GTV 916 fas1 eller fas2

Published by Peter Braun on

Forum Allmänt GTV 916 fas1 eller fas2

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12716
    Håkan Andersson
    Deltagare

      Vadå bli klassiker??? Den är redan klassisk och väntar bara på att tiden ska gå så att den blir motorhistorisk.

      Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

      #12717
      Oscar Persson
      Deltagare

        Personligen skulle jag gå på skicket. Jag har haft en fas 1 3.0 som bruksbil under 7år och jag tyckte bra om den. Instrumenteringen är minsta problemet – men den fyrkantiga airbag ratten i de tidiga bilarna kan jag bara inte med, men alla 3.0 har den nya ratten. Insprutningen är som sagt olika på 3.0:orna beroende på om det är fas 1 eller fas 2. Men jag anser att skälet är att det behövdes bytas system för emissonskraven. Så det är lite mer prylar som kan krångla på en fas2 utan att det egentligen tillför så himla mycket för körbarheten. ABS systemet är också olika, de tidiga bilarna hade lastreglerande ventil och på de senare sker det på elektronisk väg. 

        Klimatanläggning är självklart trevligt, men i brist på underhållningssyetem så kan även en hederlig manuell inställning vara trivsam sysselsättning att spaka. 

        6växlar … visst men jag kände ju inte direkt att det saknades en växel med 5växlar. Alfa kan bygga flexibla motorer. 

        I slutändan är det nog upp till var och ens personliga preferenser. Det känns mest som att man pillat med “lull-lull” det som handlar om körningen är tämligen likt mellan årgångarna. 

        Bilval är alltid svårt. Men det går inte att komma ifrån att Alfa lyckats med att rama in upplevelsen väldigt väl i 916 GTV:n. Jag minns letterbox vindrutan, känslan i växelspaken och responsen i motorn. Motorn oändliga repetoar av tonlägen. Det är en kul bil även om man inte nödvändigtvis kör speciellt fort med den. 116 bilar, vad säger man, någonstans tänker jag att på “den tiden” hade jag säkert tyckt det vore värt allt för den överlägsna prestandan – men referensramarna flyttas och en 916 GTV är en förhållandevis enkel bil att leva men samtidigt som den är tillräckligt rock’n roll. 

        Man ska inte fokusera så mycket på fas 1 eller fas 2 utan att man köper en! De är fina allihopa men 24v motorn låter bäst – och motorljud är viktigt! 

        #12718
        Peter Braun
        Deltagare

          Förlåt Håkan för min klumpighet  Alla antingen är eller kommer bli en klassiker. Det handlar bara om tid. Vissa blir det tidigare än andra. 

          Det kommer nog inte bli lätt att skiljas från GTV6:an men efter provkörning av 916 GTV så kanske suget blir så stort så att man inte kan låta bli. 

          #12719
          Timo Hursti
          Deltagare

            Håkan, du varnar för turbobilarna, är det själva turboaggregatet som är problemet eller motorn i sin helhet, kanske pga att man höjt trycket? Finns det några tydliga varningstecken?

            #12720
            Peter Braun
            Deltagare

              Skulle också vilja veta varför man skall undvika turbobilar. Finns bl a en fin ute nu. Körde en GTV 3,0 igår. Var en trevlig upplevelse. Mycket modernare än min GTV6:a såklart med alla bekvämligheter som t ex servo men ändå mycket känsla. Fint motorljud och bra drag. Skulle helt klart kunna tänka mig en. Hur känns spidern jämfört med GTV. Är lite mjukare antar jag.

              #12721

              jag tror skicket är det viktiga även när det gäller turbobilar. Har sett en del exemplar som rullat många mil. Däremot är ju GTVn just en sån bil som attraherar unga förare med tung gasfot, kepsen åt fel håll och väldigt tunn plånbok. Och den kombinationen är livsfarlig. På många sätt. Däremot gillar dom ofta att putsa, så bilen kan ha ett yttre i bättre kondition än det inre som motor, låda o chassi. Som spekulant på en 916 kärra måste man försöka läsa mellan raderna.

              jag har bara haft en 916 Spider, men den var en riktig glädjespridare och krånglade aldrig. Fina 916 bilar finns för kaffepengar, men jag skulle undvika dom allra billigaste, och som sagt utmana skicket innan jag slår till.

               

              Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

              #12722
              Kenneth Larsson
              Deltagare

                Jag har både en Spider och en GTV av 916 Serien. Tycker att GTV’n är en kul och toppenfräck busbil . Jag gillar verkligen stylingen och karossformen. 

                Spidern tycker jag är mkt mera en glidarbil och jag personligen busar inte på så mkt med en spider. Min knirkar och gnekar lite i plastpanelerna – men jag tror inte det är nåt speciellt med Alfa – många kompisar som åker cab har liknande upplevelser så jag tror det är så. Såvida inte bilen har en klassisk ram.

                Därför tror jag spidrarna är mkt mera försiktigt körda – dessutom vill ju få människor åka vinterkörning med en bil med tygtak så den utsätts för mindre av salt och elände.

                Men båda bilarna ger samma körkänsla och åkglädje. Tycker bilen ger mkt körkänsla och körglädje. Dessutom blir jag glad när jag ser den!. Okomplicerad och inte för jäkla trång att meka med är mina då det är båda 2,0 TS – Ingen av bilarna är rostig och ser mkt bra ut undertill. Men bagagen är ett skämt ! 2 pers med små mjuka väskor funkar – och då får man ta bort nödreservhjulet!

              Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.