GTA Batteri 12V i miniformat söker info
Published by Annie Kärävä on
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 8 april, 2014 kl. 08:51 av Dennis Mollberg.
-
FörfattareInlägg
-
19 januari, 2014 kl. 18:17 #23537
Söker ett Batteri vi såg i en GTA med reg nr WTP 3??. Den var i halv storlek till originalet.
Vi ska byta ut vårat batteri i Lancian (trångt med original) och är intresserad på hur den funkade
i 156 GTAan vet att GTAan krävder ganska mycket Ah av egen erfarenhet .
Bifogar bilder strax på bilen vi såg ett “mini” Batteriet i, var på 1 Maj träffen 2011 i Båstad.
Tacksam om ägaren / gamla ägaren kan ge oss första hands erfarenhet
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
19 januari, 2014 kl. 18:25 #23538http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26275&page=15
Pila ner lite här kanske…!?
elCrillo Kalmar
19 januari, 2014 kl. 18:44 #23539Kan skriva under på att Hawker Odyssey är mycket strömstarka batterier. De bygger på renblyteknik som ger extremt låg inre resistans och därmed tillåter höga strömmar. De är också en av få tillverkare som specar kortslutningsström på batterier.
Jag har ett sådant batteri i min trögstartade Bimota. Provade det inget funkade det mesta i batteriväg och inget funkade innan jag skaffade detta. Mitt PC545 väger 5kg och har en kortslutningssröm på 1200A. (Jag har mätt upp momentanström på hojen på 800A i strömrusningen på startmotorn innan den börjar snurra.)
Renblybatterier ska laddas med mycket ström för att fungera bra. På en C-tek laddare ska man använda vinterläget.
19 januari, 2014 kl. 19:16 #23540Fantastiskt hann inte ut med bild men det är ett Hawker Odyssey som är på bilden ochden vi eftersökte!
Har du erfarenhet på urladdning vid stillastående?
Vill inte underhållsladda bilen hela tiden även om vi har snabbkopplad C-tek laddare..
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
19 januari, 2014 kl. 19:52 #23541Christer, prick i mitt på bil och batteri 🙂
Ingen nöd av extra bilder herifrån då. Vi räkner just nu med att gå på en lite större model från Odyssey, där lite extra kapacitet finns, men fortfarende mindre än befintliga batteriet. Jag har spanat inn lite på ODYSSEY PC1200MJT, känns på specifikationer och test hittat hittentills till at detta ger oss det vi har nöd av til Lancia’en. Vi är doch fortfarende interesserad av andra erfarenheter.
19 januari, 2014 kl. 20:02 #23542Inlägg av Annie Kärävä på 2014-01-19 19:16
Fantastiskt hann inte ut med bild men det är ett Hawker Odyssey som är på bilden ochden vi eftersökte!
Har du erfarenhet på urladdning vid stillastående?
Vill inte underhållsladda bilen hela tiden även om vi har snabbkopplad C-tek laddare..
Har inte haft några problem med det. Då har det kanske stått en månad som mest utan att jag kört, men då har jag koll på att hojen verkligen inte dra någon tjuvström alls.
På vintern underhållsladdar jag givetvis, men det bör man ju göra med alla blybatterier.Något som blivit poppis på hojar på sista åren är LiFePO4 (Lithium Polymer) batterier som väger nästan ingenting. Vet inte om det slagit bland tävlingsbilar?
19 januari, 2014 kl. 21:08 #23543Inlägg av Lars Söderman …Något som blivit poppis på hojar på sista åren är LiFePO4 (Lithium Polymer) batterier som väger nästan ingenting. Vet inte om det slagit bland tävlingsbilar?
I den radiostyrda världen; ‘har LiPo-batterierna i princip dödat alla andra batterityper.
De är bäst på i princip allt. Den enda buggen är att man måste ladda varje enskild cell för sig, vilket kräver en dyr laddare.Jag är fullständigt Räserskadad
19 januari, 2014 kl. 21:16 #23544Hej,
Jag har ett 18Ah Odyssey i min Super Seven och det har aldrig haft några problem att dra igång en 2-liters trögstartad förgasarmotor.
Har heller inte upplevt att urladdning skulle vara ett problem. Bilen har visserligen huvudströmbrytare men har alltid stått i kallgarage under vintern och har bara underhållsladdats vid något enstaka tillfälle under de månader den stått stilla.
Stabila batterier helt enkelt.
//Johan
Giulietta 1.4 TB och 155 2.0 TS 16V (banracern)
7 april, 2014 kl. 18:45 #23545Så var batteriet köpt Odyssy, PC1200MJT Ah/20h den var 5 kg tyngre och lite mindre men med livstidsgaranti och ska klara 2 år på
uppställning utan underhållsladdare utan att tappa kapasitet.
Bra att veta ingen flytande syra = inget läckage!
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
8 april, 2014 kl. 08:51 #23546De ska vara riktigt bra, i maskiner används de för att de håller många gånger längre i skakig miljö
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.