Gnissel Alfa Romeo gt

Published by Dan-Patrik Ryman on

Forum Teknik Gnissel Alfa Romeo gt

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Dan-Patrik Ryman
    Deltagare

Hej! Har en Alfa Rome GT 2004. Det hörs nu ett tydligt gnissel i framvagn som jag lokaliserar till fjädrar/stötdämparområde. Det uppkommer mer vid sväng, blir tydligare när man kört bilen varm av någon anledning. En verkstad sa “fjäderbenslagringen” medan annan sa det kan det inte vara. Nyss bytt alla länkarmar fram, men det är dubbelkollat att det inte är fel där. Det är ett gnisselljud inget klonkljud. Vore glad om någon har några ideer, jag sitter nu bara och irriterar mig på ljudet i stället för att njuta av fantastiskt motorljud

Thomas Sjölin
    Deltagare

På din beskrivning låter det mer som en bussning som gnisslar. Alternativt en stötdämpare som är dålig. Fjäderbenslager brukar snarare smälla än gnissla så tror inte heller det är det men inget är omöjligt.

Stefan Atterhall
    Moderator

Inlägg av Thomas Sjölin på 2017-07-10 10:16

På din beskrivning låter det mer som en bussning som gnisslar. Alternativt en stötdämpare som är dålig. Fjäderbenslager brukar snarare smälla än gnissla så tror inte heller det är det men inget är omöjligt.

Jag håller med om att det låter med som en bussning. De runt krängningshämmaren har en tendens till att bli torra och tråkiga, och kan höras tydligt vid sväng och kraftigare lastväxlingar. Där hade jag provat att gå på med lite WD-40 eller något motsvarande. Får du bort fenomenet då är det läge att byta bussningar.

Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

Dan-Patrik Ryman
    Deltagare

Tack! Thomas och Stefan

Dan-Patrik Ryman
    Deltagare

Hej igen! Jag testade och smörja alla bussningar, hände ingenting med gnisslet. Önskar tips på en verkstad i Stockholmsområdet som någon vet är kompetenta på Alfa Romeo och missljud i framvagn

Thomas Karlsson
    Deltagare

Hej, är du säker på att det kommer från fjädringen? Kolla så det ute är motorhuven som gisslar i låset eller gångjärnen. Mvh/Thomas 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Alberto Ferrante
    Deltagare

95% av fallen när framvagnen i en GT eller 147/156 beror det på övre länkarmarna.

Så var det på min gamla GT också.

Det är en av de mest kända felen på dessa bilar, det finns inlägg om det på flera forum även utländska.

Jag är ingen duktig GDS människa men kan lyfta en bil och jag fick tips att smörja bussningarna med antingen marinfett eller PTFE fett, det hjälpte i början men inte långvarigt, därför bytte jag de övre länkarmarna i slutet och det löste mitt problem.

Enligt dig har dessa bytts ut då återstår de andra bussningarna…och de är många.

En sak jag kunde konstatera är att även en tvätt kan få gnisslandet att försvinna en kort stund. Spruta med högtryckstvätt hela framvagnen och kolla om det hjälper, även vattnet smörjer en kort stund.

Alberto

Bengt Svedberg
    Deltagare

Övre länkarmslagringar knarrar gärna även om de är nya.

Har bytt ett flertal gånger under mitt 13-åriga 156-ägande.
    Bara att leva med det…..

Dan-Patrik Ryman
    Deltagare

Stort Tack alla! blir nog att byta övre länkarmar. I maj i år byttes nedre länkarmar, yttre stabilatorstag, vf övre bärarm (det gick på 9000 kr). Såg i fakturan att de övre inte var bytta, nån som har en gissning på vad det kostar att byta de övre länkarmarna?

Huven kollad inget ljud därifrån.

Såg nånstans att ev krängningshammarstaget kan ge i från sig ljud, men det är väl mer “klonkljud”?

Inte alls säker om gnisselljudet kommer från “fjäderområdet”

Nån som vet varför det uppkommer när bilen är varm, inget gnissel i början, men efter 1,5 mils körning, sakta på guppig väg – högt och tydligt hjärtskärande gnissel;(

Thomas Sjölin
    Deltagare

Låter det hela tiden eller är det relaterat till ojämnheter i vägen? Bromsar kan låta illa ibland om det blir vibrationer men det brukar vara mer tjut än gnissel.

Thomas Bodén
    Deltagare

Har du testat att WD40:a eller 5-56:a krängningshämmarbussningarna?

ARB bushes

https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1OgifMVXXXXXFXVXXq6xXFXXXw/Alfa-Romeo-147-156-GT-front-anti.jpg

156 GTA Sportwagon

Dan-Patrik Ryman
    Deltagare

Hej tack igen! Behöver många förslag /ideer Det låter hela tiden, nästan säker på att det inte är bromsar. Fick schysst hjälp av verkstad att lyfta upp och köra wd40 på bussningarna, kostnadsfritt. tyvärr ingen förändring. Lustigt det här med missljud, bilen går hur bra som helst, men det enda man tänker på är gnisslet som gör en i-landsirriterad.

Skulle nån ha en lucka i dagarna, kommer jag gärna förbi för testkörning och man kan spekulera om problemet. Man får nybakta bullar som tack för hjälpen. Är bilintresserad, men tyvärr ej duktig på teknik, har mail dan-patrik.ryman@ryman man kan höra av sig på

Alberto Ferrante
    Deltagare

WD-40 hjälpte inte mig när jag testade med det, däremot fick mindre gnissel med PTFE men det var kortvarig effekt.

Bytet av övre länkarmarna är inte så dyrt framför allt om man köper dem på nätet. Jag köpte TRW och de var bra fortfarande när jag sålde bilen efter 5 år och 8000 mil. 

Alberto

Dan-Patrik Ryman
    Deltagare

Ok! tack Alberto!

Dan-Patrik Ryman
    Deltagare

Ville bara nämna som erfarenhetsåterföring att det var krängningshämmarbussningarna. De byttes och allt gnissel försvann!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.