Göra verb av race

Published by Arvid Müllern-Aspegren on

Forum Off Topic Göra verb av race

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

Hur gör ni verb av substantivet “race” i skrift? Svenska Akademin ger inte mycket handledning. “Race” och “racer” finns med i SAOL, men någon verbform bjuder de inte på. “Rejs” och “räser” finns inte med alls.

I talspråk är det oproblematiskt och självklart att prata om att “rejsa”, men i skrift tycker jag det blir lite fult med inkonsekvensen i att blanda engelsk och svensk stavning (“jag rejsade i ett race”). Ännu fulare tycker jag det blir att använda svenskt verbsuffix på engelsk stam: “jag raceade i ett race”.

Om man skriver en egen text kan man såklart alltid skriva sig runt problemet med hjälp av ett annat verb (“jag deltog/tävlade/körde i ett race”), men det är ett knepigare ingrepp att göra en sådan ändring som korrektur på någon annans text. Man sätter ju så att säga lite smak och ton på texten genom det verb man väljer ut som ersättning.

Martin Frykstam
    Deltagare

“racade”

Igino Cazzola
      Deltagare

Om man har tävlat i en tävling; ‘tycker jag att man skall skriva just så.
        Engelskan kan vi spara till de tillfällen då det saknas svenska ord för det man vill beskriva.

Jag är fullständigt Räserskadad

Inlägg av Igino Cazzola på 2014-11-02 21:21

Om man har tävlat i en tävling; ‘tycker jag att man skall skriva just så.
        Engelskan kan vi spara till de tillfällen då det saknas svenska ord för det man vill beskriva.

Jag är helt med på att de rent engelska uttrycken ska sparas, till de tillfällen då det inte finns några alternativ. Men, jag tycker också att man kan berika svenskan med inlånade ord som ger extra precision, så länge lånandet görs på ett snyggt sätt och inte skapar obekväm grammatik och konstig stavning! Ordet “race” är mer specifikt än ordet “tävling” och mer flexibelt än ‘kapp-‘-prefixet och därför ett meningsfullt tillägg till svenskan!

Fast det vore rätt kul om vi kom överens om att hädanefter använda “kappkörning” på alla ställen där vi tidigare använt “race” inom klubben. 

Robert Hultman
        Deltagare

Jag är certifierat språkkonservativ. (Certifikatet har jag visserligen utfärdat själv, men ändå.) Jag tycker att svenska ord ska ha företräde framför utländska i svenskan. Jag gillar initiativ som att kalla usb-minne för minnespinne, även om usb-minnen numera kan ha många andra former än just en pinne. Att hitta på det svenska ordet “plast” istället för “plastic” tycker jag var ett genidrag. (Sen kan jag i iofs i radikala stunder tänka att vi kunde lägga ned svenskan helt och hållet och börja tala engelska istället. Tänk så mycket enklare det skulle bli i vår internationaliserade värld.)

Just “rejsa” har jag inga problem med. (Även om kappkörning är charmigt och svenskt, så tror jag det är kört). Det är ett lättanvänt ord. Lätt att böja, lätt att uttala och lätt att stava. Att skriva “rejsa” men “race” är helt klart inkonsekvent. Den bästa lösningen vore att skriva “rejs” istället för “race”. Men det lär ta tid att vänja sig vid. Men jag tror inte det är hopplöst. Ordet “website” stavas ofta “webbsajt” utan att det verkar störa allt för många (även om svenska datatermgruppen förespråkar “webbplats”, som ju alltigenom är bättre.)

Stockholm

Dan-Erik Hansson
          Deltagare

Möjlien har jag missförstått denna tråd och du vill jag be om ursäkt för det redan på första raden.

Jag tycker om att skriva om våra race och ibland blir det en racerapport. Beroende på vilket humör jag är på när jag skriver så kan det ibland bli talspråk och ibland bli mer strikt. Ordvalen försöker jag få okej men det viktigaste är att det blir en berättelse med ett innehåll som kan bli förstått. Helst utan att nån blir irriterad på stavfel och dålig meningsbyggnad.

De forum vi har för våra berättelser är detta (hemsidan allts&aring (jag har en ovana att skriva stick i paranteser) och KB. Bägge forumen (?) lever av att vi alfisti vill berätta nåt eller fråga nåt. För mig är denna vilja det som styr över språket att göra. För de allra flesta tar det emot att skriva en text som skall läsas av många andra eftersom man inte är riktigt van att vara hobbyskribent. Om det körs ett race eller det rejsas tycker jag inte spelar så stor roll, inte heller att det skrivs om en racebil eller en räserbil eller kanske till och med om en rejsbil, bara det skrivs.

CAR Challenge kör 10 race per år, vi rejsar och vinner race ibland. Ser den meningen OK ut?

Avslutningsvis, en trevlig advokat berättade denna lilla anekdot, säkerligen inte sann, om språkets dilemma och vikten av korrekt kommatering:
            Telegram om beslut på en ansökan om nåd från en dödsdömd till den ansvarige för avrättningen som just skall exekveras – Benådas ej avrättas.
            Sätt ut kommat där den som vågar.

Robert Hultman
            Deltagare

Jag håller med dig Dan-Erik. Åtminstone om jag förstod att det du menade är att det är viktigare att det som skrivs, skrivs och är begripligt än att det är språkligt oantastligt. (Se där, vilket medgivande av en språkkonservativ typ. Jag blir nästan förvånad själv!)

Men jag tycker att det är intressant och konstruktivt att diskutera hur vi skriver. (Inte fullt lika oväntat av en språkkonservativ typ). Stavfel och skrivfel kan vi alla göra oss skyldiga till. Om någon skriver “dem” istället för “de” kan jag leva med. Särskrivningar reagerar jag ryggmärgsmässigt negativt på. (Är det en sak är det ett ord). Men va f-n, hellre att det skrivs intressanta och tankeväckande saker än att någon avstår från att skriva.

Rejsa, racea eller räjsa är med andra ord inte så viktigt. Men det skadar inte att diskutera saken. Den som vill kan ju ta intryck och göra ett medvetet val.

Stockholm

Dan-Erik Hansson
              Deltagare

Du tolkar mig helt korrekt Robert. Det ska skrivas ofta och helst inte alltför långt!

Kan för övrigt meddela att å följt av en ) blir å

Robert Hultman
                Deltagare

Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2014-11-04 19:20

Du tolkar mig helt korrekt Robert. Det ska skrivas ofta och helst inte alltför långt!

Kan för övrigt meddela att å följt av en ) blir å

“Skriv kort. Helst ännu kortare” var den legendariske redaktionssekreteraren på Expressen, Sigge Ågrens, instruktion till medarbetarna.

Stockholm

Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2014-11-03 21:48

Möjlien har jag missförstått denna tråd och du vill jag be om ursäkt för det redan på första raden.

Jag lovar och svär att förslaget om att införa en “kappkörningsstandard” för klubben, var menat som en lustighet. Klart att folk får skriva som de vill på forumet!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.