GTV 916 fas1 eller fas2

Published by Peter Braun on

Forum Allmänt GTV 916 fas1 eller fas2

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12701
    Peter Braun
    Deltagare

    Har blivit lite intresserad av 916 GTV:n med 3,0 V6 motorn. Nu är frågan om man skall titta på fas 1 bilarna eller bara satsa på fas 2. Fas 2 har ju 6-växlad låda och snyggare interiör. Såg nämligen en fin fas 1 med Cup paketet. Frågan är nu bara om man kommer ångra att man byter ut sin GTV6 116-serie?:-/ 

    #12702

    Jag har själv en fas 1 som jag är jättenöjd med. När jag köpte den så ville jag väl egentligen ha en fas 2, men fas 1:orna var rätt mycket billigare. Idag är jag tveksam om jag skulle byta till en ”tvåa” eftersom jag tycker att den första generationen är lite mer rockn´roll  och basic med sin strama, helsvarta inredning och lite no-nonsens attityd. Men som alltid är ju smaken som baken och jag vet att det är många som också uppskattar den senare generationens uppdaterade och moderna inredning, sexväxlade låda och ACC (?) – Ja, det är inte lätt det har med att välja Alfa….

     

    Mvh

      

    #12703
    Martin Lembke
    Deltagare

    Hej

    Detta har diskuterats i rätt många trådar och de flesta brukar rekommendera fas 2. Jag har själv haft en fas 2 och jag tycker den ser mer modern ut invändigt. Framförallt tycker jag du ska ha en V6a.

    Lycka till

    /Martin

    #12704
    Peter Braun
    Deltagare

    Tack för svaren. Kommer få provköra en fas 2 med V6 nästa vecka. Har nämligen inte kört en 916 GTV förut. Går det att montera Q2 diffen på fas 1 med V6 också. Har hört att man kan göra det på fas 2. Hur är dem jämfört med en GTA eller GT?

    #12705
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Svaret är som vanligt beroende på smak. Jag har Fas 1 och vill inte byta. Inredningen är antik i vilket fall. Jag föredrar det äldre insprutningssystemet som går att trimma med utbytbara chip. Förenklar för den som vill pyssla själv. Squadra har utmärkta chip som sänds per post. Q2 diffen passar alla (till vilken nytta?) och 5-vx lådan verkar hålla bättre än 6-vx.

    Som vanligt är ett bra ex viktigare än fas 1 eller 2. Stor varningsflagga för turbo som brukar vara illa åtgångna. 4-cyl är mesiga! Gamla GTV:n i all ära men 916 3,0 ser ut och låter som en riktig Italiensk sportbil. Den är ruggigt snabb också. Enda problemet är för dålig kylning av frambromsar för entusiastisk bankörning.

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #12706
    Peter Braun
    Deltagare

    Hej Håkan, 

    Att det sitter ett annat insprutningssystem på fas 2 var nytt för mig. Q2 diffen skall tydligen göra mycket för att minimera Understyrningen. Funkar tydligen bra i GTA modellerna där många verkar vara väldigt nöjda. Man börjar bli mer och mer sugen på att byta. Måste bara bli av med GTV6:an först vilket inte verkar vara för lätt med tanke på att det finns några på blocket. Skall först besiktiga den. 

    #12707
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Understyrningen inget stort problem. I stort sett helt eliminerat av multilänkbakaxel med medstyrning. GT, GTA m fl. har inte detta och behöver Q2 bättre. Två sätt att lösa samma problem. Q2 på GTV skulle bli aktuellt vid bankörning eftersom den är väldigt hård på höger framdäck. Körstil påverkar behovet mycket. Om man provocerar bakvagnssläpp som en del av sin körstil så behöver man Q2, hårda bakdäck och högt däckstryck bak. Då kan man lika gärna åka 155 för en bråkdel av pengarna…

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #12708
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Peter Braun på 2014-06-17 08:16

    Hej Håkan, 

    Att det sitter ett annat insprutningssystem på fas 2 var nytt för mig. Q2 diffen skall tydligen göra mycket för att minimera Understyrningen. Funkar tydligen bra i GTA modellerna där många verkar vara väldigt nöjda. Man börjar bli mer och mer sugen på att byta. Måste bara bli av med GTV6:an först vilket inte verkar vara för lätt med tanke på att det finns några på blocket. Skall först besiktiga den. 

    Det finns flera olika insprutsystem på GTV 916 genom åren. Det som är lurigast att jobba med är M1.5.5 eftersom det inte går att läsa ut firmware ur den, samt att den inte går att programmera utanför bilen utan att man öppnar ECUn och kopplar in sig på hybridelektroniken.

     Annat att tänka på är att Fas1 normalt inte är nedlackad, vilket fas 2 är. En utseendesak iofs, men kan vara värt att nämna. Det finns andra funktioner som kom på senare årsmodeller, t.ex. klimatanläggning, drop-down windows, och fjärrstyrt lås om jag inte minns fel. Små detaljer men kan vara värt att veta.
    Den treekrade ratten finns även på senare fas 1.

    Själv har jag en fas1 2.0TS -97 som jag trivs mycket bra med. Jag tycker det är en pigg bil, och håller inte med Håkan att TS-motorn är mesig. Man ska också komma ihåg att V6an blir mer framtung, då både motor och växellåda är tyngre.

    #12709
    Peter Braun
    Deltagare

    Är det dem tidigare modellerna som har knepig CPU? 

    Är det något man annars skall tänka på när man köper en 916 GTV? Hört att bussningarna bak är dyra och kanske jobbiga att byta. 

    #12710
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Jag föredrar lösa chip så slipper jag verkstadsbesök för programmering. ”Mitt” chip finns att köpa hos Stephan på Squadra i Holland. 242hp räcker gott och är sant enligt bromsbänk med racecat och Ferritasystem. Framtung är inte det första man tänker på med min GTV 916 3.0 snarare ljudet, respons och prestanda och att den som sänkt och breddad ligger som klistrad på vägen/banan. Nerlackad tycker inte jag är snyggt. Fälgar och vinge är viktigt.

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #12711

    Inlägg av Peter Braun på 2014-06-17 12:05

    Är det dem tidigare modellerna som har knepig CPU? 

    Är det något man annars skall tänka på när man köper en 916 GTV? Hört att bussningarna bak är dyra och kanske jobbiga att byta. 

    V6:an är rätt hård på de främre länkarmarna så de får man nog ha beredskap att byta om de inte redan är gjort. Kostar dock ingen förmögenhet och är rätt lätt att göra själv. Bakvagnen är, som nämnts, rätt avancerad och har ett helt gäng länkarmar och bussningar. Det är dock viktigt att dessa är fräscha för att bakvagnen skall fungera som det är tänkt. Tyvärr så är det inte helt lätt att köpa bussningarna separat, men det går. T.ex. Alfaworkshop i UK har tagit fram originalbussningar (”rose jointed”) till fjäderbenstallriken (annars får man köpa hela tallriken med bussning och allt = jättedyrt). Till de flesta andra länkarmarna så finns det tydligen bussningar från andra bilmärken som passar. Alternativet är powerflex och det är en ständig debatt om vad som är bäst – en del säger att den aktiva medstyrningen går förlorad med powerflex, men jag vet inte. Detta är ett jobb som jag tänker göra till vintern (jag tänker köra original), så hur jobbiga de är att byta får jag återkomma med. Annars är väl det inget speciellt vad jag kan komma att tänka på, jag har haft väldigt lite problem med min underde fem år jag haft den. Det enda jag behövt göra, förutom service och underhåll, är att byta kopplingsslavcylindern. 

    #12712
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    Jag satte powerflex i bakvagnen på min GTV och visst försvinner medstyrningen. Är ju ganska länge sen men jag kan inte komma ihåg att det var nån direkt skillnad vid sportig landsvägskörning iallafall. Idag finns det mer prisvärda lösningar för originalbussningar så det hade blivit mitt val om jag skulle göra det igen. 

    Personligen föredrar jag fas2 men skulle gå på skick före om det är fas1 eller2. En bra sak att kolla är skicket på oljekylaren som sitter i fronten. Jag fick byta både kylaren och rören som går till motorn, lite dyrt och tråkigt att göra. Rören var totalt sönderrostade vid kopplingarna mot kylaren trots att allt såg bra ut förutom just där. 

    När det gäller skillnaden mellan 116 och 916 ska man nog ställa sig frågan om man vill åka i en gammal klassiker eller i en modern (nåja…) bil. Men jag tror inte man behöver ångra bytet. En GTV 3.0 är sanslöst skön. 

    Men skulle jag köpa en GTV igen så skulle jag nog försöka gräva lite djupare i penninghögen och leta upp en fas3 med 3.2 litersmotorn 

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #12713
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Peter Braun på 2014-06-17 12:05

    Är det dem tidigare modellerna som har knepig CPU? 

    Är det något man annars skall tänka på när man köper en 916 GTV? Hört att bussningarna bak är dyra och kanske jobbiga att byta. 

    Kolla min fix och trixtråd så ser du lite vad jag fick göra med min vagn när jag köpte den:

    916 GTV 2.0TS – Fix och trix

    [Mod 2014-06-17: Fixade länk. /Anders Bergkvist]

    #12714
    Peter Braun
    Deltagare

    Tackar för alla svar. Om man hittar en fin så verkar det vara en rätt så säkert köp. Tror helt klart att även 916 kommer bli en klassiker. Om det blir en lika stor klassiker som 116 återstår att se, men det verkar vara en trevlig bil. Synd att den inte är bakhjulsdriven men det kan man leva med då den är en så pass modernare bil. Just nu så ligger det och väger så provkörningen blir avgörande. Sedan så måste man få sin GTV6:a såld.

    #12715


     Annat att tänka på är att Fas1 normalt inte är nedlackad, vilket fas 2 är. En utseendesak iofs, men kan vara värt att nämna. Det finns andra funktioner som kom på senare årsmodeller, t.ex. klimatanläggning, drop-down windows, och fjärrstyrt lås om jag inte minns fel. Små detaljer men kan vara värt att veta.
    Den treekrade ratten finns även på senare fas 1.

    Själv har jag en fas1 2.0TS -97 som jag trivs mycket bra med. Jag tycker det är en pigg bil, och håller inte med Håkan att TS-motorn är mesig. Man ska också komma ihåg att V6an blir mer framtung, då både motor och växellåda är tyngre.

    Min -96:a har fjärrstyrt lås, men var kanske extrautrustning.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.