Grenrörsknatter.

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Grenrörsknatter.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Kan konstatera nu när jag startade upp bilen och varmkörde den för första gången efter vinterdvalan att det ljud som kommer är knatter från något av grenrören. Det försvinner efter en stund när tempen gått upp lite och det tätas väl av att metallen sväller lite. Det har definitivt blivit mer markant än det var förra året.

Kan dock inte riktigt avgöra om det kommer från främre eller bakre. Frågan är, hur besvärligt är det att komma åt? Kanske måste lossa helt och byta packningar för att det ska fungera, bara dra åt hjälper väl inte mer än en kort stund innan den vibrerar loss igen?

Tips emottages.

Troligtvis brända packningar. Att dra åt brukar oftast bara kunna kunna hjälpa tillfälligt eller bara förbättra lite för stunden. Det enda riktiga är att byta packningar, för det är jäkligt trist att lyssna på just det ljudet. Det är inte kul när alfan låter som en gammal sliten moppe.  

Thomas Sjölin
      Deltagare

Jo, jag vet ju att det är så när det väl blivit såhär. Hade problemet på en gammal alfetta. Drog åt med jämna mellanrum men det kom alltid tillbaka efter en tid.

Som sagt, frågan är då hur besvärligt är det att komma åt att fixa detta?

Benny Steen
        Deltagare

man kan känna var det blåser med fingrarna runt grenrören, man har ca 30s på sig innan det blir för varmt.

Thomas Sjölin
          Deltagare

Detta är märkligt.

Nu när jag skruvat ihop allt efter kamremsbytet så har detta ljud försvunnit. Uppenbarligen var det inte knatter från grenröret utan något annat. Dock lät det precis som det var så, det har fler än jag konstaterat. Det retar mig lite att jag inte vet vad som orsakat det. Eftersom det alltid försvunnit efter motorn blivit varm så är det rimligen något som “svällt igen” pga värme, frågan är bara vad. Kan det ha varit en spridare som spökat och som frisknat till efter jag varit och pillat och dragit i kontakten till den?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.