Glödstift Alfa Romeo 159 2,4 JTD

Published by Björn Sjöström on

Forum Teknik Glödstift Alfa Romeo 159 2,4 JTD

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Är det besvärligt att byta glödstift till en AR 159 2,4 JTDM -07?

Behöver man specialverktyg?

Fått ett varningsmeddelande om att glödningen inte finns tillgänglig men bilen startar så jag gissar att det är nåt enstaka glödstift som havererat.

Glödstiften är ju inte så ohemult dyra så kan man byta dom själv blir det en rimlig kostnad.

Björne

Hej. har bytt några glödstift på min 156:a 1,9 senaste åren. Inga problem.Gissar att 2,4:an är liknande. Det är väldigt likt som att byta tändstift. Dra bort kabeln från stiftet och mät motståndet med en multimeter från stiftets anslutning till motorblocket. Kommer inte ihåg exakt men tror det var kring 0,5 ohm för ett helt. Du kan mäta ett nytt som referens. Är ett glödstift kass så är motståndet oändligt eller mycket högt. Är det noll så är det kortis. Använde en lång hylsa (10 mm vill jag minnas) för att demontera. Googlade på NGK’s hemsida för att få rätt på korrekt åtdragningsmoment. Kabel tillbaka och sedan klart!

2 ohm och en lång 9mm hylsa annars va det rätt

Tack för svaret!

tänker fara förbi biltema och köpa en sats med hylsor specialgjorda för glödstigt så har jag de dimensioner som behövs. Kvaliteten är säkert så där med det är ju inte så ofta man behöver använda em så det duger säkert.

Såg någonstans att det rekommenderades att ha motorn driftsvarm när man byter, stämmer det?

Björne

Har en sådan här sats från Biltema. Helt ok! Man kan via en annan hylsa använda momentnyckel.

T-nyckel med hylsor

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.