Gt 3.2 med koppling i golvet

Published by Klas Elf on

Forum Teknik Gt 3.2 med koppling i golvet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30498
    Klas Elf
    Deltagare
    När det var dags att rulla in gt:n i vintergaraget efter tvåmånader utan drift så hade jag ingen koppling!!! Vart börjar man? 

    Nån gång blir det en bertone...

    #30499

    Ingen koppling som i den sitter fast eller Ingen koppling för pedalen är slapp och utan motstånd?

    #30500
    Klas Elf
    Deltagare
    Slapp, inget motstånd.

    Nån gång blir det en bertone...

    #30501
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Master eller slavcylinder som gett upp. Mitt råd är att byta båda 2 när du ändå ska lufta!

    #30502
    Klas Elf
    Deltagare

    Ok kollade lite på en tysk bildelssida men blev inte riktigt klok på delarna. Kan det stämma att de kostar ca 500 st? Är det krångligt att byta? Jag är inget ess i overollen men jag har ju lyckats med ett kamremsbyte på den har så där är nivån 😉

     

    Nån gång blir det en bertone...

    #30503
    Rickard Bergh
    Deltagare

    kolla slaven först . sitter mest troligt ovanpå lådan. där bör du se om den läcker.

    jag hade bytat den först. mest vanliga problemet.

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #30504

    Hade samma problem med min 75:a, funkade igen efter rengöring av slavcylindern och luftning men tycker inte det känns helt bra igen så ska byta den.

    Hittat priser mellan 250-500 på slavcylindern till 75:an.

    Niklas

    Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

    #30505
    Stefan Atterhall
    Moderator

    Slavcylindern sitter ovanpå växellådan. Tar du bort insugsslangen (snorkeln mellan luftfiltret/spjället) och tar bort batteriet så kommer du se den och kommer åt den lätt. Den sitter fäst i lådan med en stor c-låsring. En ny originalslav kostar ~800kr.

    Det finns några bilder där man kan se det i min tråd om räserbilen:
    http://www.alfaromeo.org/Forum/tabi…fault.aspx

    Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

    Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

    #30506
    Gert Johansson
    Deltagare

    På sonens GT var det slangen/röret från huvudcylindern som läckte, beställde orginal o var inte så fasligt dyrt…

    Giulia Super o GTV916

    #30507
    Klas Elf
    Deltagare

    Jag rev bort batteri och indugsdelen mellan plenum och filtret. Ovanpå lådan sitter en liten cylinder fäst i ett bleck med två 13 muttrar. Cylindern och omgivande prylar är dränkta i olja och jag kan röra den fram och tillbaka utan problem. Det borde bara vara att byta den alltså?

     

    Nån gång blir det en bertone...

    #30508

    Är de prylarna dränkta i olja så har du nästan säkert hitat den felande länken.

    Guide för byte finns på nätet, sök runt på “replace clutch slave cylinder alfa v6” så hittar du snabbt. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #30509
    Klas Elf
    Deltagare

    Jag lossade fästet men slangen gav inte efter mycket. Ska hela cylindern med fästet loss från slangen? Hur sitter det fast? Det är grisigt och svårt att se!

     

    Nån gång blir det en bertone...

    #30510
    Klas Elf
    Deltagare

    Ähum vänligen ignorera följande om hur man lossar det jag trodde var slaven. Jag hade mina ögon på växelföraren! Sitter slaven under själva batterilådan?

     

    Nån gång blir det en bertone...

    #30511

    Det kan man säga att den gör. Den sitter snett framför växelväljaren, delvis under batteribaljan. Lika bra att ta bort batteribaljan och få bra åtkomst.  

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #30512
    Klas Elf
    Deltagare

    Ok lite mer bortskruvat så nu har jag slaven i sikte. Lossat låsring på kolvsidan, lossar man sen det inkommande röret på cylindersidan och drar ut den ur fästet bakåt? Det är inte blött vid slaven. Tar man bort och provar på nåt sätt om den är funktionell?

     

    Nån gång blir det en bertone...

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.