Gotland Ring-tips

Published by Mattias Rehn on

Forum Bankörning Gotland Ring-tips

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Mattias Rehn
    Deltagare

Hej!

Under en middag tillsammans med Björn Ek så kom banåka upp som ett samtalsämne. Då min erfarenhet sträcker sig till Kinnekulle (2015 och 2016) samt Gelleråsen och Mantorp (2016) så frågade jag den mer erfarne Björn om jag missat någon kul bana. Björn sa att Gotland Ring bör man ju uppleva, sagt och gjort så var det bestämt, vi åker till Gotland Ring 2017. 

Söker därför tips från erfarna Gotland Ring-besökare, gotlänningar eller andra som bara har koll på läget. Vi siktar på juni, kan det vara en bra tidpunkt? Var bor och äter vi? Hur hanterar man ingången till kurva tre?

Alla tips för att få en trevlig långhelg mottages alltså tacksamt.

Mvh

Mattias Rehn

Thomas Hauge
      Deltagare

Alfisti Anders Littorin har B&B i närheten av banan. Vet inte om han är medlem här men han finns på alfapower.

Ganska klent med faciliteter på/runt banan men väldigt kul att köra (åker mest Ducati på bana). För oss som åker mc så är avåkningszonerna inte de bästa. Det blir skitigt som tusan om man kör i regn (kalkdamm).

Hauge

Ola Söderpalm
        Deltagare

Robert Hultman (Styrelsens sekreterare) kan mycket om Gotland Ring. Han är sommargotlänning och luftar Bertonen på banan då och då!

Mattias Rehn
          Deltagare

Kanon, tack för svar och ledtrådar.

Glömde skriva i mitt tidigare inlägg att det naturligtvis vore skoj om fler ville åka med.

Frugan har knorrat  flera år nu att det är Gottland dags, kanske läge att hänga på 

Robin Nyquist
            Moderator

Kanske fler från garaget får släpa sig med, vore kul att testa racern där 

Robert Hultman
              Deltagare

Mitt “sommarprogram” är inte spikat än. Men eftersom vi har en sommarstuga på ön räknar jag med att vara där en hel del.  Det vore med andra ord oflyt om jag inte skulle vara där den helg det smäller. Med lite planering kan man ju försäkra sig om att det blir rätt.

Jag håller till i Ihreviken. Där finns två vandrarhem. Ett litet i själva viken och ett större uppe vid “stora vägen” (väg 149) vid Ihre Gård. Det är en väl bevarad hemlighet att Ihreviken har en av Gotlands längsta sandstränder. Där finns också en liten restaurang där man både kan äta och dricka gott på kvällen. (Även på dan om man nu skulle vilja det).  Vi skulle också kunna ha grillparty “hemma hos oss” eller på stranden för den delen.

Vandrarhemmet i viken och restaurangen: http://www.ihrebaden.se
                Vandrarhemmet vid Ihre Gård: http://www.ihregard.se/

Ihreviken ligger 3 mil norr om Visby längst väg 149 och c:a 1,5 mil från Gotland Ring.

Kurva tre? Full gas! 

Stockholm

Robert Hultman
                Deltagare

Inlägg av Mattias Rehn på 2017-01-07 21:02

Under en middag tillsammans med Björn Ek så kom banåka upp som ett samtalsämne. 

Vilken högoddsare!

Stockholm

Mattias Rehn
                  Deltagare

Härligt! Fler som är intresserade och dessutom grillparty hos Hultman, kan bli en minnesvärd resa. Tack för värdefull information Robert, speciellt angående kurva tre.

Nu ska vi bara hitta ett datum och montera nya däck.

Henrik Ahnfeldt
                    Deltagare

En undran är ju om det går att arrangera så man kan köra med räjserbilen, men jag har ju en färdig x19a i sommar förstås…

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Åke Nyberg
                      Deltagare

Det roliga med Gotland Ring är att den är kuperad och är bred samt att avåkningzonerna är stora. Dessutom är det hårt material i zonerna så att man inte fastnar om man åker av. Oftast står man kvar på asfalten om man missar. Banan är utan snack den bästa och roligaste i Sverige att åka på. Vi har ställe på Gotland och jag har varit där några gånger varje år sen banan byggdes runt 2003. Tänk det bästa från Kinnekulle och Mantorp. Enda nackdelen är att det är lite bökigt / kostar lite att ta sig dit från fastlandet, men väl där ångrar man sig garanterat inte. Vilken som är kurva tre vet jag inte men är det andra högerkurvan efter rakan är det full gas i idealspåret. Den går lite över ett skymt krön men är inte banans lurigaste kurva. Det finns minst 5-6 st till som tar tid att kära sig. Rolig bana som tar lång tid innan man sätter en bra tid på.

Robert Hultman
                        Deltagare

Ja kurva tre är faktiskt en fullfartskurva. Jag skrev det bara på skoj. Men om man med kurva tre menar den som kommer c:a 17 sekunder in i videon nedan, så är det det. Kurvan därefter däremot…

Det finns bättre instruktionsvideor för hur man kör på Gotland Ring, det törs jag lova. Men det här är ett varv som jag är ganska nöjd med. Från i somras i min bertone 1600 GTJ med 105 hästar (åtminstone på pappret). Man kan höra motorn varva lite omotiverat här och var. Kopplingen började ge upp.

Stockholm

Robert Hultman
                          Deltagare

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2017-01-09 20:50

En undran är ju om det går att arrangera så man kan köra med räjserbilen, men jag har ju en färdig x19a i sommar förstås…

Jag tror inte att det möte några hinder att köra räsern på Gotland Ring. Det är väl bäst att kolla, förstås. Däremot blir det ju lite dyrare att åka dit och hem om man ska trailer på båten.

Stockholm

Pierre Veiret
                            Deltagare

Det här låter kul!

Hrmf 3e helgen i Juni kanske?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.