Glödlampor i instrumentpanelen på Bertonekupé?

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Glödlampor i instrumentpanelen på Bertonekupé?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26508
    Robert Hultman
    Deltagare

    Någon som på rak arm vet vad det är för slags lampor som lyser bakom symbolerna för hel- resp halvljus i en 1600 GTJ från -75?

     (Jag tänkte att jag kanske kunde köpa rätt lampor innan jag skruvar bort instrumentpanelen)

    Stockholm

    #26509
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Robert Hultman på 2014-09-11 20:10

    Någon som på rak arm vet vad det är för slags lampor som lyser bakom symbolerna för hel- resp halvljus i en 1600 GTJ från -75?

     (Jag tänkte att jag kanske kunde köpa rätt lampor innan jag skruvar bort instrumentpanelen)

    Då kan jag svara själv på min fråga. Svaret är att det är 1,2 Watts lampor Wedge T5.

    Men jag har en ny fråga att ställa istället. Helljusindikatorlampan var ur funktion. Halvljusindikatorlampan likaså, liksom blinkersindikatorlampan. Övriga indikatorlampor lös som de skulle.  Jag bytte helljusindikator-lampan och efter det lyste den fint. Men trots att jag bytt halvljusindikator och blinkidikatorlamporna fungerar de inte. Frågan blir därför: Var ska jag leta efter felen?

    Själva panelen som lamporna sitter i verkar vara något slags ”kretskort”. Till detta kretskort går två ”instrument panel connector” med 8 flatstift vardera. Från dessa försvinner det sladdar in i det stora mörket.

     

     

     

    Stockholm

    #26510

    Min erfarenhet är att det oftast antingen är en dålig fästmojäng till själva glödlampan eller så är det nåt fel nån annanstans. Du kan ju mäta med en voltmeter över anslutningspunkterna till glödlampan på kretskortet med. 

    Att det är fel i själva kretskortet har jag adrig sett.

    #26511

    Men jag har extra kretskort om du vill köpa med av mig förresten. Hör av dig i så fall. 

    #26512

    Antar att du inte har nåt elschema? Men annars brukar det vara rätt enkelt att följa slingan baktill på kretskortet för att se vilken kabel som går dit.

    Börja å mäta där du monterar lampan för att se om + & – är ok. Sedan kabeln.

    Kontrollampan för blinkers brukar ha en egen anslutning på blinkrelät på äldre bilar. Kanke bör di mäta där också?

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #26513
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-09-13 10:27

    Min erfarenhet är att det oftast antingen är en dålig fästmojäng till själva glödlampan eller så är det nåt fel nån annanstans. Du kan ju mäta med en voltmeter över anslutningspunkterna till glödlampan på kretskortet med. 

    Att det är fel i själva kretskortet har jag aldrig sett.

    Tack för tipsen. Fästmojängen till glödlampan har jag testat på så sätt att jag tagit en fungerande glödlampa med sockel från sin plats och stoppat på den trasiga lampans plats. Eftersom den inte lyst där har jag dragit slutsatsen att det inte är fel på sockeln eller glödlampan. Men jag inser nu att jag faktiskt också borde kollat med den icke-lysande lampan och sockeln på den lysande lampans plats. Det kan ju faktiskt vara fel på både sockel och något annat.

    Jag lutar hur som helst mer åt att det är ”fel någon annanstans”.

    Volt och watt och ampere å grejer har aldrig varit min starka sida. Multimetern är ett mysterium. Ska se om jag kan hitta något på nätet om hur man lämpligen mäter fästpunkterna. Men vänta… ”voltmeter” där kanske vi har början.

    Stockholm

    #26514
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Christer Andersson på 2014-09-13 12:38

    Antar att du inte har nåt elschema? Men annars brukar det vara rätt enkelt att följa slingan baktill på kretskortet för att se vilken kabel som går dit.

    Börja å mäta där du monterar lampan för att se om + & – är ok. Sedan kabeln.

    Kontrollampan för blinkers brukar ha en egen anslutning på blinkrelät på äldre bilar. Kanke bör di mäta där också?

    Nä, något elschema har jag inte. Jag har handbokens elschema där man ser vilka sladdar som går från de båda ”connector-lådorna” men det ger ingen vägledning till vad som händer på kretskortet.

    Nu har jag själv följt de ”ljusbruna spåren” på kretskortet för att se hur dessa kopplingslådor och de olika lamporna hänger samman. Med det som utgångspunkt har jag också försökt reda ut vad de olika stiften i kopplingslådorna går till.  Mina slutsatser kan sammanfattas i bilderna nedan.

     

    Hur gör jag med en multimeter för att kolla att felet (felen) inte sitter i kretskortet?

     Under förutsättning att jag fattat rätt när det gäller vad de olika stiften i kopplingslådorna har för ”funktion” – hur gör jag då för att mäta att ledningarna från kopplingslådornas honkontakter och vidare ut i bilen är OK?
    Tacksam för så ”hands-on-vägledning” som möjligt.

    Stockholm

    #26515

    Jaadu, detta med felsökning kan vara lite knepigt att förmedla i text, speciellt då man inte vet förkunskaperna hos ”läsaren” men ”Here we go”
    Med alla kablar anslutna så börja kolla:

    Jag skulle börja med första tipset du fick, lossa lamphållarna från ”kortet” och mät på båda kontaktytorna på kortet om multimetern ger utslag.
    Om du får 12V: Fixa lampan/lamphållaren.
    Inget ström alls: Här finns det flera möjligheter att kontrollera vart felet sitter. Kan ju också vara ett jordfel?
    Men om vi fortsätter vid lamphållaren. Håll kvar mätarens + på lampans + -anslutning. Flytta mätarens minuskabel till en säker jordpunkt (Nåt i plåt bakom instrumentet)
    Får du då 12V så har du jordproblem i mätarhuset.
    Får du inget utslag alls så saknar du med 100% ström till din kontrollampa.

    Nästa steg blir att kontrollera vid kabelanslutningarna som går till kretskortet. Du verkar ha klurat ut det mesta men jag känner mig lite osäker på blinkersens anslutningar? Borde teoretiskt bara vara en kabel, men man vet inte hur Alfa konstruerat sin. Som sagt, ett elschema hade underlättat. Nåväl…

    Behåll mätinstrumetets minus på en säker jordpunkt. Mät sedan på 1b ( Även a?) om du får ström när blinkersen går. Gör likadant för ”halvljuslampan”, mät på stift 4a om du får ström. Ger någon av dem 12V sitter felet inne i instrumentet, får du ingen ström blir det till att klura ut varifrån de får sin ström. ( Elschema krävs. )

    Men, okej. Vi säger att du fick ström till någon av lamporna i anslutningskablarna. Då gäller det ”bara” att ringa in felet.   Om du har ett mätinstrument med summer eller Ohm så kan du rätt enkelt kolla vart avbrottet är. Ställ multimetern på summer eller Ohm, lägg ihop multimeterns kablar. Du ska få samma värde eller ”summer-ljud när du mäter och kretsen är OK.  
    Koppla ur kablarna till instrumentpanelen och mät mellan anslutningsstift och + på lamphållarens anslutning. Kan ev. vara en dålig lödning baktill på kretskortet där multikontakten sitter?

    Jag hoppas inte att det blev alltför rörigt. Svårt att få ner på text sådant som man gör med automatik i sitt jobb vid felsökning. Men du kanske hittar nåt guldkorn någonstans i texten. Elfel brukar sällan vara allvarliga, gäller bara att hitta vart det sitter. Lycka till och jag återkommer säkert om det kör ihop sig.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #26516
    Robert Hultman
    Deltagare

    Tack Christer.

    Det där ser lysande ut (no pun intended). Jag ska ge mig i kast med detta senare idag.

    Stockholm

    #26517
    Robert Hultman
    Deltagare

    Halvljuslampan bestämde sig för att börja lysa. Det är ju bra. Samtidigt blir man ju lite orolig att den ska bestämma sig för att sluta lysa så snart man skruvat tillbaka instrumentpanelen.

     Men blinkersindikatorn har jag måst eskalera från ”problem” till ”mysterium”.

    Själva lampan och dess hållare fungerar. Det vet jag genom att jag satt den i ett annat uttag och sett att den lyser som den ska där. (En lampa och hållare som suttit på annan plats och lyst där slutar lysa när den sätts i blinkershålet).

    Det som gör det mystiskt är att jag kan mäta ström på kretskortet runt hålet där blinkersindikatorlampan sitter. 11.80 V säger mätaren att det är när blinkersen är på och 0 när den är av. Jag har gått på med ett fint sandpapper på metallen i kretskortet där hållarens ”strömupptagare” sitter och där den extra jordsladd som går från den röda boxen sitter i kretskortet (Den röda boxens sladd 1a är en blå/svart kabel som går till blinkerrelät. Från den röda boxens 1b går det en svart kabel till en ”samlingsjord” någonstans plus ytterligare en kort svart kabel som går till en jord på kretskortet – det är den lilla skruv som saknar mutter på bilderna ovan.)

    Vad ska man hitta på? Det tycks ju som att strömmen inte hittar från kretskortet till lampan/hållaren. Ska man kleta på kopparpasta?

     

    (1:a är

    Stockholm

    #26518
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Men bilen funkar väl utan kontrolllampa? Du ska se att en dag börjar det där funka igen, så ta ett glas gott Barolovin och njut av bilens vackra former i stället för att oroa dig för en sådan bagatell som en kontrollampa!

    #26519
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-09-20 20:19

    …ta ett glas gott Barolovin och njut av bilens vackra former i stället för att oroa dig för en sådan bagatell som en kontrollampa!

    +1 

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #26520
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-09-20 20:19

    Ta ett glas gott Barolovin och njut av bilens vackra former

    Bra råd (igen). Man måste ha perspektiv.

    Helljus-kontrollampan var ett nedslag från besiktningen. Den är ju fixad nu (ny lampa – LED, tom) Jag vet inte om de bryr sig om blinkers-kontrollampan på besiktningen. Själv kan jag leva utan den. (Men jag har svårt att stå ut med att bilen lurar mig på detta sätt. Jag känner att vår relation får en törn. Ska det fortsätta på detta sättet blir det familjeterapi för bilen och mig)

    Stockholm

    #26521
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Du borde kolla med besiktningen om det VERKLIGEN behövs en kontrollampa på en så gammal bil!? Ibland tror unga besiktningsmän och kvinnor att allt måste vara som på den nyaste voflon – och så är inte alltid fallet! Byt besiktning – det har jag gjort – och få en seriösare bedömning.

    Men att montera LED lampor i din Bertone kan inte vara bra. Det är otidsenligt enligt mitt förmenande och kan leda till att elsystemet känner sig allmännt okomfortabelt och därmed ställer till med allmännt fuffens. 

    Seriöst så kanske du tappar bort en del funktioner pga motståndet inte är detsamma i LED lampor och en del gamla funktioner bygger på resistans i lamporna. 

    #26522

    Det verkar som du har ett jordfel i kretsen, gäller bara att hitta vart det är.
    Gör såhär: Med allt anslutet, tändning av.
    Sök en plint/säkring där du har ström fastän tändningen är avslagen. Sätt mätarens pluskabel dit.
    Sätt mätarens minuskabel på ”boven”, plint 1b. Får du ström är kabeln ut OK.
    Ingen ström, så måste du följa kabeln ut tills du får utslag på mätaren… där är felet.

    Fick du ström vid första mätningen så flytta mätarens minus till ”lampans minus” på kretskortet.
    Får du ström så vette katten var du har problemet…
    Du borde ha avbrottet där = inget utslag, logiskt sett. Och då är det nog något fel på lödningen mot kretskortet.
    Kan nog gå pillra isär allt och löda om.
    Eller så gör en tillfällig bygling, för att testa? Alltså en lös tunn kabel mellan 1b och lampans minus.

    Beträffande val av lamptyp för kontrollampan, styrka eller så, så spelar det nog ingen större roll.
    Det är utgången från relät till blinkerslamporna som påverkar bimetallfjädern (äldre relän) alt. elektroniken (moderna relän)
    Utgången till kontrollampan är en liten egen krets inuti relät.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.