GTA Batteri 12V i miniformat söker info

Published by Annie Kärävä on

Forum Teknik GTA Batteri 12V i miniformat söker info

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23537
    Annie Kärävä
    Deltagare

      Söker ett Batteri vi såg i en GTA med reg nr  WTP 3??. Den var i halv storlek till originalet.

      Vi ska byta ut vårat batteri i Lancian (trångt med original) och är intresserad på hur den funkade

      i 156 GTAan vet att GTAan krävder ganska mycket Ah av egen erfarenhet .

       Bifogar bilder strax på bilen vi såg ett “mini” Batteriet i, var på 1 Maj träffen 2011 i Båstad.

      Tacksam om ägaren / gamla ägaren kan ge oss första hands erfarenhet

       

       

      My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

      #23538
      Crister Borg
      Deltagare

        http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26275&page=15

         

        Pila ner lite här kanske…!?

        elCrillo Kalmar

        #23539
        Lars Söderman
        Deltagare

          Kan skriva under på att Hawker Odyssey är mycket strömstarka batterier. De bygger på renblyteknik som ger extremt låg inre resistans och därmed tillåter höga strömmar. De är också en av få tillverkare som specar kortslutningsström på batterier.

          Jag har ett sådant batteri i min trögstartade Bimota. Provade det inget funkade det mesta i batteriväg och inget funkade innan jag skaffade detta. Mitt PC545  väger 5kg och har en kortslutningssröm på 1200A. (Jag har mätt upp momentanström på hojen på 800A i strömrusningen på startmotorn innan den börjar snurra.)

          Renblybatterier ska laddas med mycket ström för att fungera bra. På en C-tek laddare ska man använda vinterläget. 

          #23540
          Annie Kärävä
          Deltagare

            Fantastiskt hann inte ut med bild men det är ett  Hawker Odyssey som är på bilden ochden vi eftersökte!

            Har du erfarenhet på urladdning vid stillastående?

            Vill inte underhållsladda bilen hela tiden även om vi har snabbkopplad C-tek laddare..

             

            My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

            #23541

            Christer, prick i mitt på bil och batteri 🙂

            Ingen nöd av extra bilder herifrån då. Vi räkner just nu med att gå på en lite större model från Odyssey, där lite extra kapacitet finns, men fortfarende mindre än befintliga batteriet. Jag har spanat inn lite på ODYSSEY PC1200MJT, känns på specifikationer och test hittat hittentills till at detta ger oss det vi har nöd av til Lancia’en. Vi är doch fortfarende interesserad av andra erfarenheter.

            #23542
            Lars Söderman
            Deltagare

              Inlägg av Annie Kärävä på 2014-01-19 19:16

              Fantastiskt hann inte ut med bild men det är ett  Hawker Odyssey som är på bilden ochden vi eftersökte!

              Har du erfarenhet på urladdning vid stillastående?

              Vill inte underhållsladda bilen hela tiden även om vi har snabbkopplad C-tek laddare..

               

              Har inte haft några problem med det. Då har det kanske stått en månad som mest utan att jag kört, men då har jag koll på att hojen verkligen inte dra någon tjuvström alls.
              På vintern underhållsladdar jag givetvis, men det bör man ju göra med alla blybatterier.

              Något som blivit poppis på hojar på sista åren är LiFePO4 (Lithium Polymer) batterier som väger nästan ingenting. Vet inte om det slagit bland tävlingsbilar? 

              #23543
              Igino Cazzola
              Deltagare

                Inlägg av Lars Söderman …Något som blivit poppis på hojar på sista åren är LiFePO4 (Lithium Polymer) batterier som väger nästan ingenting. Vet inte om det slagit bland tävlingsbilar?

                I den radiostyrda världen; ‘har LiPo-batterierna i princip dödat alla andra batterityper.
                De är bäst på i princip allt. Den enda buggen är att man måste ladda varje enskild cell för sig, vilket kräver en dyr laddare.

                 

                Jag är fullständigt Räserskadad

                #23544
                Johan Persson
                Deltagare

                  Hej,

                  Jag har ett 18Ah Odyssey i min Super Seven och det har aldrig haft några problem att dra igång en 2-liters trögstartad förgasarmotor.

                  Har heller inte upplevt att urladdning skulle vara ett problem. Bilen har visserligen huvudströmbrytare men har alltid stått i kallgarage under vintern och har bara underhållsladdats vid något enstaka tillfälle under de månader den stått stilla.

                  Stabila batterier helt enkelt.

                  //Johan

                  Giulietta 1.4 TB och 155 2.0 TS 16V (banracern)

                  #23545
                  Annie Kärävä
                  Deltagare

                    Så var batteriet köpt Odyssy, PC1200MJT Ah/20h  den var 5 kg tyngre och lite mindre men med livstidsgaranti och ska klara 2 år på

                    uppställning utan underhållsladdare utan att tappa kapasitet.

                    Bra att veta ingen flytande syra = inget läckage! 

                     

                     

                    My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

                    #23546
                    Dennis Mollberg
                    Deltagare

                      De ska vara riktigt bra, i maskiner används de för att de håller många gånger längre i skakig miljö

                    Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.