Glykol i Twin Spark-spis?
Published by Filip Norén on
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 10 februari, 2014 kl. 22:14 av Benny Steen.
-
FörfattareInlägg
-
5 februari, 2014 kl. 19:52 #23801
Hej!
Vad använder ni för glykol i era 16V Twin Spark-maskiner? Hur tänkte ni när ni valde typ av glykol?
/Filip
GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring
5 februari, 2014 kl. 22:30 #23802Jag använde etylenglykol för att den ska förhindrra korrosion bättre, tänk också på att inte blanda den med propylenglykol för då kan det bli stopp i kylsystemet
6 februari, 2014 kl. 11:13 #23803Blå Paraflu till mina Alfor enligt Alfa verkstad rekommendation.
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
6 februari, 2014 kl. 12:09 #23804För att sammanfatta en gammal tråd i ämnet på gamla clubsidan:
Etylenglykol i aluminiummotorer. Märke och färg är en smaksak (kan bli en oljetråd av detta). Blanda ej etylenglykol med propylenglykol då det kan orsaka gegga. Olika märken av etylenglykol har olika tidsbeständighet avseende deras korrossionsskdd (läs på etiketten). Blandning av olika märken av etylenglykol kan eventuellt orsaka försämring av den korrosionsskyddande verkan.
6 februari, 2014 kl. 23:11 #23805Tack allihop!
Med andra ord: vilken som helst så länge den är etylen-baserad. Smidigt ju!
GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring
7 februari, 2014 kl. 11:34 #23806Intressant att ingen frågat vilken generation Twin Spark det rör sig om.
Jag fick renovera toppen efter genomrostad packning på min (förvisso JTS) men pga att man regelbundet försett bilen med fel glykol – trots att den bara hade stämplar i boken från en “erkänd” märkesverkstad.
Det var det dyra sättet att lära sig att det skiljer på röd Paraflu och “vanlig” röd glykol.
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7810 februari, 2014 kl. 20:41 #23807Inlägg av Stefan Atterhall på 2014-02-07 11:34
Intressant att ingen frågat vilken generation Twin Spark det rör sig om.
Jag fick renovera toppen efter genomrostad packning på min (förvisso JTS) men pga att man regelbundet försett bilen med fel glykol – trots att den bara hade stämplar i boken från en “erkänd” märkesverkstad.
Det var det dyra sättet att lära sig att det skiljer på röd Paraflu och “vanlig” röd glykol.
Skillnaden mellan TS och JTS som är relevant i det här fallet är väl att JTS:en har både alu-block och alu-topp, eller hur? Är det så att det finns etylenglykol av “dålig” kvalité som är aggressiv mot aluminium? T.ex. Lahegas vanliga etylenglykol, BS6580, sägs ju av Lahega själva vara snäll mot aluminium? http://www.lahega.se/Products/glykol-bs-6580-677
Färgen på glykol är ju allmänt en dålig indikator på vad det är för typ och vad den har för egenskaper. Vad var det för sort i din JTS som gjorde att det gick åt pipan?
GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring
10 februari, 2014 kl. 22:14 #23808Inlägg av Filip Norén på 2014-02-10 20:41
Inlägg av Stefan Atterhall på 2014-02-07 11:34
Intressant att ingen frågat vilken generation Twin Spark det rör sig om.
Jag fick renovera toppen efter genomrostad packning på min (förvisso JTS) men pga att man regelbundet försett bilen med fel glykol – trots att den bara hade stämplar i boken från en “erkänd” märkesverkstad.
Det var det dyra sättet att lära sig att det skiljer på röd Paraflu och “vanlig” röd glykol.
Skillnaden mellan TS och JTS som är relevant i det här fallet är väl att JTS:en har både alu-block och alu-topp, eller hur? Är det så att det finns etylenglykol av “dålig” kvalité som är aggressiv mot aluminium? T.ex. Lahegas vanliga etylenglykol, BS6580, sägs ju av Lahega själva vara snäll mot aluminium? http://www.lahega.se/Products/glykol-bs-6580-677
Färgen på glykol är ju allmänt en dålig indikator på vad det är för typ och vad den har för egenskaper. Vad var det för sort i din JTS som gjorde att det gick åt pipan?
Finns en bra och enkel sammafattning på http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Om motorn är gjort i alu eller gjutjärn eller en kombination kvittar.
Den klassiska gamla “bonn” Etylenglykol är i princip bäst på allt förutom livslängden på rosskyddande egenskaperna. Eller om man har för vana att dricka den. (väldigt giftig).Man kan blanda vissa varianter,vilka står i länken . Men ofta vet man ju inte vad som finns i motorn sedan tidigare . så då bör man tömma man systemet och häller i vanlig etylenglykol som finns på billighetsvaruhusen.
Färgen på glykol går inte dra några slutsatser av då den är skapad genom tillsatser.
Att tro att man är säker genom att handla paraplu är ingen garanti då paraflu gör både propylenglykolen och etylenglykolen och du har ingen aning vad som tidigare ägare och verkstad har använt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.