GTV 3.0 1997 – Startar ej efter vinterförvaring

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik GTV 3.0 1997 – Startar ej efter vinterförvaring

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28797

    Hej,

    Jag skulle behöva hjälp med att lokalisera vad som kan vara fel på min Alfa GTV V6 3.0 från 97. Startade bilen efter att den stått i vinterförvaring och den gick igång utan problem men stannade tvärt (inget hostande) innan jag hunnit backa ut den från garaget. När jag sedan försökte starta den igen “tuggar” bara startmotorn utan att den går igång. En lampa med en bild på en nyckel och orden CODE lyser gult när jag försöker starta bilen, men det kan kanske vara så att den alltid lyser när man starta bilen? Jag googla vad lampan kunde betyda och det stod att man skulle koppla loss batteriet en halvtimme och prova igen, Gjorde detta utan resultat. Finns det någon som vet vad problemet kan vara? 

    Vänligen

    Viktor 

    #28798
    Lars Söderman
    Deltagare

    Code-lampan betyder att du har problem med immobilizern (startspärren). Kan bero på många saker. Jag svarar mer ututförligt när jag sitter framför datorn och inte mobilen

    Edit: Du ställde möjligtvis inte om ratten innan du backade ut ur garaget? I sådant fall kan det vara glappi antennen för nyckeln som sitter runt tändningslåset . 

    #28799

    Hej Lars, tack för att du svara. Jag kommer tyvärr inte ihåg om jag ställde om ratten innan jag backade ut ur garaget. Jag kollade alla säkringar jag hittade och alla verkar ok. Jag tänkte prova med reservnyckeln imorgon om det kanske kan hjälpa? 

    #28800
    Rickard Bergh
    Deltagare

    hur var ditt batteri ? har varit med om detta på en kund bil när jag hade verkstad. det var batteriet som inte var bra nog. motorn gick runt men startade inte. 

    i med ett nytt batter och sedan startade den. har du laddat upp ditt batteri för att kunna starta den så kan det var orsaken med batteriet.. 

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28801

    Jag tror att batteriet är bra, men jag ska undersöka det vidare om det kanske är dags för ett byte. 

    #28802
    Lars Söderman
    Deltagare

    Märkligt att den startade först och sedan dog. Funktionen hos immobilizern är bara aktiv när man startar motorn och kan inte “hoppa in” och döda motorn när den väl är igång.

    Har du bilens kodkort? Prova i sådant fall att starta med nödstartkoden (electronic code). 

    #28803

    Ja det är märkligt. Jag har tyvärr inte tillgång till kodkortet. Jag skulle försöka få av tändhattarna för att se om det kom någon gnista när jag startade men bara att få av dem var ett helt projekt. Känns som det antingen kan vara bensinpump som lagt av eller ingen ström? Vet ni var bensinpumpen sitter? 

    #28804
    Peter Braun
    Deltagare

    Kan det vara bränslepumpen? 

    #28805
    Rickard Bergh
    Deltagare

    viktor innan du rotar för mkt så testa med nytt batteri. 

    bränslepumpen sitter i tanken.. du ska förester även ha en så kallat nödbrytare.. den löser ut om man krockar eller slår runt. den stänger av pumpen. sitter under stolen eller på ena A- stolpen. trycker du ner den o det klickar till så kan den vara utlöst.  bränslepumpsrelät hade vi en gtv på jobb som hade problem med. 

    ett nytt sådant o den startade direkt. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #28806

    Okej, jag ska börja med att prova med ett nytt batteri. Läste om nödbrytaren. Det klickar när jag trycker på den. Bör denna återställas på något sätt? Sitter bränslepumpsrelät också vid tanken? 

    #28807
    Björn Ek
    Deltagare

    Inlägg av Viktor Bergvall på 2015-05-24 18:16

    Okej, jag ska börja med att prova med ett nytt batteri. Läste om nödbrytaren. Det klickar när jag trycker på den. Bör denna återställas på något sätt? Sitter bränslepumpsrelät också vid tanken? 

    Nödbrytaren behöver bara ett tryck för att återställa bränslepumpens funktion. Om det är den som är boven kommer bilen starta efter det där klicket.

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #28808
    Lars Söderman
    Deltagare

    Om code-lampan inte slocknar är immobilizern aktiv och bilen kommer inte att starta. Det är ingen idé du letar andra fel innan du fått ordning på det.
    Börja med att googla och läsa in dig.  Kolla sen antennslingan och strömmatningen till den gula immobilizerboxen. Och som Rickard skriver se till att du har ett schysst och fulladdat batteri.

    #28809

    På min 155 som jag hade så lyste cod-lampan. Sloknade när jag gjorde rent polerna på batteriet. Startade fast än den lyste. Har haft problem med knappen under stolen med. Utlöste när jag damsög bilen. Brukar vara några varje år som har problem att den har utlöst. Testa att trycka på den. 

    #28810

    Det är möjligt att det är pyttelite glappkontakt i immobiliserns kontakt. Jag hade det på min 156 för några år sedan vilket innebar att den inte startade såvida man inte hade tur med glappet just då.

    jag löste det grnom att dra ur kontakterna till immobilisern och trycka u dessa igen. Funkat sedan dess. Ingen aning var de sitter på gtv men på 156 sitter de ovanför säkringsdosan vid ratten. Sök runt lite på nätet så hittar du nog bilder på det. I 156 är det en ca 8x8x4cm dosa med två mellansmå kontakter i. Av med panelen vid pedalerna, sträcka sig upp till preciiis ovanför säkringsdosan och så sitter immoboxen där. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #28811
    Per Liljeqvist
    Deltagare

    Jag hade en 146:a för en del år sedan med klent batteri. Batterispänningen var tillräcklig för att dra runt startmotorn men tydligen inte tillräcklig för att imobilizern skulle koppla av. 

    Har startspärren väl slagit till kan man bryta tändningen hur många gånger som helst utan att startspärren återställer sig. 

    Prova att slå till tändningen, starta radion, lampor och annat som drar ström. Skruva sedan loss pluspolen från batteriet och vänta minst 10 minuter. Har du en batteriladdare kan du med fördel dra ut dessa 10 minuter till en natts laddning innan du åter kopplar in batteriet och försöker starta igen.  

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.