Gt jts 2.0 går dåligt efter kamremsbyte

Published by Hampus Forsberg on

Forum Teknik Gt jts 2.0 går dåligt efter kamremsbyte

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Hampus Forsberg
    Deltagare

Bytte kamrem på min gt jts 2.0 nyligen och även balanseringsremmen. Gjorde jobbet själv med camlocks och tdc-mätare. Bilen går nu dåligt med engine managment failure lampa lysande. Den går ojämnt på tomgång och är kraftlös på högre varv. Läste felkoder och fick fram koden p0301 cylinder 1 misfire och jag har bytt plats på tändspolar och stift men ingen skillnad, samma felkod. Tändspolarna och stiften är också nya. Jag börjar misstänka att timingen är fel, det som var anmärkningsvärt under bytet var att camlocksen inte passade in alls vid top dead center och var flera grader off så fick justera in kammarna efter låsen. Innan bytet av kamremmen gick bilen helt okej. Min farhåga är att camlocksen är fel eller att tdc positionen blev fel. Har någon varit med om en liknande situation eller vad kan felet vara? Är det bara att ta isär allt och göra om jobbet?

Thomas Sjölin
      Deltagare

Låter som du använt fel, eller felaktiga, kamlås. Var fick du tag på dem?

Hampus Forsberg
        Deltagare
          Hampus Forsberg
          Deltagare

Så här såg det ut vid timing.

Thomas Sjölin
            Deltagare

Går inte se klockan på någon av bilderna men på andra bilden, står den i TDC då? Om den gör det så är det uppenbart att kammarna är felinställda.

Hampus Forsberg
              Deltagare

Uppdatering efter ett halvår. Det var inte timingen som var fel utan det var en gummipackning från det variabla insuget som hade lossnat och sugits in i insuget vilket blockerade luftflödet som ledde till misfire. Utöver det var det även variatorn som var trasig så den byttes ut, jag passade då på att göra rent ventilerna och insug från koks. Slutsatsen av detta är att JTS är en motor med brister helt klart men nu går den bra tillslut. Sen är det interessant att verkstaden som hade bytt kamrem innan hade ställt in timingen helt fel.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.