Glykol i Twin Spark-spis?

Published by Filip Norén on

Forum Teknik Glykol i Twin Spark-spis?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Filip Norén
    Deltagare

Hej!

Vad använder ni för glykol i era 16V Twin Spark-maskiner? Hur tänkte ni när ni valde typ av glykol?

/Filip

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Niclas Isfelt
      Deltagare

Jag använde etylenglykol för att den ska förhindrra korrosion bättre, tänk också på att inte blanda den med propylenglykol för då kan det bli stopp i kylsystemet

Annie Kärävä
        Deltagare

Blå Paraflu till mina Alfor enligt Alfa verkstad rekommendation.

My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

Magnus Rönn
          Deltagare

För att sammanfatta en gammal tråd i ämnet på gamla clubsidan:

Etylenglykol i aluminiummotorer. Märke och färg är en smaksak (kan bli en oljetråd av detta). Blanda ej etylenglykol med propylenglykol då det kan orsaka gegga. Olika märken av etylenglykol har olika tidsbeständighet avseende deras korrossionsskdd (läs på etiketten). Blandning av olika märken av etylenglykol kan eventuellt orsaka försämring av den korrosionsskyddande verkan.

Filip Norén
            Deltagare

Tack allihop!

Med andra ord: vilken som helst så länge den är etylen-baserad. Smidigt ju! 

Stefan Atterhall
              Moderator

Intressant att ingen frågat vilken generation Twin Spark det rör sig om. 

Jag fick renovera toppen efter genomrostad packning på min (förvisso JTS) men pga att man regelbundet försett bilen med fel glykol – trots att den bara hade stämplar i boken från en “erkänd” märkesverkstad.

Det var det dyra sättet att lära sig att det skiljer på röd Paraflu och “vanlig” röd glykol. 

I/utanför garaget:
                - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
                - 147 GTA -03
                - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
                - Sprint Veloce 1.7 8V -87
                - Alfasud TI 1.7 8V -78

Filip Norén
                Deltagare

Inlägg av Stefan Atterhall på 2014-02-07 11:34

Jag fick renovera toppen efter genomrostad packning på min (förvisso JTS) men pga att man regelbundet försett bilen med fel glykol – trots att den bara hade stämplar i boken från en “erkänd” märkesverkstad.

Det var det dyra sättet att lära sig att det skiljer på röd Paraflu och “vanlig” röd glykol. 

Skillnaden mellan TS och JTS som är relevant i det här fallet är väl att JTS:en har både alu-block och alu-topp, eller hur? Är det så att det finns etylenglykol av “dålig” kvalité som är aggressiv mot aluminium? T.ex. Lahegas vanliga etylenglykol, BS6580, sägs ju av Lahega själva vara snäll mot aluminium? http://www.lahega.se/Products/glykol-bs-6580-677 

Färgen på glykol är ju allmänt en dålig indikator på vad det är för typ och vad den har för egenskaper. Vad var det för sort i din JTS som gjorde att det gick åt pipan? 

Benny Steen
                  Deltagare

Inlägg av Filip Norén på 2014-02-10 20:41

Inlägg av Stefan Atterhall på 2014-02-07 11:34

Skillnaden mellan TS och JTS som är relevant i det här fallet är väl att JTS:en har både alu-block och alu-topp, eller hur? Är det så att det finns etylenglykol av “dålig” kvalité som är aggressiv mot aluminium? T.ex. Lahegas vanliga etylenglykol, BS6580, sägs ju av Lahega själva vara snäll mot aluminium? http://www.lahega.se/Products/glykol-bs-6580-677 

Färgen på glykol är ju allmänt en dålig indikator på vad det är för typ och vad den har för egenskaper. Vad var det för sort i din JTS som gjorde att det gick åt pipan? 

Finns en bra och enkel sammafattning på http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Om motorn är gjort i alu eller gjutjärn  eller en kombination  kvittar.
                    Den klassiska gamla  “bonn” Etylenglykol  är i princip bäst på allt förutom livslängden på rosskyddande egenskaperna. Eller om man har för vana att dricka den. (väldigt giftig).

Man kan blanda vissa varianter,vilka  står i länken . Men ofta vet man ju inte vad som finns i motorn  sedan tidigare . så då bör man  tömma man systemet   och häller i vanlig etylenglykol som finns på billighetsvaruhusen. 

Färgen på glykol går inte dra några slutsatser av då den är skapad genom tillsatser. 

Att  tro att man är säker genom att handla paraplu är ingen garanti då paraflu gör både propylenglykolen  och etylenglykolen och du har ingen aning vad som tidigare ägare och  verkstad har använt. 

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.