Grenrör till GTV

Published by Håkan Andersson on

Forum Teknik Grenrör till GTV

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Håkan Andersson
    Deltagare

Det börjar bli riktigt intressanta diskussioner i flera trådar när det gäller Busso och GTV. Eftersom jag har en 02 som är orörd så är det min avsikt att byta ut grenrören med cattar till varianten som fanns fram till 01 utan cattar. Jag har gjort en snabbkoll och det verkar finnas gott om grenrör till 156 V6 2,5 och i stort sett inget annat. Fungerar det med dessa utan större anpassning eller måste man ha 3.0 dvs 166 eller GTV. 

Ni som bytt: Vad har Ni använt? Några problem förutom att hitta en placering av de första lambdasonderna. Någon som provat lambda-fakers?

En fråga om huvud-cattarna: Har jag rätt i mitt antagande att det är bra flöde i dem eller måste man leta efter andra? På min andra GTV hade jag en ensam race-cat som inte vill tända på bilprovningen. Att dela upp avgaserna på två sådana borde innebära ännu större problem. Med en räckte det med tre varv runt anläggningen för att få OK avgasvärde, Någon som har erfarenhet?

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Johan Granath
    Deltagare

Jag har gjort denna operation på min 156 GTA. Jag använde mig utan 3.0 GTV grenrör. Fördelen med dom är att det finns uttag för lamdasonden i grenröret som är mot torpedväggen. På främre grenröret för man sätta lamdasonden i downpipen precis vid flänsen oavsett vilket grenrör man väljer. Det är inga problem att använda 156 2.5 V6 grenrör för utom att man måste sätta ett lamdauttag i den bakre downpipen också eller i grenröret.

Jag köpte färdiga rostfria downpipes från Wizard som var anpassade för att sitta på en 156 GTA med 3.0 GTV grenrör och original kattar under bilen. Du kommer nog inte kunna använda original downpipes då det troligen är som på 156:an att det är olika infästningar om man har CF2 kontra CF3.

Har bara besiktat bilen en gång sedan jag monterade detta och då var det inte några problem. Då förkattarna på grenrören verken gör till eller från när kattarna under bilen väl tänt.

156 GTA Q2 SW -03

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.