Grå, grå, grå….

Published by Thomas Bodén on

Forum Allmänt Grå, grå, grå….

Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)
  • Författare
    Benny Steen
    Deltagare

Jag är lite konfunderad över argumentet att veven skurit pga motorn gått varm. veven skär pga brist på smörjning. om motorn går varm så skadas främst övre delarna av motorn, cylindrar,kolvar och en topp som slår sig.

Om toppackningen börjar läcka så kan motorn börja tappa oljetryck och blanda vatten och olja, men innan dess brukar motorn stannat av sig själv pga kompressionen försvunnit.

fortsätt gärna informera oss, det hela är intressant.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-04-11 10:01

Jag är lite konfunderad över argumentet att veven skurit pga motorn gått varm. veven skär pga brist på smörjning. om motorn går varm så skadas främst övre delarna av motorn, cylindrar,kolvar och en topp som slår sig.

Om toppackningen börjar läcka så kan motorn börja tappa oljetryck och blanda vatten och olja, men innan dess brukar motorn stannat av sig själv pga kompressionen försvunnit.

fortsätt gärna informera oss, det hela är intressant.

+1 på detta.

Skuren vevaxel kan i princip bara bero på saknad olja. Och om oljepumpen ger upp (vilket kan hända) så blir följdskadorna ganska stora i normalfallet.

Thomas Bodén
    Deltagare

För att citera en FLUrig herre som jag känner… Det var ju en tråkig historia det här.

Städdag på AR-Bil gjorde att jag gärna fick hämta den och vem kan neka en sån invit  Minsta dottern blev glad att UKTen skulle komma hem och svågern ställde gärna upp på att hämta. Ett krux i det hela var ju att ingen hade nån bil som får dra biltrailer och inget BE-kort heller, men att bogsera är ju en nästan bortglömd konstart från ungdomen. Vid 19:15 hade de tappra herrarna samlats vid AR-Bil för att koppla på GTAn efter det tyska dragplåstret.

Färden gick ju så klart via Vallhallavägen via Norrtull till Solna, Sumpan, Spånga, Barkarby och ut på den vackra Gamla Enöpingsvägen mot Bålsta! i sann BMW-anda gick det sakta, det drog mycket bensin och det låg konstant en galen man bakom i en italiensk sportbil som väntade på att köra om 

Men efter 2.5 timmars färd genom stad och land, uppförsbacke och nerförsbacke, i regn och motljus står den där! Hemma!

Tack Per för att du orkade slipa av bromsskivorna på vägen och att du inte körde på schnitzelbilen! Så fort 166:an är klar ska jag genast undersöka mer vad som har hänt med GTAns vev!

156 GTA Sportwagon

Bogsering genom hela tokholm i 2,5 timme?! Åh fy fan jag hade behövt en treo efter det eller en stooor whisky! Stark insats. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Thomas Bodén
    Deltagare

606 dagar senare händer det… Jag beställde en motor som bör dyka upp under veckan.

Inte nu, men nu… är det ta mig f*n dags för lite vintermek ute,

156 GTA Sportwagon

Kongratulemerar Thomas! 

Fick du lite sunda (orena) tankar om Alfan och att få höra lite busso-ljud till slut? 

Dina kamremsverktyg är förhoppningsvis snart färdiganvända så kan jag ta 166 “GTAn” till dig för återlämning. Mutterpickan var gudomlig. Satt som en schwartzwaldtårta på vevaxelmuttern!  

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Stefan Atterhall
    Moderator

Heja heja!

Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

Robert Hedin
    Deltagare

Tummen upp Thomas….kul att du inte gav upp din GTA! Hoppas att det löser sig.

156 GTA Q2

Thomas Bodén
    Deltagare

Intet är som väntans tider…

I brist på annat får jag väl vänta på kamlåsen och göra rent en massa.

156 GTA Sportwagon

Thomas Bodén
    Deltagare

Det är långt emellan det händer något här…

Ibland blixtrar det till däremot, som idag.

156 GTA Sportwagon

Thomas Bodén
    Deltagare

Idag såg jag motorn med den mindre bra veven landa på ett T3-flak för att ta sig vidare österut för nya äventyr.
    Det kändes lite vemodigt, men samtidigt spännande att se vad som händer efter renovering.

156 GTA Sportwagon

Thomas Bodén
    Deltagare

Numer är den grå på besök hos en känd rostdoktor i Uppsalatrakten. Så snart så…

156 GTA Sportwagon

Visar 12 inlägg - 46 till 57 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.