Grenrör Nordmotor

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Grenrör Nordmotor

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Går det att använda samma grenrör till alla Nordmotorer? Eller skiljer det i storlek och avstånd mellan avgashålen på de olika cylinderstorlekarna?

Stockholm

Björn Ek
    Deltagare

Vi kan väl börja med att konstatera att grenrör inte är utbytbara mellan 105- och 116-serierna. ?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Björn Hedberg
    Deltagare

Jag har grenrör liggandes till nordmotor som jag tror kommer från 116 serie som jag gärna säljer ( har flertalet kamaxlar bertone liggandes också ( se gammal annons på Alfapower )

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2015-01-29 22:09

Vi kan väl börja med att konstatera att grenrör inte är utbytbara mellan 105- och 116-serierna. ?

Men det beror väl på att motorfästena sitter så att grenrören måste gå olika vägar förbi dem i 105- och 116-bilarna?

Stockholm

Björn Ek
    Deltagare

Inlägg av Robert Hultman på 2015-01-29 22:30

Inlägg av Björn Ek på 2015-01-29 22:09

Men det beror väl på att motorfästena sitter så att grenrören måste gå olika vägar förbi dem i 105- och 116-bilarna?

Jupp!

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Är det någon förutom 100% Nos folk som vill använda original grenrör?  Tunga, ömtåliga, fula och klumpiga. Jag har ett par till 105 serien om någon skulle vara intresserad.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Finns en klar finess att eftersom det är gjutjärn blir det inte lika jäkla varmt i motorrummet! Plåtrör är ju helt kass och måste bara lindas med avgasbandage!

Magnus Rönn
    Deltagare

Jag har en uppsättning till 116-serien, om det skulle vara intressant.

Björn Ek
    Deltagare

Nu var ju inte huvudsyftet med den här tråden att diskutera materialval eller att offerera Robert sina gamla garagefynd. 

Så tillbaka till ämnet! Passar grenrör mellan olika storlekar på nordmotor. Om man till exempel får tag på ett extraktorgrenrör för en 2,0 passar det även på en 1,6 även om rördimensionerna kanske är lite stora?

Per Wadén
    Deltagare

Har kollat i Catalogo Rapido 1974, 1600-1750-2000 är samma grenrör på. 1300 har sitt eget är troligtvis höjden som är lägre.

Alts är toppen flänsar samma på alla modellerna då jag vet att 1300 grenrör passar till 1750 motorn men att det blev mycket trångt vid första ljuddämparen och att golvmattan blev deformerad av värmen.

PerBerlina

Robert Hultman
    Deltagare

Tack Michael och Per.

Det var som jag hoppades att det skulle vara.

Stockholm

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.