GTV 116 3,0 :) suger kylmedel och ger tillbaka? Luftficka var?

Published by Fredrik Åstrand on

Forum Teknik GTV 116 3,0 :) suger kylmedel och ger tillbaka? Luftficka var?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Fredrik Åstrand
    Deltagare

3 liters sexa 116, sörplar lugnt men ihållande i sig köldmedlet från expansionskärlet, kan vara tomt vid hemkomst, ingen överhettning, och nivån stiger igen. Måste väl bero på luft i systemet? Vad göra, sätta systemet under tryck? Någon som kan förklara hur? mvh Fredrik

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Vet att på 24v busso händer det att expansionstanken får en liten spricka vid returslangens anslutning och kan sakta men säkert tappa nivå. 

Det är ickså rätt vanligt på 24v att själva locket inte sluter tätt och därför trycksätts inte systemet dom det bör och vätskankan ånga bort. 

Kanske är något liknande enkelt även på 12v

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Robin Nyquist
      Moderator

Det sitter en luftskruv ovanpå termostaten du kan ta bort och försöka lufta ur systemet och se om det ger någon skillnad!

Fredrik Åstrand
        Deltagare

Aha, tack Robin, bra tips!

Ska investigejta lite mer omsorgsfullt och återkommer men nu tar det nog lite tid då OH My GOD som han heter har fått gå ide.

Men under vintern tänker jag gosa mig i morotljud och avgaser så jag kanske oerr (östgötska för reda ut ut det snabbare än man tror

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Annie Kärävä
          Deltagare

På min 3.0 24V så hade jag samma symtom, slutade med i samband med motor renoveringen byttes allt som hade med kylningen att göra alla slangar, den 3 år gamla kylaren, termostat, packningar, behållare lock… TOTO först nu är kylar nivån i behållaren konstant… (allt såg ok ut och stora delar utbytt under senaste 3 åren). Inget bra svar jag vet men ibland kan det vara lite här och lite där.

My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.