljer sig våra “problem”. Min mätare ger inget utslag alls.
20 september, 2014 kl. 09:17 #26553Det är ju intressant att lampan inte lyser på din bil. Det borde den ju göra om mätaren inte ger något utslag.
Axel Lindgren
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.